Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress
Poci±g z lotniska na stadion nadjedzie z opó¼nieniem
Szanse na to, by przed Euro 2012 powsta³o po³±czenie kolejowe wroc³awskiego lotniska ze stadionem, s± bardzo niewielkie. Wszystko dlatego, ¿e Polskie Linie Kolejowe, wci±¿ nie rozpisa³y przetargu na tê inwestycjê
Projekt nowego terminalu na Strachowicach zawiera podziemny peron kolejowy. Dzisiaj jest on ju¿ gotowy w 66 proc. W³adze miasta zaplanowa³y po³±czenie kolejowe lotniska ze stadionem, bo zwiêkszy to nie tylko atrakcyjno¶æ portu i stadionu, ale te¿ ca³ego Wroc³awia, bo poci±giem bêdzie mo¿na szybko dotrzeæ do centrum miasta.
Podobnie uwa¿a Dariusz Ku¶, prezes wroc³awskiego lotniska i podaje kolejny argument za po³±czeniem kolejowym: - To bêdzie równie¿ wielkie u³atwienie dla mieszkañców Dolnego ¦l±ska. Je¶li bilet tanich linii lotniczych kosztuje 100-200 z³, a za taksówkê z centrum miasta na lotnisko musz± zap³aciæ 40 z³, to atrakcyjno¶æ takiego wylotu spada, bo za du¿y jest stosunek kosztu dojazdu na lotniska do ceny biletu. Gdyby by³a kolej, mieliby¶my wiêcej pasa¿erów.
Za dwa tygodnie podziemny peron kolejowy na wroc³awskim terminalu ma byæ gotowy. Problem w tym, ¿e mo¿e staæ jeszcze d³ugo kompletnie nieu¿ywany. Za wybudowanie czterokilometrowego odcinka z lotniska do ¯ernik s± odpowiedzialne Polskie Linie Kolejowe. K³opoty z inwestycj± s± co najmniej od kilku miesiêcy, bo PLK d³ugo nie mog³o dogadaæ siê z miastem co do tego, jak ma po³±czenie przebiegaæ - pod ziemi± czy na powierzchni. PLK t³umaczy³o, ¿e nie ma pieniêdzy, by budowaæ tunel, a miasto upiera³o siê przy tym wariancie, bo inny kolidowa³by z rozbudow± alei Stab³owickiej. Ostatecznie stanê³o na tym, ¿e Wroc³aw wyd³u¿y nad alej± wiadukt, który bêdzie kosztowaæ kilkana¶cie milionów z³otych, a PLK ma pu¶ciæ ruch kolejowy w kierunku lotniska na ziemi.
Na razie jednak nie zosta³ rozpisany przetarg na wykonawcê po³±czenia. PLK przygotowuje tzw. studium wykonalno¶ci, które ma byæ gotowe dopiero w po³owie lipca. Tymczasem inwestycja musi ruszyæ najpó¼niej na pocz±tku przysz³ego roku, by zd±¿yæ z ni± do po³owy 2012 roku, gdy we Wroc³awiu rozpoczn± siê pi³karskie mistrzostwa Europy.
Maciej Bluj, wiceprezydent Wroc³awia, uwa¿a, ¿e to coraz mniej realne. - Chcia³bym, ¿eby by³o inaczej, ale ta inwestycja jest bardzo zagro¿ona. Od dwóch lat zabiega³em o jej szybkie finansowanie w rz±dzie, ale spó³ka nawet nie z³o¿y³a odpowiedniego wniosku. Trudno mi zrozumieæ, dlaczego tak siê nie sta³o.
Po³±czenie kolejowe stadion - lotnisko ma kosztowaæ ponad 40 mln z³. Do tej ceny jednak trzeba jeszcze do³o¿yæ warto¶æ gruntów, na których bêdzie przebiegaæ. Ich warto¶æ nie jest na razie znana. Wiadomo jedynie, ¿e struktura w³a¶cicielska tej ziemi jest skomplikowana. Grunty nale¿± do miasta, skarbu pañstwa, Agencji Nieruchomo¶ci Rolnych, Agencji Mienia Wojskowego i prywatnych w³a¶cicieli. Na ich wykup PLK te¿ nie ma pieniêdzy i chce, by zosta³y wyw³aszczone na koszt skarbu pañstwa, ale taka procedura nie zosta³a jeszcze wszczêta, bo PLK wci±¿ nie z³o¿y³o wniosku o tzw. decyzje lokalizacyjn±, która jest pierwszym krokiem do uzyskania pozwolenia na budowê. - Bez tego nie mo¿emy oceniæ, kto powinien zap³aciæ za wyw³aszczane grunty - skarb pañstwa czy samorz±d - mówi Tadeusz Borkowski, dyrektor wydzia³u infrastruktury w dolno¶l±skim urzêdzie wojewódzkim.
Mimo tych wszystkich k³opotów Jerzy Dul, dyrektor wroc³awskiej PLK, zapewnia, ¿e projekt powstanie przed Euro 2012. - Przetarg rozpiszemy w drugiej po³owie roku, a inwestycjê rozpoczniemy na pocz±tku 2011.
Twierdzi te¿, ¿e ma ona równie¿ zapewnione finansowanie, bo w 85 proc. ¶rodki bêd± pochodziæ z z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego.
¬ród³o: Gazeta Wyborcza Wroc³aw
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plfunlifepok.htw.pl