: O co chodzi z Funduszem Kolejowym? 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

O co chodzi z Funduszem Kolejowym?

Sejm chce szybko sp³aciæ d³ug PKP i uniezale¿niæ PKP PLK od Grupy PKP. Czy to siê uda? Analiza "Kuriera Kolejowego".

Trwaj± prace nad nowelizacj± ustaw o Funduszu Kolejowym oraz o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiêbiorstwa pañstwowego Polskie Koleje Pañstwowe. Zadaniem nowelizacji jest pomoc finansowa dla PKP S.A. Na spó³ce ci±¿y historyczne zad³u¿enie wysoko¶ci 5,6 miliarda z³otych, z którym przez lata nie potrafi³y sobie poradziæ kolejne rz±dy.

Roczny koszt obs³ugi tego d³ugu szacuje siê na 300 mln z³.
Projekt ustawy zmieniaj±cej powy¿sze ustawy przygotowa³ resort infrastruktury. W projekcie nowelizacji stworzono mechanizm finansowy, dziêki któremu PKP S.A. otrzyma w latach 2010-15 z Funduszu Kolejowego ¶rodki na pokrycie ponad po³owy gigantycznego d³ugu. Zgodnie z tym mechanizmem Skarb Pañstwa za pieni±dze z Funduszu Kolejowego nabêdzie od PKP S.A. akcje spó³ki PKP Polskie Linie Kolejowe oraz udzia³y w spó³ce Przewozy Regionalne.
Fundusz Kolejowy na wykup akcji i udzia³ów spó³ek od PKP S.A. bêdzie przeznacza³ bie¿±ce wp³ywy z op³aty paliwowej. W latach 2010-15 corocznie bêdzie przekazywane na ten cel co najmniej 500 mln z³, z wyj±tkiem 2012 r. kiedy kwota ta wyniesie co najmniej 350 mln z³ (a w roku 2010 dok³adnie 500 mln z³).

- Po raz pierwszy rz±d wniós³ do Sejmu projekt ustawy, która ma zmierzyæ siê z d³ugiem PKP S.A. Zaproponowano mechanizm, w którym ¶rodki nie bêd± pochodzi³y z bud¿etu pañstwa, ale z Funduszu Kolejowego. Dziêki temu w latach 2010-15 przynajmniej po³owê d³ugu bêdzie mo¿na obs³u¿yæ przez dochody w³asne Funduszu. Przy czym - i to wytkn±³em przy pierwszym czytaniu projektu – nadal brakuje ca³o¶ciowego spojrzenia na potrzeby finansowe kolei. Znowu dyskutujemy o wycinku potrzeb, tym razem o starym d³ugu, zapominaj±c, ¿e fundusz stworzono w celu modernizacji infrastruktury kolejowej – mówi Janusz Piechociñski, wiceprzewodnicz±cy sejmowej komisji infrastruktury.

Niezale¿ny zarz±dca
Fundusz Kolejowy zapewni PKP S.A. ¶rodki na sp³atê zad³u¿enia i pomo¿e spó³ce poprawiæ p³ynno¶æ finansow±. Po wykupieniu akcji PKP PLK osi±gniêty zostanie ponadto drugi cel – zarz±dca krajowej infrastruktury kolejowej stanie siê podmiotem niezale¿nym od Grupy PKP, co jest zgodne z wytycznymi Komisji Europejskiej.
Dodatkowo bêdzie osi±gniêty trzeci cel – po wykupieniu przez Skarb Pañstwa udzia³ów PKP w Przewozach Regionalnych przewo¼nik ten poprawi swoj± trudn± – jak pokaza³y niedawne wydarzenia - sytuacjê finansow±. Nowela zapewnia przekazanie samorz±dom wojewódzkim (udzia³owcom PR) w 2012 r. 150 mln z³ na wspó³finansowanie regionalnych przewozów kolejowych. Kwota 150 mln z³ to wysoko¶æ straty (wraz z odsetkami) odnotowanej przez Przewozy Regionalne w 2008 r. (sprzed rozk³adu jazdy na rok 2009), gdy spó³ka nie by³a jeszcze usamorz±dowiona.
Ponadto projekt ustawy nowelizacyjnej reguluje wniesienie do spó³ki aportu nieruchomo¶ci od PKP SA. Chodzi o zaplecza techniczne niezbêdne do prowadzenia dzia³alno¶ci. Nieruchomo¶ci maj± warto¶æ ok. 160 mln z³ (szacunek resortu infrastruktury). Za ich dzier¿awê PR musia³y p³aciæ ka¿dego roku ok. 10 mln z³.
O ¶rodki na dofinansowanie z Funduszu przewozów osób wykonywanych w ramach umów o ¶wiadczenie us³ug publicznych, zawartych z przewo¼nikami zabiega³y same samorz±dy wojewódzkie, miêdzy innymi zarz±d województwa pomorskiego.
- To rozwi±zanie daje mo¿liwo¶ci wykorzystania ¶rodków Funduszu Kolejowego nie tylko na inwestycje, ale i na dotacje do przewozów kolejowych. PKP S.A. zgodnie z porozumieniem dotycz±cym usamorz±dowienia winno wnie¶æ aportem nieruchomo¶ci do spó³ki Przewozy Regionalne w roku 2009. Jednak do tego nie dosz³o, pomimo licznych interwencji samorz±dów. Aktualnie trzeba dokonaæ zmian w ustawie o restrukturyzacji PKP, aby te nieruchomo¶ci mog³y byæ przekazane do Przewozów Regionalnych. Jest to krok w dobr± stronê, jednak PKP S.A. mog³o tego dokonaæ du¿o wcze¶niej, przewo¼nik nie musia³by wtedy ponosiæ kosztów dzier¿awy nieruchomo¶ci w roku 2010 – komentuje Mieczys³aw Struk, marsza³ek województwa pomorskiego.

800 mln z³ ró¿nicy
Ustawa zosta³a uchwalona przez Sejm w trybie pilnym 29 kwietnia 2009 r. Pilnym, gdy¿ PKP S.A. potrzebuje zastrzyku finansowego na sp³atê kolejnej raty d³ugu we wrze¶niu 2010 r.
Pos³owie pracuj±cy nad poprawkami do nowelizacji okazali siê bardziej hojni dla PKP S.A. ni¿ rz±d. Uchwalili, ¿e w latach 2011, 2013, 2014 i 2015 ¶rodki na wykup akcji PKP PLK zwiêksz± siê z co najmniej 500 do co najmniej 700 mln z³. Nie zmieni± siê za¶ fundusze na ten sam cel w roku 2010 i 2012 (500 i 350 mln z³).
Poniewa¿ nie jest pewne, czy Fundusz Kolejowy bêdzie posiada³ w wymienionych latach wystarczaj±ce ¶rodki, pos³owie z komisji infrastruktury wprowadzili poprawkê mówi±c±, i¿ w takim wypadku Bank Gospodarstwa Krajowego, w uzgodnieniu z ministrami transportu i finansów mo¿e finansowaæ realizacjê zadañ okre¶lonych w ustawie ze ¶rodków w³asnych.
Ustawa w takiej postaci trafi³a do Senatu, który 13 maja wprowadzi³ do niej kilka poprawek. Najwa¿niejsza poprawka przywraca wersjê noweli zaproponowan± przez rz±d, czyli ponownie zmniejsza kwotê przeznaczan± corocznie (nie licz±c roku 2012) na wykup akcji PKP PLK z 700 do 500 mln z³. Ponadto Senat chce by zmieni³ siê zapis w ustawie dotycz±cy dofinansowania z Funduszu Kolejowego spó³ki Przewozy Regionalne. W ustawie stworzonej przez rz±d i uchwalonej przez Sejm jest wymieniona kwota 150 mln z³. Senat proponuje przekazanie PR „do 150 mln z³”, co oznacza, ¿e tyle ¶rodków mo¿e, ale nie musi byæ przekazanych spó³ce na wspó³finansowanie przewozów.
Poza tym senatorowie chc± te¿ przywrócenia zapisu zwalniaj±cego wniesienie wk³adu do spó³ki PKP Polskie Linie Kolejowe z podatku od czynno¶ci cywilnoprawnych (zapis ten zosta³ wykre¶lony przez Sejm).

- Nasza komisja zdecydowa³a siê wprowadziæ kilka poprawek do rozwi±zania zaproponowanego przez rz±d w pierwotnej wersji ustawy. Chodzi miêdzy innymi o to, aby z czê¶ci pieniêdzy, które id± na rozwój kolei zachowaæ ¶rodki na wk³ad w³asny dla samorz±dów planuj±cych inwestycje infrastrukturalne w swoich regionalnych programach operacyjnych. Sejm ca³e 700 mln z³ przeznaczy³ na wsparcie PKP, a Senat uwa¿a, ¿e 200 mln z³ z tej kwoty powinno s³u¿yæ wsparciu samorz±dów – poinformowa³ Jan Wyrowiñski, przewodnicz±cy senackiej komisji gospodarki narodowej tu¿ przed posiedzeniem Senatu 13 maja.
Czas poka¿e, czy Sejm odrzuci senackie poprawki do ustaw o Funduszu Kolejowym i o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP. Najbli¿sze posiedzenie Sejmu przewidziane jest na 19 maja, czyli ju¿ po ukazaniu siê tego numeru „Kuriera Kolejowego”. Prawdopodobnie na nim oka¿e siê, czy zwolennicy nowelizacji proponowanej przez Sejm bêd± mieli wiêkszo¶æ g³osów by odrzuciæ senackie poprawki.
Szczegó³y do uzgodnienia
Po wej¶ciu w ¿ycie znowelizowanych ustaw, które mog± pomóc PKP S.A. w sp³acie wiêkszej czê¶ci historycznego d³ugu, przy okazji bêdzie wprowadzony nowy ³ad na rynku kolejowym – Polskie Linie Kolejowe stan± siê niezale¿nym podmiotem i dokoñczony zostanie proces usamorz±dowienia Przewozów Regionalnych. Rz±dowa ustawa nie reguluje szczegó³owo mechanizmów, które dziêki niej zostan± wprowadzone, nie wymienia m.in. nieruchomo¶ci, jakie maj± zostaæ przekazane Przewozom Regionalnym. Szczegó³y bêd± jeszcze d³ugo omawiane w Parlamencie i negocjowane miêdzy spó³kami.

Nie jest te¿ pewne jak du¿e ¶rodki z Funduszu bêd± wyp³acane PKP S.A. w zamian za akcje i udzia³y w spó³kach. Przy proponowanych kwotach w projekcie zastrze¿ono „co najmniej”. Miko³aj Karpiñski, rzecznik ministerstwa infrastruktury, t³umaczy, ¿e wielko¶æ wyp³aconych ¶rodków z Funduszu Kolejowego bêdzie zale¿eæ od wielko¶ci ¶rodków zgromadzonych na rachunku Funduszu oraz od wysoko¶ci ¶rodków na inwestycje infrastrukturalne, a tak¿e od potrzeby PKP S.A. na sp³acenie kredytów i wykupienie obligacji gwarantowanych przez skarb pañstwa.

Adam Brzozowski

Fundusz Kolejowy
Fundusz Kolejowy jest elementem systemowego podej¶cia do zagadnieñ rozwoju transportu kolejowego w Polsce. Jego celem jest realizacja polityki transportowej pañstwa zgodnie z ide± zrównowa¿onego rozwoju. ¦rodki Funduszu maj± zapewniæ przede wszystkim wspó³finansowanie inwestycji kolejowych w Polsce oraz prefinansowanie inwestycji finansowanych z funduszy Unii Europejskiej. Zadaniem Funduszu Kolejowego jest gromadzenie ¶rodków na przygotowanie oraz realizacjê budowy i przebudowy linii kolejowych, remonty i utrzymanie linii kolejowych oraz likwidacjê zbêdnych linii.

Ze ¶rodków Funduszu mog± byæ te¿ sfinansowane. utracone w latach 2002-2003 przez przewo¼ników kolejowych przychody z tytu³u obowi±zuj±cych ustawowych ulg taryfowych w krajowych przewozach pasa¿erskich. Wp³ywy te bêd± realizowane do czasu uregulowania zaleg³o¶ci. ¦rodki funduszu mog± byæ przeznaczane na sp³atê wraz z odsetkami oraz innymi kosztami obs³ugi przeprowadzanych na rzecz Funduszu emisji obligacji b±d¼ zaci±gniêtych na rzecz Funduszu kredytów i po¿yczek.

¦rodki Funduszu mog± byæ równie¿ kierowane na pokrycie zobowi±zañ wynikaj±cych z wykonywania przez Skarb Pañstwa obowi±zków z tytu³u gwarancji i porêczeñ wspieraj±cych finansowanie przedsiêwziêæ ujêtych w programie rz±du.

¼ród³o: Bank Gospodarstwa Krajowego / KOW
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl