Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress
Ograniczanie przez administracjê konkurencji na rynku przewozów towarowych kolej± ma prowadziæ do podniesienia warto¶ci spó³ek z grupy PKP SA. Wojna konkurencyjna ma wiêc w tle prywatyzacjê, która jednak jest przesuwana od wielu ju¿ lat - mówi w rozmowie z wnp.pl Adrian Furgalski, dyrektor Zespo³u Doradców Gospodarczych TOR.
Czy Pana zdaniem, mimo formalnych warunków do istnienia wolnego rynku przewozów kolejowych, konkurencja jest blokowana przez administracjê pañstwow±?
- Nie jest kochana, tak to okre¶lmy. Pomija siê j± we wszystkich dokumentach strategicznych, bo dla ministerstwa infrastruktury kolej, to wci±¿ jedynie PKP. Niestety, pojawiaj± siê próby rêcznego sterowania rynkiem w kilku sprawach. Ostatni± by³a zmiana op³at za dostêp do infrastruktury kolejowej, niedostatecznie uzasadniona i w dodatku zaskakuj±ca. Opiera siê na za³o¿eniu, ¿e ciê¿kie poci±gi, zestawiane g³ównie przez innych ni¿ pañstwowe PKP Cargo operatorów, bardziej niszcz± tory, ni¿ wiêksza liczba l¿ejszych poci±gów Cargo, wiêc musz± niejako ponie¶æ karê za niszczenie infrastruktury i zap³aciæ wiêcej. To mocno w±tpliwe uzasadnienie.
Dobrze siê wiêc sta³o, ¿e prywatni przewo¼nicy wyst±pili do Komisji Europejskiej o rozstrzygniêcie tej kwestii. Wyja¶nienie sprawy nie bêdzie jednak proste. Skargi na polski rz±d nie traktujê jako niespotykanego wydarzenia, lecz jeden z dostêpnych ka¿demu instrument, wynikaj±cych z przynale¿no¶ci do Unii.
Czy PKP Cargo istotnie mo¿e zarobiæ na zmianie cennika? Mowa jest o 250 mln z³.
- Trudno to szybko policzyæ na kolanie. Paradoksalnie, nowe stawki op³at mog± uderzyæ tak¿e w tê spó³kê. Przecie¿ jej zarz±d zak³ada realizacjê w 2010 r. drugiego etapu restrukturyzacji, skupionego na sferze eksploatacji taboru, co sprowadza siê m.in. do jego koncentracji w miejscach, gdzie jest nadawana najwiêksza masa ³adunków i lepszego wykorzystania.
Z jednej strony, spó³ka kasuje zbêdny i niepracuj±cy tabor. W ubieg³ym roku zarobiono ponad 60 mln z³ na ciêciu ok. 10 tys. sztuk wagonów. W tym roku do hut trafi sporo lokomotyw. Z drugiej strony, poprawa efektywno¶ci wi±¿e siê w³a¶nie z zestawianiem ciê¿szych sk³adów. Je¿eli ten plan siê uda zrealizowaæ (bo zarz±d musi siê liczyæ z protestami zwi±zkowców), to nowa taryfa bêdzie dzia³aæ na niekorzy¶æ tak¿e PKP Cargo.
Co zak³óca jeszcze warunki konkurencyjne?
- Dzier¿awienie przez PKP Cargo maj±tku, który powinien byæ przekazany do innej spó³ki z grupy, PKP PLK, czê¶ci infrastruktury. Chodzi szczególnie o ok. 2 mln mkw. terenów, na których zlokalizowane s± np. rampy za³adowczo-wy³adowcze oraz 700 km torów w postaci np. stacji rozrz±du. PKP Cargo udostêpnia je prywatnym przewo¼nikom za odp³atno¶ci±, co jest normaln± praktyk±, lecz problemem jest sama dostêpno¶æ. PKP Cargo wymaga, aby odpowiednio wcze¶nie dokonaæ rezerwacji czasu i miejsca za³adunku. Nierzadko siê zdarza, ¿e odmawia udostêpnienia tej infrastruktury t³umacz±c, ¿e w tym samym czasie bêdzie obs³ugiwaæ w³asne operacje. Trudno zweryfikowaæ zasadno¶æ takich odmów bez bezpo¶redniej obserwacji, ale s± one faktem. Dla prywatnego przewo¼nika oznacza to utratê konkretnego zlecenia, a czasami i klienta.
PKP Cargo ma zwracaæ infrastrukturê PLK...
- Tak, ale dzi¶ jest wielk± niewiadom±, co ten proces obejmie. W tym roku spo¶ród posiadanego mienia, 2/3 ma trafiæ do PLK, ale raczej nie bêd± to kluczowe nieruchomo¶ci, tylko te, gdzie wcale, b±d¼ rzadko, obs³ugiwane s± poci±gi. PKP SA przedstawia pogl±d, ¿e infrastruktura, dziêki której Cargo zarabia ma, nawet pomimo planów wyodrêbnienia PLK, pozostaæ u przewo¼nika.
Dlaczego minister infrastruktury przystaje na zaburzenie konkurencji?
- Dla resortu priorytetem jest teraz prywatyzacja kluczowych spó³ek, PKPC oraz PKP InterCity. Ograniczanie konkurencji drog± administracyjn± ma prowadziæ do podniesienia warto¶ci tych spó³ek. Tak wiêc ta wojna konkurencyjna ma w tle prywatyzacjê, która jednak jest przesuwana od wielu ju¿ lat i w tym roku te¿ nie nast±pi.
¼ród³o wnp.pl
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plfunlifepok.htw.pl