Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress
Stracone nerwy pasa¿erów, stracone pieni±dze podatników i ¿adnej gwarancji, ¿e to ju¿ koniec k³opotów. O czym mowa? O linii kolejowej w Katowicach Brynowie.
To newralgiczny punkt na komunikacyjnej mapie regionu. By go zablokowaæ, wystarczy³y jednak szkody górnicze i bezpañska kanalizacja, do której dzisiaj nikt nie chce siê przyznaæ. W efekcie tego absurdu ju¿ niebawem na tory mog± wyj¶æ ekipy remontowe. Poprawiaæ bêd± to, co remontowano dwa lata temu. A to oznacza powa¿ne k³opoty w kursowaniu poci±gów.
W ci±gu ostatniego miesi±ca Polskie Linie Kolejowe z powodu zalania torów kilka razy zamyka³y dla ruchu odcinek miêdzy Brynowem a Ligot±.
Codziennie przeje¿d¿a têdy 150 poci±gów regionalnych do Bielska-Bia³ej, ¯ywca, Zwardonia, Wis³y, Rybnika i Cha³upek. Prowadzi tamtêdy te¿ ruch miêdzynarodowy. Notoryczne zalewanie torowiska sprawi³o, i¿ poci±gi musiano skierowaæ objazdami (z gigantycznymi nieraz opó¼nieniami), wzglêdnie zast±piæ je autobusami. Zbieraj±cy baty od pasa¿erów przewo¼nicy nie kryli zdenerwowania.
- Dwa lata temu Polskie Linie Kolejowe remontowa³y ten odcinek. Powinni zrobiæ to tak, aby nie dochodzi³o do takich sytuacji - po kolejnym zalaniu torowiska mo¿na by³o us³yszeæ w ¶l±skim zak³adzie Przewozów Regionalnych.
Faktycznie, latem 2008 roku PLK wykona³a na tym odcinku nowe podtorze, podnosz±c zarazem wysoko¶æ nasypów.
Przedstawiciele spó³ki przekonuj±, i¿ gdyby nie ten remont, to w tej chwili po starym nasypie nie by³oby ¶ladu i poci±gi w ogóle nie mia³yby po czym je¼dziæ.
- Prowadz±c te prace pytali¶my kopalniê Wujek o mo¿liwe osiadanie gruntu i nie otrzymali¶my ¿adnych niepokoj±cych sygna³ów. Tymczasem w ci±gu dwóch lat teren obni¿y³ siê o pó³tora metra. Utworzy³a siê niecka, do której sp³ywa woda i st±d nasz k³opot - t³umaczy Karol Trzoñski, dyrektor zak³adu Linii Kolejowych w Katowicach.
Recept± na szkody górnicze ma byæ podniesienie nasypu torowiska i zabezpieczenie go tzw. ¶ciankami Larsena. Kosztowaæ mo¿e to 5 milionów z³otych. Byæ mo¿e czê¶æ tej kwoty we¼mie na siebie kopalnia Wujek. W tym tygodniu jej dyrektor ma siê spotkaæ z szefem katowickiego zak³adu PLK.
- To bêdzie dopiero pocz±tek rozmów. W ich trakcie docelowo ma zostaæ okre¶lony zakres prac, ich harmonogram oraz koszty - mówi Ryszard Fedorowski, rzecznik Katowickiego Holdingu Wêglowego, w³a¶ciciela KWK Wujek.
Podnoszenie nasypu oznacza jednak konieczno¶æ tymczasowego zamykania torów. A zatem znów mog± wróciæ objazdy i autobusy zastêpcze na trasie z centrum Katowic do Ligoty.
By mieæ pewno¶æ, ¿e kolejny remont uchroni torowisko w Brynowie przed zalewaniem, trzeba jednak nie tylko usun±æ skutki szkód górniczych.
Kolejarze maj± jeszcze problem z betonow± kaskad±, która tu¿ za przystankiem w Brynowie schodzi z poziomu ulicy do parowu, gdzie biegnie linia kolejowa.
- Odprowadzana jest ni± woda z okolicznych terenów. Przy wiêkszych opadach wype³nia ona rów i przelewa siê na tory - mówi dyrektor Trzoñski.
Czy tory w Brynowie s± zatem skazane na wieczne zalewanie podczas deszczu? I kto w ogóle odpowiada za kaskadê? Chcieli¶my zadaæ to pytanie jej w³a¶cicielowi, ale okaza³o siê, ¿e nikt nie chce siê do niej przyznaæ. Rzecznik katowickiego Urzêdu Miejskiego Waldemar Bojarun odes³a³ nas do spó³ki Katowickie Wodoci±gi. One jednak równie¿ nie maj± na stanie k³opotliwej instalacji.
- My w tamtym rejonie nie posiadamy ¿adnej infrastruktury. Gdyby¶my mieli jak±¶ kanalizacjê sanitarn± czy ogólnosp³awn±, to pobieraliby¶my od mieszkañców op³aty za zrzut ¶cieków, a tymczasem takich op³at tam w ogóle nie pobieramy - zarzeka siê Agata Wo¼niak-Karolczyk z Katowickich Wodoci±gów. Jak dodaje, tajemniczy kana³ i kaskadê mog³a wybudowaæ kopalnia, b±d¼ sami mieszkañcy.
- Teraz najprawdopodobniej nie ma w³a¶ciciela - sugeruje Agata Wo¼niak-Karolczyk.
¬ród³o:POLSKA Dziennik Zachodni
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plfunlifepok.htw.pl