Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress
W Polsce loty konkursowe go³êbi pocztowych s± organizowane w dni poprzedzaj±ce niedziele od maja do sierpnia - dla ptaków starszych , i we wrze¶niu - dla go³êbi m³odych , z lêgów bierz±cego roku kalendarzowego .
Go³êbie m³ode z regu³y na pierwszy lot konkursowy wysy³a siê na odleg³o¶æ nie przekraczaj±c± 100 km. Kolejne loty organizuje siê ju¿ z dalszych odleg³o¶ci .
Go³êbie starsze wysy³a siê na odleg³o¶æ dochodz±c± do 2000 km. Loty konkursowe to swoista kontrola genetycznie wyznaczonej dzielno¶ci lotowej go³êbia odchowanego w okre¶lonych warunkach , a wiêc pozostaj±cego pod wp³ywem wielu czynników pozagenetycznych . wyniki lotów konkursowych pozwalaj± na do¶æ dok³adne okre¶lenie warto¶ci genetycznej go³êbia w zakresie jego orientacji w przestrzeni powietrznej , a tak¿e w³a¶ciwo¶ci psychicznych - d±¿enia do go³êbnika - i stanowi± bardzo wa¿ne kryterium selekcji .
Go³êbie m³ode kwalifikuje siê do lotu konkursowego na podstawie rodowodu , pokroju i kondycji . Po powrocie do go³êbnika hodowca mo¿e przeprowadziæ selekcjê wstêpn± kwalifikuj±c± ptaka do kolejnego lotu konkursowego .akie postêpowanie nazywane jest selekcj± wielostopniow± , gdy¿ ostateczna decyzja - zatrzymaæ do reprodukcji czy wybrakowaæ - zapada po przeanalizowaniu wyników kilku lotów , a nie jednego czy dwóch . yniki kilku lotów pozwalaj± na dok³adniejsz± ocenê dzielno¶ci lotowej go³êbia , jej warto¶ci genetycznej wyznaczonej genotypem ptaka .
Go³êbie starsze kwalifikuje siê na loty konkursowe na podstawie ich poprzednich lotów , zarówno zakoñczonych zwyciêstwem , jak i powrotem z opó¿nieniem .
Hodowcy kieruj± siê poza tymi dodatkowymi kryteriami , które stanowi± podstawê prognozowania , przewidywania udanego lotu . Do dodatkowych kryteriów zalicza siê m.in.: zachowanie siê go³êbia w go³êbniku , stopieñ wytrenowania miê¶ni , stan upierzenia , fazê rozrodu .
Zachowanie siê go³êbia w go³êbniku .
Z do¶wiadczenia wielu hodowców wynika , ¿e ptaki o spokojnym temperamencie , ale bacznie obserwuj±ce otoczenie , s± lepszymi lotnikami . Tote¿ chêtniej typuj± je na loty konkursowe . Mniejsze szanse na udany lot maj± ptaki nerwowe lub chore .
Stopieñ wytrenowania miê¶ni .
Hodowcy oceniaj± wytrenowanie miê¶ni stosuj±c ,,palpacjê'' - lekkie naciskanie opuszkami palców na miê¶nie piersiowe .
W ten sposób odró¿niaj± kondycjê lotow± ptaka od opasowej , spowodowanej od³o¿eniem siê tkanki t³uszczowej . W dotyku miê¶nie wytrenowane robi± wra¿enie lu¿nych .
Barwa skóry pokrywaj±cej miê¶nie piersiowe .
Go³±b w kondycji lotowej - zdaniem wielu hodowców - ma ró¿ow± barwê skóry po obu stronach mostka . Zó³ta barwa skóry ¶wiadczy o od³o¿onej tkance t³uszczowej , o zapasieniu ptaka , niebieskogranatowa za¶ o zmêczeniu miê¶ni , np. po odbytym , ciê¿kim locie konkursowym .
Stan upierzenia w sezonie lotowym .
Stan upierzenia zale¿y od terminu ³±czenia partnerów p³ciowych w pary . Termin ten powinien byæ tak zsynchronizowany w czasie , aby ogólne pierzenie siê go³êbi nie nast±pi³o przed zakoñczeniem lotów . Z regu³y go³êbie s± w kondycji lotowej wtedy , gdy zrzucaj± lotki pierwszego rzêdu , od drugiej do czwartej . Pierzenie siê go³êbi jest skorelowane z okresem reprodukcyjnym ( kolejne lêgi przy¶pieszaj± pierzenie ) oraz z obran± metod± lotowania ; go³êbie nie maj±ce partnerów p³ciowych oraz go³êbie - wdowce pierz± siê wolniej . Z chwil± nast±pienia generalnego pierzenia siê na ca³ym tu³owiu go³êbie trac± formê lotow± .
M³ódki wyklute na wiosnê s± - podczas lotowania we wrze¶niu - w stadium pierzenia siê . Tote¿ je¶li brakuje im wielu lotek pierwszego rzêdu ( np. po 3 w ka¿dym skrzydle ) i g³owa nie jest jeszcze pokryta nowymi piórami , maj± one trudno¶ci w pokonywaniu dystansu dziel±cego je od go³êbnika .
Wyraz oczu .
Oczy s± odzwierciedleniem stanu zdrowia , a tak¿e psychiki go³êbia . Je¶li wykazuj± one zainteresowanie otoczeniem , ¿ywo reaguj± na sygna³y czy zjawiska , to znaczy , ¿e go³±b jest zdrowy . Natomiast oczy o wyrazie ,,zgaszonym'' i zobojêtnia³ymna otoczenie ¶wiadcz± o z³ym stanie fizycznym ptaka .
Zespó³ cech behawioralnych .
Wa¿ne jest wyst±pienie zespo³u cech behawioralnych identycznych ze stwierdzonymi przed poprzednim wys³aniem go³êbia na udany lot . Hodowca typuj±c te same go³êbie na kolejne loty przez wiele lat pamiêta zachowanie siê ka¿dego z nich przed poprzednim lotem . Dotyczy to zarówno zachowania siê go³êbi zwyciêskich , jak te¿ tych , które wróci³y po zakoñczeniu konkursu . Je¿eli go³±b wykazuje zachowanieidentyczne z poprzedzaj±cym zwyciêski lot , to hodowca go typuje . Je¶li za¶ zachowuje siê tak , jak przed lotem nieudanym , to pozostawia go w go³êbniku i stara siê znale¿æ przyczynê niepo¿±danego zachowania . S± to z regu³y indywidualne cechy go³êbi , znane tylko ich hodowcy . Niekiedy hodowca nie potrafi sprecyzowaæ , na podstawie czego s±dzi , ¿e dany ptak odniesie zwyciêstwo albo przynajmniej wróci przed zakoñczeniem konkursu .
Faza rozrodu .
Z faz± rozrodu ¶ci¶le wi±¿± siê metody lotowania , np. wdowieñstwa , pó³wdowieñstwa i inne . Hodowcy opracowuj±cy metody lotowania ulegli w pewnym stopniu wp³ywowi antropomorfizmu ; uto¿samiaj± oni zachowanie go³êbia z zachowaniem cz³owieka w konkretnej sytuacji . Go³±b uwolniony z kabiny transportowej prze¿ywa jeszcze wiêkszy stres ni¿ podczas kilku czy kilkunastu godzin jazdy w zamkniêciu . W tym czasie bowiem zd±¿y³ ju¿ w okre¶lonym stopniu siê zaadeptowaæ .
Po uwolnieniu go³±b odruchowo poszukuje kierunku prowadz±cego do go³êbnika . Impulsem do powracania nie jest têsknota za partnerem czy pisklêtami pozostawionymi w gnie¿dzie . Dowodem na to jest np. to , ¿e partnerzy p³ciowi ( para ) bardzo czêsto powracaj± do go³êbnika indywidualnie - jeden z nich przylatuje wcze¶niej , a drugi pó¿niej , chocia¿ obaj zostali uwolnieni w tym samym czasie . Innym przyk³adem mo¿e byæ szybszy powrót ptaków nie wysiaduj±cych jaj i nie karmi±cych piskl±t ni¿ ptaków , których partnerzy s± zajêci wysiadywaniem jaj czy karmieniem m³odych .
Go³±b kontynuuje lot raczej na zasadzie odruchów bezwarunkowych i warunkowych . Odczuwa on potrzebê dania zmiany partnerowi w wysiadywaniu jaj lub nakarmienia m³odych , poniewa¿ od ostatniego karmienia up³yne³o wiele czasu , a w wolu jest pokarm pobrany w czasie transportu . Równiez po przerwaniu lotu w celu ¿erowania na polu lub napicia siê wody , do mózgowia go³êbia dochodz± drog± hormonaln± impulsy sk³aniaj±ce go do poderwania siê do lotu i spe³nienia swoich powinno¶ci fizjologicznych w go³êbniku . Na podstawie tych przes³anek opracowano wiele metod lotowania go³êbi pocztowych .
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plfunlifepok.htw.pl