: Potrzebne "zamro¿enie" stawek dostêpu do infrastru 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

RBF: Potrzebne "zamro¿enie" stawek dostêpu do infrastruktury

Przewodnicz±cy Railway Business Forum Henryk Klimkiewicz napisa³ list otwarty do prezesa PKP PLK Zbigniewa Szafrañskiego na temat systemu stawek op³at za dostêp do infrastruktury kolejowej. Zamieszczamy to pismo w ca³o¶ci.

---

Warszawa 9 lipca 2010 r.

Szanowny Pan
Zbigniew Szafrañski
Prezes Zarz±du
PKP Polskie Linie Kolejowe SA

LIST OTWARTY

Jednym z kluczowych elementów systemowych funkcjonowania przewozów kolejowych, obok popytu na us³ugi transportowe, stanu technicznego infrastruktury i konkurencji miêdzyga³êziowej s± stawki op³at za dostêp do infrastruktury kolejowej. To tak¿e wa¿ny instrument w polityce transportowej, za pomoc± którego wdra¿ana mo¿e byæ zasada zrównowa¿onego rozwoju transportu, w kierunku wiêkszego wykorzystania kolei z korzy¶ci±, dla ¶rodowiska naturalnego, oszczêdnego wykorzystania zasobów energetycznych i lepszego zaspokajania potrzeb spo³ecznych.

Obecny system stawek dostêpu dla przewo¼ników kolejowych, niestety, nie stymuluje rozwoju przewozów towarów i pasa¿erów kolej±, albowiem stawki te s± jednymi z najwy¿szych w Europie i dodatkowo z roku na rok ulegaj± podwy¿kom. Zdajemy sobie sprawê z tego, ze przy obecnym, zdecydowanie niewystarczaj±cym poziomie zasilania PKP Polskich Linii Kolejowych SA z bud¿etu pañstwa, op³aty przewo¼ników za dostêp do infrastruktury s± de facto jedynym realnym ¼ród³em pokrycia kosztów PKP PLK. Jednak ich podwy¿szanie, szczególnie w warunkach trwaj±cego obecnie spowolnienia gospodarczego, pogarsza konkurencyjno¶æ transportu kolejowego i zd³awi pierwsze pozytywne sygna³y powrotu tendencji wzrostowych w przewozach kolejowych jakie mia³y miejsce w II kwartale bie¿±cego roku. Kolejny wzrost obci±¿eñ przewo¼ników kolejowych wy¿szymi stawkami dostêpu, ostatecznie zdusi ich plany inwestowania w nowy tabor i nowoczesne zaplecza logistyczne.

Wynikiem takiego stanu bêdzie, zamiast spodziewanego wzrostu przychodów PKP PLK z tytu³u podwy¿ki stawek dostêpu, ich rzeczywisty spadek z powodu spadku przewozów ogó³em. Decyzja Nr TRM-9110-07/10 z dnia 9 kwietnia 2010 r. Prezes Urzêdu Transportu Kolejowego zatwierdzi³ nowe, wy¿sze stawki jednostkowe op³at za dostêp i korzystanie przez przewo¼ników kolejowych z infrastruktury kolejowej zarz±dzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na okres obowi±zywania rozk³adu jazdy poci±gów 2010/2011 zgodnie z Rozporz±dzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków dostêpu i korzystania z infrastruktury kolejowej z dn. 27 lutego 2009 roku.

Wed³ug naszych symulacji ta, ¶rednio ok. 5-procentowa w stosunku do roku ubieg³ego podwy¿ka op³at za dostêp do infrastruktury, spowoduje wy¿sze obci±¿enia przewo¼ników w kwocie ok. 100 milionów z³otych. Wszyscy przewo¼nicy pasa¿erscy i towarowi w Polsce przeszli lub przechodz± aktualnie procesy g³êbokich i kosztownych restrukturyzacji. Wygospodarowanie oszczêdno¶ci po stronie przewo¼ników na pokrycie zwiêkszonych op³at jest w±tpliwe. Przeniesienie tych kosztów w cenê ¶wiadczonych us³ug przewozowych tak¿e wydaje siê niemo¿liwe ze wzglêdu na siln± konkurencjê miêdzyga³êziow± i zbyt s³abe symptomy o¿ywienia gospodarczego.

Bior±c pod uwagê powy¿sze, apelujemy do Pana Prezesa o rozwa¿enie propozycji Forum Kolejowego - Railway Business Forum zamro¿enia poziomu stawek dostêpu do infrastruktury kolejowej na poziomie op³at obowi±zuj±cych w latach 2009/2010 przez kolejne 5 lat.

Uwa¿amy, ¿e takie rozwi±zanie, mimo i¿ nie poprawi zasadniczo aktualnej, trudnej sytuacji przewo¼ników kolejowych, to mo¿e pozwoliæ na ustabilizowanie sytuacji rynkowej i rozs±dne planowanie dalszego rozwoju.

W naszej ocenie takie dzia³anie PKP Polskich Linii Kolejowych zwiêkszy szanse na odbudowê i rozwój rynku kolejowego w Polsce, co jest jednym z kluczowych zobowi±zañ Rzeczpospolitej wobec Unii Europejskiej.

W tym czasie PKP PLK SA mog³aby wdro¿yæ prace nad restrukturyzacj± i modelowaniem efektywnie ponoszonych kosztów. Jak wskazuj± prowadzone przez nas analizy, istnieje realna, potencjalna mo¿liwo¶æ redukcji wydatków PKP PLK w d³u¿szej perspektywie. Jednocze¶nie w ¶lad za wydzieleniem PKP PLK ze struktur Grupy PKP powinny zostaæ przeprowadzone analizy okre¶laj±ce nowy poziom finansowania kosztów utrzymania infrastruktury i finansowania inwestycji z bud¿etu pañstwa. Docelowo wysoko¶æ stawek dostêpu do infrastruktury kolejowej powinna uwzglêdniaæ poziom op³at ponoszonych przez przewo¼ników drogowych, a podstaw± do obliczeñ powinny byæ uzasadnione koszty prowadzenia ruchu kolejowego przez zarz±dcê infrastruktury kolejowej, z wy³±czeniem nak³adów na modernizacje i rozwój sieci kolejowej.

Bardzo proszê pana Prezesa o przyjêcie przedstawionej propozycji. Jeste¶my przekonani, ¿e jesieni± 2010 roku istnieje mo¿liwo¶æ przyjêcia stosownych decyzji.

Henryk Klimkiewicz
Przewodnicz±cy
Forum Kolejowa - Railway Business Forum

¼ród³o: RBF, Rynek Kolejowy
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl