Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress
Parlament Europejski o ochronie pieszych i rowerzystów na drogach.
Parlament Europejski omówi³ sprawozdanie w sprawie wniosku dotycz±cego
rozporz±dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony pieszych i
innych niechronionych u¿ytkowników dróg .
Parlament przyj±³ uzgodniony z Rad± i Komisj± kompromisowy tekst
rozporz±dzenia w sprawie ochrony pieszych i innych niechronionych
u¿ytkowników dróg. Celem tej propozycji jest zaostrzenie wymagañ
technicznych wobec nowych pojazdów w celu lepszej ochrony pieszych i
rowerzystów na wypadek obra¿eñ odniesionych w wyniku zderzenia z pojazdem
.
Wed³ug danych z 2004 roku, ka¿dego roku w dwudziestu piêciu pañstwach
cz³onkowskich ginê³o 8 000 niechronionych u¿ytkowników dróg, pieszych i
rowerzystów, a kolejne 300 000 zostawa³o rannych. W tej sytuacji Komisja
Europejska uzna³a dzia³ania zmierzaj±ce do zmniejszenia tych liczb za
konieczne, zw³aszcza, ¿e coraz silniej zachêca siê u¿ytkowników do
korzystania z transportu publicznego, pieszego i rowerowego, bêd±cych
alternatyw± dla transportu samochodowego.
Nowe, zaostrzone wymagania odnosiæ siê bêd± g³ównie do ilo¶ci testów, jakie
musz± przej¶æ nowe samochody oraz do systemów wspomagania hamowania, które
stan± siê obowi±zkowe. Parlament wymóg³ wcze¶niejsze wdro¿enie nowych
wymogów ni¿ proponowa³a to Komisja Europejska.
Przyjêty tekst kompromisowy przewiduje przy¶pieszony harmonogram
obowi±zkowego montowania aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeñstwa w
pojazdach silnikowych. I tak, w ci±gu 24 miesiêcy od wej¶cia w ¿ycie
rozporz±dzenia, wszystkie nowe samochody osobowe bêd± musia³y posiadaæ
fabrycznie montowany aktywny system wspomagania hamowania. Termin ten
bêdzie taki sam zarówno dla samochodów l¿ejszych (do 2,5t), jak i
ciê¿szych. Pocz±tkowo KE proponowa³a, aby producenci ciê¿kich samochodów
osobowych typu SUV mieli wiêcej czasu na dostosowanie siê do tego wymogu.
Poniewa¿ w chwili obecnej na rynku nie ma systemów antykolizyjnych, które
skutecznie potrafi³yby zawczasu rozpoznawaæ pieszych lub innych
niechronionych u¿ytkowników dróg, rozporz±dzenie nie przewiduje z³agodzenia,
czy zast±pienia wymogów w zakresie bezpieczeñstwa biernego (konstrukcja
pojazdu). W miarê rozwoju nowych i doskonalszych systemów tego typu,
Komisja – je¿eli uzna to za stosowne – mo¿e zaproponowaæ poprawki
legislacyjne do proponowanego rozporz±dzenia.
Z materia³ów Sejmowej komisji ds. UE
Janusz Piechociñski Wiceprzewodnicz±cy sejmowej Komisji Infrastruktury
WWW.piechocinski.pl , janusz@piechocinski.pl
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plfunlifepok.htw.pl