Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress
Bieda online
Przegl±daj±c serwisy internetowe kolejowych spó³ek mo¿na odnie¶æ wra¿enie, ¿e kolejarze stoj± co najwy¿ej bokiem do tego medium. Nie korzystaj± z mo¿liwo¶ci, jakie daje globalna wioska w praktycznie darmowej promocji swojej dzia³alno¶ci. Poza rozk³adem jazdy, danymi o firmach i ich ofercie, lubelski pasa¿er nie znajdzie na nich wiele informacji, dziêki którym móg³by dok³adniej poznaæ nasze koleje. Za to czêsto spotyka siê z danymi niepe³nymi b±d¼ nieaktualnymi, a nawet... dziwnymi! – pisze Rafa³ Jasiñski.
Przewozy PKP czy nie?
Lubelski zak³ad najwiêkszego przewo¼nika posiada podstronê na serwisie Przewozów Regionalnych. Osoby znaj±ce dawn± stronê lubelskiego zak³adu przewozów regionalnych
www.pzlublin.pkp.pl od razu zauwa¿± regres – du¿o mniej tre¶ci, ubo¿sza grafika. Aktualno¶ci od¶wie¿ane raz na pó³ roku (uroczysto¶ci pogrzebowe o¿ywi³y zak³adkê, co brzmi jak ponury ¿art), gdzie brak jest informacji tak podstawowych jak wej¶cie w ¿ycie nowej edycji rozk³adu jazdy. W innych „newsach” tre¶ci s± ju¿ nie do koñca aktualne (niepe³na informacja o ofercie „Po³±czenie w dobrej cenie”). W zasadzie poza zak³adkami „punkty odprawy podró¿nych” i „liniowe rozk³ady jazdy” to odnosi siê wra¿enie, ¿e od jakiego¶ czasu zapomniano o stronie.
Ale mo¿e przyk³ad idzie z pó³nocnego zachodu. Internetowy serwis spó³ki miejscami te¿ ju¿ „tr±ci myszk±” (nomen omen). Choæby w zak³adkach „Galeria”, „Czytelnia” oraz „Gad¿ety, filmy, tapety” czuæ nostalgiê w stylu „jak to fajnie w Grupie PKP by³o”. W galerii w najlepsze trwa promowanie konkurencyjnego PKP Intercity (zdjêcia „Edyt”), a brak choæby jednego zdjêcia sk³adu InterRegio. Po obejrzeniu takiej galerii b±d¼ lekturze zamieszczonych artyku³ów, u osoby nie znaj±cej niuansów rynku kolejowego mo¿e pojawiæ siê mêtlik w g³owie...
Strony „sponsorowane” przez wyrazy „wkrótce”, „niebawem” itp.
Podró¿ w odleg³e strony kraju zachêca do zajrzenia na strony spó³ki PKP Intercity (www.intercity.pl i
www.tlk.pl). Jako ¿e autorzy drugiej ze stron czekaj± na uwagi i spostrze¿enia, nie sposób nie podzieliæ siê pierwszym. Wiadomo¶ci± strony jest komunikat, w którym mo¿na przeczytaæ m.in.: „Jako pierwszy zostanie udostêpniony (w ca³ym tek¶cie podkre¶lenia w³asne) BILET FIOLETOWY – w kasach od 1 stycznia”. Ta oferta (oczywi¶cie nie dla Lubelszczyzny) zd±¿y³a siê ju¿ nieco zestarzeæ, ale na stronie nie blaknie.
Wg³êbiaj±c siê w podstrony mo¿na odnie¶æ wra¿enie, ¿e w IC skupia siê na planach zapominaj±c o ich realizacji – w trakcie przegl±dania archiwalnych newsów czêsto spotyka siê odwo³ania do przysz³o¶ci - „Z okazji 5 urodzin TLK-i, spó³ka PKP Intercity przygotowa³a dla pasa¿erów atrakcyjne niespodzianki. Wiêcej szczegó³ów ju¿ wkrótce!” (czy¿by chodzi³o o zapowiadan± likwidacjê czê¶ci poci±gów tej kategorii?), „od marca do wachlarza kolorowych biletów TLK do³±czy bilet czarny – „FUKS!” (ju¿ maj, a o „FUKSie” cisza) lub w wiadomo¶ci z dn. 17 listopada 2009 r. mo¿na przeczytaæ: „Co czeka pasa¿erów Tanich Linii Kolejowych ju¿ w najbli¿szym miesi±cu? Spó³ka wprowadza tzw. kolorowe bilety TLK, którymi oznakowane bêd± poszczególne oferty promocyjne” (dzi¶ z zapowiedzianych siedmiu biletów zosta³y cztery, z których jeden obowi±zuje okazyjnie, a drugi 3 miesi±ce w roku).
Dla oddania sprawiedliwo¶ci trzeba dodaæ, ¿e na stronach spó³ki znajdziemy galerie zdjêæ lepszego taboru (prawie niespotykanego na Lubelszczy¼nie) czy opisy kategorii poci±gów. Bardzo dobrym pomys³ami jest specjalna wyszukiwarka poci±gów m. in. z zestawieniem sk³adów (jednak brak jest odno¶ników do ogólnego rozk³adu, co w dobie coraz mniejszej siatki po³±czeñ PKP Intercity powoduje, ¿e jest on coraz mniej u¿yteczny) i rubryka „Czy wiesz, ¿e” (tu przyda³oby siê wiêcej ciekawostek, bo jest ich tylko kilka). Serwisom nie mo¿na te¿ zarzuciæ reklamowania konkurencyjnych Przewozów Regionalnych...
Trochê ¶mieszno, trochê straszno
Urokliwy dworzec zachêca do zajrzenia na stronê jego zarz±dcy. Zwykle s± nimi oddzia³y gospodarowania nieruchomo¶ciami wchodz±ce sk³ad spó³ki matki Grupy PKP. „Nieruchomo¶ci” posiadaj± w³asn± stronê, jednak na lubelskich podstronach nie znajdziemy informacji chocia¿by o roku budowy obiektów PKP, ich historii lub ich fotografii. G³ówna tre¶æ serwisu to oferty do zagospodarowania maj±tku. Jednak nawet pobie¿ne ich przejrzenie nasuwa wniosek, ¿e t± stron± w ogóle nikt siê nie interesuje, a tre¶ci tam zawarte s±, mówi±c delikatnie, dyskusyjne. Najbardziej jaskrawym przyk³adem jest oferta najmu dworca na stacji Rejowiec, który przed kilku laty PKP przekaza³a miastu. Zastanawiaj±ce s± równie¿ podobne oferty na obiekty... wyburzone (np. dworzec w Mi±czynie). Ale s± i dane do¶æ „dziwne” - w zale¿no¶ci od oferty, w rubryce „liczba mieszkañców miejscowo¶ci” Che³m liczy cyt.: „od 20 do 50 tys. osób”, „od 50 do 100 tys.”, „powy¿ej 100 tys.” lub „brak danych”. W Zamo¶ciu oferowany jest budynek dawnej szko³y po³o¿ony cyt. „w obrêbie dworca PKP Zamo¶æ na linii kolejowej Zawada - Hrubieszów droga krajowa Warszawa-Hrebenne-Lwów”. Có¿, cieszy powrót Lwowa do macierzy, nawet je¶li powy¿szy trakt przebiega w odleg³o¶ci kilku kilometrów od wspomnianego obiektu. Po lekturze tak „odkrywczych” danych, b³ahostk± wydaje siê byæ oryginalny podzia³ kompetencji miêdzy poszczególnymi pracownikami PKP - inny jest uprawniony do kontaktu z oferentami, a innemu nale¿y zadawaæ pytania drog± elektroniczn±.
W tym metoda?
Podobnie jak inne spó³ki z Grupy PKP tak i lubelskie jednostki PLK nie posiadaj± swoich serwisów internetowych. Strona centrali spó³ki jest do¶æ ciekawa, mo¿na odnale¼æ trochê multimediów, s± mapy, informacje o inwestycjach itd. Spó³ka jednak wprost nie informuje, ¿e odpowiada za perony czy doj¶cia do nich, a podstawowym celem dzia³ania jest poprawa stanu infrastruktury s³u¿±cej pasa¿erom. Jako ¿e stan wielu peronów, wiat i k³adek nie jest idealny, mo¿na zrozumieæ, ¿e spó³ka nie chwali siê zanadto, i¿ to jej one podlegaj±.
¼ród³o: Rafa³ Jasiñski / Rynek Klejowy
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plfunlifepok.htw.pl