: Po³±czenia kolejowe Lubuskiego z Brandenburgi± i Berlinem. 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

Plany transgranicznych po³±czeñ kolejowych

Uzupe³nieniem dla lubuskiej koncepcji transgranicznych po³±czeñ kolejowych ³±cz±cych nasz region z Niemcami, a tym samym zachodem Europy, bêdzie wielkopolski projekt uruchomienia bezpo¶redniego i taniego po³±czenia aglomeracji poznañskiej i berliñskiej szybk± kolej±.
Projekt ten utworzony przez przed czterema laty przez Województwo Wielkopolskie, w niczym nie zagra¿a koncepcji po³±czenia lubuskich miast z niemieckimi, a wrêcz przeciwnie – jego realizacja bêdzie dla podró¿nych stanowiæ alternatywne po³±czenie. Wed³ug pomys³odawców wielkopolski poci±g kursowa³by najkrótsz± drog±, tj. zmodernizowan± magistral± E20 dostosowan± do prêdko¶ci 160 km/h.
Zasadniczym celem po³±czenia ma byæ wiêksza dostêpno¶æ mieszkañców województw wielkopolskiego i lubuskiego oraz Brandenburgii, Berlina i Poczdamu do po³±czeñ kolejowych pozwalaj±cych optymalnie planowaæ podró¿ przy odpowiednich skomunikowaniach z poci±gami po¶rednimi. Poza tym realizacja tego projekt uaktywni ruch turystyczny z Berlina i Poczdamu w kierunku województw wielkopolskiego i lubuskiego oraz Poznania.
Do korzy¶ci nale¿eæ bêdzie tak¿e u³atwienie kontaktów gospodarczych przedsiêbiorcom podró¿uj±cym w interesach oraz usprawnienie dojazdu osobom pracuj±cym w Niemczech i studiuj±cym na Uniwersytecie Viadrina.
Szybka i tania mo¿liwo¶æ po³±czeñ transgranicznych zwiêksza równie¿ konkurencyjno¶æ pod wzglêdem cenowym z przewo¼nikami autobusowymi oraz wykorzystaniem w³asnego samochodu.
Projekt zak³ada uruchomienie dwóch par poci±gów, które na terenie województwa lubuskiego zatrzymywa³yby siê na stacjach w Zb±szynku, ¦wiebodzinie i Rzepinie. Czyniono starania, aby poci±gi obs³ugiwa³ niemiecki autobus szynowy VT642 Desiro, których piêæ sztuk uzyska³o niedawno dopuszczenia do ruchu po polskich torach. Jednak¿e ostatecznie pojazdy te skierowano do obs³ugi trasy Wroc³aw – Drezno. Do uzgodnienia pozostaje ponadto kwestia dofinansowania po³±czeñ zarówno po stronie niemieckiej jak i polskiej. Województwo Wielkopolskie opowiedzia³o siê nad kontynuacj± prac nad tym projektem w celu jak najszybszego uruchomienia takiego po³±czenia.

¬ród³o: www.lubuskie.pl

[ Dodano: 13-11-2009, 21:37 ]
Dzi¶ w Urzêdzie Marsza³kowskim w Zielonej Górze podpisano porozumienie o wspó³pracy w zakresie komunikacji, miêdzy Urzêdem Marsza³kowskim a Landem Brandenburgii. Lubuskie reprezentowa³ wicemarsza³ek Tomasz Ha³as a Brandenburgiê minister infrastruktury i planowania Reinhold Dellman.

Obie strony zadeklarowa³y, ¿e bêd± wspó³pracowaæ i pomagaæ sobie przy:
1. uruchomieniu bezpo¶redniego po³±czenia kolejowego Zielona Góra - Guben - Cottbus,
2. uruchomienia bezpo¶redniego po³±czenia kolejowego pomiêdzy Berlinem a Gorzowem,
3. uruchomienia bezpo¶redniego po³±czenia z Zielonej Góry do Berlina przez Frankfurt
4. odbudowy linii Cottbus - ¯ary - Legnica i wprowadzenia tam poci±gów pospiesznych ³±cz±cych Wroc³aw z Berlinem przez Ziemiê Lubusk±.

Najszybsze i najbardziej realne jest uruchomienia po³±czenia z Gorzowa do Berlina oraz z Zielonej Góry do Cottbus. Chocia¿ tu obaj panowie a wiêc wicemarsza³ek Ha³as i minister Dellman podali zupe³nie inne daty. Ha³as wymieni³ nawet pierwsze pó³rocze 2010 roku a Dellman nie pó¼niej jak do koñca 2011 roku. Asekuracja ministra zza Odry czy realizm.
Co stoi na przeszkodzie, by te oba po³±czenia, o których piszemy od chyba dwóch lat, zaczê³y funkcjonowaæ.

Wicemarsza³ek Ha³as wymieni³ konieczno¶æ uzyskania przez polskie szynobusy certyfikatów niemieckich oraz zmianê przepisów polskich. Obecne nie pozwalaj±, by marsza³kowie, a raczej samorz±dy wojewódzkie uruchamia³y po³±czenia miêdzynarodowe. Ta druga przeszkoda ma znikn±æ niebawem, bo pracuje siê nad nowymi przepisami. Natomiast je¶li chodzi o certyfikaty, to minister Dellman obieca³ tu pomoc.
- Byæ mo¿e urzêdnicy niemieccy nieco przesadzaj± i t± spraw± siê zajmiemy. Chocia¿ dostosowanie naszego szynobusu a tak¿e polskiego, do przepisów w poszczególnych krajach kosztuje oko³o 200 tys. euro. Chodzi g³ównie o systemy sygnalizacji oraz bezpieczeñstwa, doda³ Dellman.

Wiêksze problemy maj± do pokonania oba regiony je¶li chodzi o uruchomienie po³±czenia z Zielonej Góry do Berlina oraz poci±gów pospiesznych z Wroc³awia do Berlina przez ¯ary. Dlatego w pierwszym przypadku za³o¿ono, ¿e na pocz±tku nie bêdzie to po³±czenie bezpo¶rednie, ale z dogodn± przesiadk± we Frankfurcie. To mo¿e siê staæ ju¿ w przysz³ym roku.
Natomiast uruchomienie poci±gów pospiesznych przez ¯ary jest uwarunkowane wcze¶niejsz± rewitalizacj± linii kolejowych czyli dostosowaniem torów do dzisiejszych wymogów. A stanie siê to nie wcze¶niej jak po 2012 roku. Dopiero wtedy, po nowych torach, bêd± mog³y mkn±æ poci±gi pospieszne.

¬ród³o: Urz±d Marsza³kowski Zielona Gora
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl