: Kolejowa przysz³o¶æ Gorzowa Wlkp. 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

Kolejowa przysz³o¶æ Gorzowa nie bêdzie ani ¶wietlana, ani zelektryfikowana. Ale to nie oznacza, ¿e znale¼li¶my siê w sytuacji bez wyj¶cia. O dwie rzeczy trzeba powalczyæ. Musimy mieæ szynobusy do Krzy¿a i Poznania oraz minimum dwa poci±gi pospieszne do Warszawy i kilku innych du¿ych miast.

Informacja "Gazety" o pomy¶le PKP Intercity na likwidacjê gorzowskich po³±czeñ wywo³a³a burzê. Dotarli¶my do dokumentu, w którym spó³ka zak³ada³a wykre¶lenie z rozk³adu porannego poci±gu pospiesznego do Lublina (przez Warszawê) i Rzeszowa (przez Poznañ, Wroc³aw czy Kraków) oraz popo³udniowego po³±czenia ze stolic±. Istnia³o zagro¿enie, ¿e za kilkana¶cie tygodni Gorzów straci wszystkie pospieszne.

Nie siedzieli¶my bezczynnie. Nakrêcili¶my do dzia³ania gorzowskich parlamentarzystów. Do "pospiesznego" pospolitego ruszenia do³±czy³y siê te¿ w³adze województwa. Spotka³y siê z ministrem infrastruktury. Na tym szczeblu sprawa zosta³a za³atwiona. PKP Intercity wycofa³a siê z pomys³u po konsultacjach z ministerstwem.
Uda³o siê, choæ sukces na razie jest po³owiczny. Do kolejnej korekty rozk³adu po³±czenia pozostan±. Ale dobrej my¶li w tej kwestii jest nawet rzecznik PKP Intercity Pawe³ Ney, który przyzna³ "Gazecie", ¿e gdyby te poci±gi mia³y zostaæ zlikwidowane, to spó³ka zrobi³aby to ju¿ teraz.

Pospieszne, czyli podró¿ w jednym wagonie

Dlaczego tak zale¿a³o nam na poci±gach pospiesznych? Obecny stan po³±czeñ to minimum komunikacyjne dla stolicy województwa. Nie walczyli¶my o wiêcej poci±gów. Nie chcieli¶my - jak sugerowa³ nasz czytelnik, pasjonat kolei £ukasz Niszczot - zrobiæ z Gorzowa wêz³a kolejowego o znaczeniu Krzy¿a. Sugerowali¶my tylko, aby w Gorzowie pozosta³y bezpo¶rednie po³±czenia kolejowe w takim samym zestawieniu.

Najwa¿niejsze miasta w regionach, nawet te oddalone od wêz³a, powinny mieæ bezpo¶rednie po³±czenia ze stolic±, z Krakowem czy najwiêkszym w okolicy Poznaniem. Nie sugerowali¶my, aby co chwilê wyje¿d¿a³ z Gorzowa poci±g pospieszny kosztem szynobusów. Obie formy - i pospieszne spó³ki PKP Intercity, i szynobusy obs³ugiwane przez PKP Przewozy Regionalne - powinny siê uzupe³niaæ.

Mo¿na kpiæ z czasu, w jakim poci±gi pospieszne pokonuj± choæby odcinek Gorzów-Krzy¿. Mo¿na wy¶miaæ jako¶æ podró¿y serwowanej nam przez PKP w sk³adach wyje¿d¿aj±cych z Gorzowa. Ale bior±c pod uwagê komfort przejazdu na ca³ej trasie w jednym wagonie, a nawet koszty podró¿y (pospiesznym do stolicy jedziemy za 56 z³, osobowym i pospiesznym korzystaj±c z us³ug dwóch firm PKP IC i PKP PR z przesiadk± w Krzy¿u wydamy 64 z³, gdy "firmowych" przesiadek jest wiêcej, cena biletu ro¶nie), warto, aby po³±czenia pospieszne z Gorzowa pozosta³y.

Szynobusy, czyli szybciej, ale z przesiadk±

W naszej dyskusji pojawi³y siê g³osy, aby skoncentrowaæ siê na dobrych po³±czeniach szynobusami z Krzy¿em. Stamt±d poci±giem dalekobie¿nym mo¿na dojechaæ praktycznie do ka¿dego miejsca w Polsce. Jedyne, co w tej kwestii mo¿na zrobiæ od dzi¶, to lepsze dopasowanie do "krzy¿owych" po³±czeñ.

Nie ma na razie szans na czêstsze wyjazdy szynobusów z Gorzowa do Krzy¿a i z powrotem. - W Lubuskiem je¼dzi obecnie dziewiêæ autobusów szynowych, trzy z nich obs³uguj± odcinek Krzy¿-Kostrzyn. Obecnie ca³y tabor ma zaplanowane zadania na poszczególnych liniach w województwie. Dwa szynobusy je¿d¿± na trasie Gorzów-Zb±szynek. Jeden wysy³amy na trasê Miêdzyrzecz-Rzepin. Pozosta³e trzy kursuj± na po³udniu województwa - mówi "Gazecie" Bogdan Mucha z departamentu infrastruktury w Urzêdzie Marsza³kowskim w Zielonej Górze. I dodaje, ¿e wiêcej szynobusów bêdzie mog³o wyjechaæ z Gorzowa dopiero po zakupie nowych pojazdów.

Kiedy marsza³ek planuje inwestycjê w tabor, Mucha nie chce zdradziæ. - Chcemy w najbli¿szych latach zakupiæ co najmniej 10 nowych szynobusów - odpowiada ogólnikowo. Ale w tej bli¿ej nieokre¶lonej przysz³o¶ci s± te¿ dla gorzowian dobre wie¶ci. - W pierwszej kolejno¶ci dwa zakupione autobusy szynowe planujemy wprowadziæ na liniê Kostrzyn-Krzy¿ - mówi dyrektor Mucha.

To nie koniec dobrych informacji. PKP szykuje niespodziankê dla studentów z Poznania. Marsza³ek oficjalnie tego nie potwierdza, ale jest szansa, ¿e ju¿ w przysz³ym roku kursy szynobusami do Krzy¿a zostan± przed³u¿one a¿ do Poznania. - Z moich informacji wynika, ¿e bêd± to próbne kursy. Nie wszystkie po³±czenia do Krzy¿a zostan± przed³u¿one - mówi gorzowski pose³ PO Witold Pahl, ¿ywo interesuj±cy siê sprawami kolejowymi.

Trasê do gorzowskiego "okna na ¶wiat" mog³yby one pokonaæ nawet w 1 godz. 50 min. To czas konkurencyjny dla podró¿y autobusem, a nawet samochodem. Nieporównywalny z bezpo¶rednim po³±czeniem poci±giem pospiesznym. I nie tylko chodzi o czas, ale tak¿e o cenê biletu.

Jest wiêc nadzieja, ¿e Gorzów w najbli¿szym czasie zyska nowe po³±czenia na krótkich trasach.

Elektryfikacja, czyli misja niemo¿liwa

I chyba w³a¶nie tylko na takich regionalnych przejazdach bêdzie musia³ siê niestety skoncentrowaæ. Spó³ka PKP Intercity, w kontek¶cie prywatyzacji i wej¶cia na gie³dê, nadal bêdzie szuka³a oszczêdno¶ci. Choæ dzi¶ uda³o siê jeszcze obroniæ poci±gi pospieszne, za rok lub dwa mo¿e byæ to niemo¿liwe. Po³±czenia obs³ugiwane przez lokomotywy spalinowe czeka powolna ¶mieræ. I mo¿e nie pomóc tu nawet status stolicy województwa.

Dlaczego? Na odcinku Gorzów-Krzy¿ nie ma elektryfikacji. I przez lata jej nie bêdzie. Pr±du na tej trasie nie ma w planach spó³ki Polskie Linie Kolejowe.

Co ciekawe, ten odcinek nie mie¶ci siê nawet w kolejowym planie science fiction. PLK w ramach prognozy na 2030 rok stworzy³y mapê linii wysokich prêdko¶ci (300 km na godz.) i przed³u¿aj±cych je linii zmodernizowanych do prêdko¶ci 160-200 km na godz. Obie opcje omijaj± Gorzów szerokim ³ukiem. A na dodatek linia Gorzów-Krzy¿ zosta³a wskazana jeszcze cieñsz± kresk± ni¿ odcinek Gorzów-Kostrzyn.

Pose³ Pahl widzi jednak szansê na modernizacjê odcinka do Krzy¿a. - Na rewitalizacji linii 203 Tczew-Kostrzyn, którego nasz odcinek jest czê¶ci±, mocno zale¿y marsza³kowi województwa pomorskiego. Gdañsk chce w przysz³o¶ci uruchomiæ bezpo¶rednie, szybkie po³±czenie z Berlinem. A jedyn± naturaln± tras± jest ta, która przebiega przez Gorzów - uwa¿a pose³ PO. W tym celu po wakacjach Pahl chce zorganizowaæ konferencjê z udzia³em w³adz zainteresowanych województw, spó³ek PLK i PKP IC. W rozmowach ma uczestniczyæ tak¿e przedstawiciel ministra infrastruktury. - Bêdziemy szukaæ najlepszego rozwi±zania. Powalczê, bo Gorzów na modernizacji tej linii mo¿e tylko zyskaæ - deklaruje.

Szybka linia do Krzy¿a to na razie tylko marzenia. Zdecydowanie bli¿ej jest modernizacja odcinka Gorzów-Kostrzyn. - Na li¶cie indykatywnych projektów inwestycyjnych LRPO znalaz³ siê on ju¿ w maju 2007 r. Wstêpnie ustalono termin zakoñczenia inwestycji na prze³omie 2010 i 2011 r. - przekonuje Tomasz Ha³as z zarz±du województwa.

Ten termin te¿ jest jednak ma³o realny. - W tej chwili nie widzimy mo¿liwo¶ci, aby wdra¿anie tej inwestycji by³o kontynuowane. Nie mamy pieniêdzy na wk³ad w³asny. Bêdziemy mogli realizowaæ modernizacjê, gdy razem z Urzêdem Marsza³kowskim znajdziemy wiêcej pieniêdzy z zewnêtrznych ¼róde³ finansowania - podkre¶la Krzysztof £añcucki, rzecznik PKP PLK SA.

Rzecznik przyznaje, ¿e remont odcinka do Kostrzyna nie przewidywa³ elektryfikacji. Maksymalna prêdko¶æ mia³a zostaæ podniesiona do 120 km na godz., ale poprzez czê¶ciow± wymianê i regulacjê torów oraz wprowadzenie samoczynnej sygnalizacji ¶wietlnej. - Koszt elektryfikacji to 1 mln z³ na 1 km. Na odcinek Gorzów-Kostrzyn potrzebne by³oby ok. 80 mln z³. Jeszcze wiêcej trzeba by wydaæ na elektryfikacjê trasy Gorzów-Krzy¿. Tam kosztowa³oby to ok. 115-120 mln z³. To s± wielkie, raczej nieosi±galne pieni±dze - ocenia rzecznik £añcucki.

¬ród³o: GW Gorzów
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl