: KM i WKD z 15-letnimi umowami ramowymi 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

KM i WKD z 15-letnimi umowami ramowymi

Od tego roku KM i WKD czekaj± du¿e zmiany. Zarz±d Województwa Mazowieckiego podpisa³ z nimi umowy ramowe na 15 najbli¿szych lat. Wzmocni to wiarygodno¶æ finansow± spó³ek wobec banków i stworzy mo¿liwo¶æ nowych zakupów taboru. W ramach umów Samorz±d zobowi±za³ siê przekazaæ spó³kom na ich dzia³alno¶æ blisko 3 mld z³.

Dotychczasowa trzyletnia umowa ramowa ogranicza³a mo¿liwo¶æ samodzielnego ubiegania siê przez spó³ki o kredyty na zakup nowych poci±gów. Wyd³u¿enie umowy do 15 lat wzmocni wiarygodno¶æ finansow± KM i WKD, czyni±c z nich przed bankami partnerów godnych zaufania. Umowa ramowa, traktowana przez banki jako zabezpieczenie, jest niezbêdna do otrzymania wsparcia finansowego z instytucji finansowych takich jak EBI czy banki komercyjne.

W umowach ramowych z KM i WKD samorz±d zobowi±za³ siê m.in. do finansowania ponoszonych przez spó³ki nak³adów inwestycyjnych niezbêdnych dla ¶wiadczenia us³ug, pokrycia kosztów finansowania zaci±gniêcia przez spó³kê kredytów, po¿yczek, leasingu lub innych umów na sfinansowanie inwestycji niezbêdnych do wykonywania s³u¿by publicznej.

- Podpisane przez nas umowy to przede wszystkim szansa dla spó³ek na nowe zakupy. Mamy nadziejê, ¿e w perspektywie kilku najbli¿szych lat zaowocuje to znacz±c± popraw± stanu taboru, a to z kolei prze³o¿y siê na wy¿szy komfort dla pasa¿erów i co bardzo wa¿ne - na rozszerzenie oferty przewozowej w aglomeracji warszawskiej i ca³ym województwie - podkre¶la marsza³ek województwa mazowieckiego Adam Struzik.

Jak zauwa¿a cz³onek zarz±du województwa mazowieckiego, Piotr Szprenda³owicz, rozszerzenie oferty przewozowej planowane jest ju¿ od czerwca. - Podjêli¶my decyzjê o uruchomieniu zawieszonego na pocz±tku lat 90. po³±czenia pomiêdzy Gór± Kalwari± a Warszaw±. Jest to wiêc dobra informacja dla mieszkañców, którzy ju¿ niebawem bêd± mogli wygodnie dojechaæ do stolicy poci±giem - dodaje cz³onek zarz±du. Warunkiem uruchomienia linii jest jednak przygotowanie do koñca maja niezbêdnej infrastruktury przez samorz±d Góry Kalwarii. Trwaj± równie¿ intensywne prace koncepcyjne nad uruchomieniem po³±czeñ kolejowych Konstancin­-Jeziorna - Warszawa, z wykorzystaniem linii towarowej do EC Siekierki.

Koleje Mazowieckie

Umowa z KM bêdzie obowi±zywaæ od 13 grudnia 2009 r. do 14 grudnia 2024 r. Szacunkowy poziom dofinansowania ze strony samorz±du województwa mazowieckiego wyniesie 2,1 mld z³. Dok³adna wysoko¶æ dotacji bêdzie okre¶lana corocznie w umowach rocznych.

Podpisane dzi¶ umowy umo¿liwi± realizacjê szeregu inwestycji. Do 2015 roku KM planuj± m.in.:

* zakup 16 szt. elektrycznych zespo³ów trakcyjnych (EZT) w ramach projektu pod nazw± "Poprawa dostêpu kolejowego do lotnisk regionu poprzez zakup taboru oraz modernizacja bocznicy kolejowej i budowa stacji/przystanku kolejowego na terenie Portu Lotniczego w Modlinie". Warto¶æ zintegrowanego projektu to 410,8 mln z³.
* zakup 11 nowych lokomotyw do prowadzenia sk³adów poci±gów zmiennokierunkowych, z³o¿onych z wagonów piêtrowych. Studium wykonalno¶ci projektu zostanie sporz±dzone do 15.06.2009 r. Warto¶æ projektu to 182 mln z³, z czego dofinansowanie UE wynosi 50% (projekty kluczowe RPO WM).
* modernizacjê EZT-ów w latach 2007-2011. Studium wykonalno¶ci zostanie sporz±dzone do 1 czerwca br. Warto¶æ projektu to 204,3 mln z³, z czego dofinansowanie z UE wyniesie 50% (projekty kluczowe RPO WM).
* zakup 10 u¿ywanych EZT (5 - EN57 i 5 - EN71) po naprawach g³ównych wraz z modernizacj±. Warto¶æ projektu to ok. 100 mln z³ (przygotowywany jest przetarg, zak³adana p³atno¶æ przez okres 10 lat w sta³ych miesiêcznych ratach).
* zakup dodatkowych wagonów piêtrowych - 11/22 szt. Warto¶æ projektu wynosi ok. 55/110 mln z³.
* zakup jednocz³onowych szynobusów elektrycznych - 3 szt. Warto¶æ projektu to 12 mln z³.
* zakup dwucz³onowych szynobusów elektrycznych - 12 szt. Warto¶æ projektu to 120 mln z³.
* zakup nowych EZT - 8 szt. (zakupy uzupe³niaj±ce do zrealizowanych dostaw do 2011 r.). Warto¶æ projektu to 160 mln z³ (zakup realizowany w nowej perspektywie 2014-2020 z dostaw± do grudnia 2015 r.).

£±czna warto¶æ planowanych zakupów dostarczonych do 2015 roku mo¿e przekroczyæ 1,5 mld z³.

Spó³ka "Koleje Mazowieckie" jest zobowi±zana zabezpieczyæ wk³ad w³asny niezbêdny do realizacji projektów kluczowych z RPO WM: zakupu lokomotyw oraz modernizacji taboru, jak równie¿ zakupu 16 EZT w projekcie "lotniskowym" realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i ¦rodowisko. Aktualnie prowadzone s± rozmowy w sprawie pozyskania ¶rodków zewnêtrznych z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a tak¿e z emisji obligacji (rozmowy z 7 bankami). Wybór organizatora programu emisji obligacji planowany jest do koñca czerwca br.

Warszawska Kolej Dojazdowa

Umowa z WKD bêdzie obowi±zywaæ od 13 grudnia 2009 r. do 14 grudnia 2024 r. Szacunkowy poziom dofinansowania ze strony Samorz±du Województwa Mazowieckiego wyniesie 677,7 mln z³. Dok³adna wysoko¶æ dotacji bêdzie okre¶lana corocznie w umowach rocznych. £±czne nak³ady finansowe na realizacjê zadañ w latach 2009-2015 (bez zakupów nowego taboru kolejowego) wynosz± 120,5 mln z³.

Podpisane dzi¶ umowy umo¿liwi± realizacjê szeregu inwestycji. Na pocz±tku planowany jest zakup 20 szt. nowego taboru. Og³oszone bêd± dwa niezale¿ne przetargi nieograniczone: w I po³owie 2009 r. na dostawê 14 szt. EZT, w 2011 r. - na kolejnych 6 szt.

Ponadto dziêki podwy¿szeniu kapita³u przez wspólników - g³ównie przez Samorz±d Województwa Mazowieckiego, a tak¿e dziêki ¶rodkom zabezpieczonym w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym spó³ka bêdzie mog³a nie tylko uzupe³niaæ i modernizowaæ tabor, ale te¿ przeprowadziæ remont infrastruktury oraz modernizacjê linii kolejowych.

Najwa¿niejsze planowane inwestycje:

* dostawa 14 szt. EZT w ramach zamówienia z roku 2009 (2010-2012).
* przebudowa systemu zasilania WKD na napiêcie 3000V (2010-2012). Planowany koszt projektu to 500 tys. z³. Planowany koszt przebudowy podstacji to 10 mln z³.
* zakup 6 szt. nowych EZT w oparciu o ¶rodki pochodz±ce ze szwajcarsko-polskiego programu wspó³pracy (2010-2013).
* budowa systemu informacji pasa¿erskiej i monitoringu (w oparciu o liniê ¶wiat³owodow±) - jako zadania zawieraj±cego siê w projekcie z³o¿onym we wniosku o dofinansowanie ze ¶rodków szwajcarsko-polskiego programu wspó³pracy (2010-2012) Planowany koszt to 3,2 mln z³.
* remont szlaku Warszawa ¦ródmie¶cie WKD - Komorów na odcinku o d³ugo¶ci 35 km (2010-2015). Planowany koszt remontu 1 km toru to 1,5 mln z³.
* budowa drugiego toru na szlaku Podkowa Le¶na - Grodzisk Maz. o d³ugo¶ci 7 km (projekt: 2010; budowa: 2012-2014). Planowany koszt budowy 1 km toru to 4 mln z³.
* prze³±czenie napiêcia zasilania sieci trakcyjnej WKD z 600V na 3000V (2013).

¼ród³o: Urz±d Marsza³kowski Województwa Mazowieckiego/KM/WKD/RK
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl