: Drogi poci±g do wroc³awskiego lotniska 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

Na pewno zd±¿ymy z przygotowaniami wszystkich inwestycji na mistrzostwa Europy w pi³ce no¿nej - zapewniali wczoraj cz³onkowie sztabu wojewódzkiego Euro 2012. Ale obok budowy stadionu pojawi³ siê nowy problem - trwa k³ótnia, kto ma zap³aciæ za wykup gruntów pod budowê linii kolejowej do lotniska.

Posiedzeniu komitetu przys³uchiwa³ siê Jerzy Miller, minister spraw wewnêtrznych i administracji. - Wyje¿d¿am z Wroc³awia w optymistycznym nastroju - komentowa³. - Zd±¿ycie z inwestycjami, dziêki którym po Euro bêdziecie mieli miasto o zupe³nie innej jako¶ci ¿ycia.

Aby jednak poci±gi mog³y je¼dziæ na lotnisko, trzeba wybudowaæ prawie piêciokilometrowy odcinek torów z ¯ernik do portu lotniczego. Inwestycja ma kosztowaæ 50 mln z³. Inwestor, czyli Polskie Linie Kolejowe, chce, by 85 proc. tej sumy pochodzi³o ze ¶rodków unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego, którym zarz±dza marsza³ek województwa. Z deklaracji Marka £apiñskiego wynika, ¿e s± na to du¿e szanse: - Je¶li spó³ka z³o¿y dobry wniosek, który przejdzie pozytywn± weryfikacjê, zarz±d województwa wysoko go oceni.

Pocz±tkowo ta inwestycja mia³a kosztowaæ a¿ 90 mln. Miasto chcia³o bowiem, by kolej wybudowa³a pod ziemi± tunel w miejscu, gdzie powstanie nowy odcinek drogi ³±cz±cy ulicê Kosmonautów z lotniskiem oraz po³±czenie drogowe z Le¶nic±. PLK nie mia³a jednak takich ¶rodków. Ostatecznie wiêc miasto wybuduje nad lini± kolejow± d³u¿szy wiadukt, ni¿ pocz±tkowo planowa³o. Bêdzie on bieg³ nad lini± kolejow± i ma kosztowaæ kilkana¶cie milionów z³otych.

Ale to nie wystarczy, bo po³±czenie powsta³o. Do dzisiaj nie zosta³y bowiem wykupione grunty pod tê inwestycjê. Problemu z ich przejêciem nie bêdzie, bo pod koniec grudnia na wniosek wojewody rz±d wpisa³ ten odcinek do specustawy o Euro 2012. To oznacza, ¿e je¶li w³a¶ciciele dzia³ek bêd± windowaæ cenê wykupu, mog± zostaæ wyw³aszczeni.

Nie wiadomo jednak, kto ma zap³aciæ za grunty, które - wed³ug naszych informacji - warte s± ok. 18 mln z³. - Nie mamy na to pieniêdzy. Zak³adamy, ¿e wykup sfinansuje miasto lub samorz±d wojewódzki - t³umaczy Miros³aw Siemieniec z Centrum Realizacji Inwestycji Polskich Linii Kolejowych we Wroc³awiu.

Marsza³ek Marek £apiñski twierdzi, ¿e nie ma szans, by województwo do³o¿y³o siê do wykupu gruntów i odsy³a PLK w tej sprawie do miasta: - To jest zobowi±zanie Wroc³awia. Dziwi³bym siê, gdyby miasto nie chcia³o, by ten odcinek powsta³ i nie uczestniczy³o w kosztach wykupienia gruntów.

Kilka dni temu PLK z³o¿y³o w tej sprawie pismo do urzêdu miejskiego. Chce, by miasto nie tylko wykupi³o dzia³ki, ale i odda³o za darmo te, które s± jego w³asno¶ci±.

Jednak równie¿ w³adze Wroc³awia nie zamierzaj± wyk³adaæ dodatkowych pieniêdzy. Pawe³ Czuma z biura prasowego urzêdu miasta: - ¯±danie PLK jest zaskakuj±ce. Przecie¿ ju¿ i tak poszli¶my im maksymalnie na rêkê, podejmuj±c decyzjê o przebudowie wiaduktu nad lini± kolejow±. Jego przeprojektowanie i budowa bêdzie kosztowaæ nas dodatkowo kilkana¶cie milionów z³otych.

Autor: Micha³ Kokot
¬ród³o: Gazeta Wyborcza
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl