Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress
Tryby mieszania kolorów okre¶laj± w jaki sposób wybrane narzêdzie i/lub warstwa wp³ynie na wygl±d danego piksela w pliku graficznym. Kolory tych pikseli nazywamy kolorami podstawowymi/bazowymi. Kolory warstwy mieszania dodawane do warstwy bazowej s± nazywane kolorami mieszania. W wyniku dzia³ania trybu mieszania otrzymujemy kolor wynikowy.
Tryb mieszania jest dostêpny w pasku opcji w palecie Warstwy ( Layers ) [ F7 ] lub w pasku opcji danego narzêdzia Okno > Opcje ( Window > Options ).
Aby skróciæ drogê zmiany trybu mieszania mo¿na skorzystaæ ze skrótu klawiszowego: [ Shift + Alt + litera ]. Je¶li nie pamiêtamy jaka litera oznacza dany tryb mo¿emy skorzystaæ z uniwersalnego skrótu: [ Shift + Alt + - \"minus\" ] dla przej¶cia w górê listy lub [ Shift + Alt + + \"plus\" ] dla przej¶cia w dó³ listy trybów mieszania.
Dla warstwy i narzêdzia skrót klawiszowy jest taki sam lecz gdy posiadamy aktywne narzêdzie obs³uguj±ce tryby mieszania jako dodatkowe opcje to zmiana trybu skrótem klawiszowym zadzia³a dla danego narzêdzia. ¿eby zadzia³a³a dla warstwy musimy aktywowaæ narzêdzie neutralne, które nie obs³uguje trybów mieszania.
Aby zaobserwowaæ jakiekolwiek zmiany trzeba posiadaæ minimum dwie warstwy, albo korzystaj±c z narzêdzia na jednej warstwie, której t³o nie jest prze¼roczyste. Dokonywanie zmian trybu mieszania warstwy spowoduje ¿e zmienimy ca³ej warstwy. U¿ywanie narzêdzia ze zmienionym trybem mieszania spowoduje zmiany lokalne tylko w obrêbie danej warstwy w miejscu jego u¿ycia.
Przyk³ady opieraj± siê na pliku z dwoma warstwami.
Lista trybów mieszania:
Zwyk³y ( Normal ) [ Shift + Alt + N ]
Tryb domy¶lny, w którym piksele nie bêd± wp³ywa³y na siebie. Warstwa znajduj±ca siê wy¿ej bêdzie zakrywaæ warstwê ni¿sz±. Zmiany nast±pi± tylko w miejscach gdzie wystêpuje wyg³adzanie krawêdzi warstwy wy¿szej (anti-aliasing), czyli piksele na krawêdziach bêd± przyjmowa³y procentow± prze¼roczysto¶æ.
Rozpuszczanie ( Dissolve ) [ Shift + Alt + I ]
Kolor wynikowy w tym trybie da efekt suchej faktury. Poniewa¿ mieszanie pikseli jest bardzo przypadkowe lecz uzale¿nione od przezroczysto¶ci warstwy powy¿szej. Dlatego trzeba pamiêtaæ ¿eby by³o widaæ jakie¶ efekty to warstwa wy¿sza powinna posiadaæ prze¼roczysto¶æ mniejsz± ni¿ 100%. Ten tryb daje dobre efekty w narzêdziu pêdzel o du¿ych rozmiarach.
Ciemniej ( Darken ) [ Shift + Alt + K ]
W tym trybie program wyszukuje informacje o kolorach we wszystkich kana³ach co powoduje ¿e kolory podstawowe ja¶niejsze od koloru mieszania ulegaj± modyfikacji. Pozosta³e kolory pozostaj± bez zmian. Czyli jasny kolor mieszania zostaje \"przygaszony\" przez ciemniejszy kolor podstawowy.
Najlepsze efekty daje w po³±czeniu z kolorem farby ciemniejszym od kolorów podstawowych.
Mno¿enie ( Multiply ) [ Shift + Alt + M ]
Jak sama nazwa wskazuje w tym trybie dokonywane jest mno¿enie kolorów wedle syntezy subtraktywnej. Program sprawdza informacje o kolorze we wszystkich kana³ach i mno¿y kolor podstawowy przez kolor mieszania. Kolor wynikowy jest zawsze kolorem ciemniejszym. Mno¿enie jakiegokolwiek koloru przez czarny daje czerñ. Mno¿enie dowolnego koloru przez bia³y pozostawia ten kolor bez zmian. Jasne kolory daj± s³absze zmiany, ciemniejsze mocniejsze. Podczas malowania kolorem innym ni¿ bia³y lub czarny kolejne poci±gniêcia narzêdziem do malowania daj± kolory coraz ciemniejsze. Uzyskany efekt przypomina rysowanie wieloma markerami.
Dosycenie koloru ( Color Burn ) [ Shift + Alt + B ]
Przy tym trybie ciemny kolor mieszania powoduje ¶ciemnienie koloru podstawowego przez zwiêkszenie kontrastu.
Mieszanie z biel± powoduje, ¿e kolor nie zmienia siê.
¶ciemnianie liniowe ( Linear Burn ) [ Shift + Alt + A ]
W tym trybie ciemny kolor mieszania powoduje ¿e przyciemniony zostaje kolor podstawowy przez zmniejszenie jasno¶ci warstwy. Za¶ jasny kolor mieszania powoduje nieznaczne zabarwienie koloru podstawowego. Lecz gdy biel jest kolorem mieszania to nie ma zmian w kolorze podstawowym.
Jak widaæ ten tryb jest bardzo podobny do trybu mno¿enie (Multiply) ale daje bardziej intensywniejsze barwy.
Ja¶niej ( Lighten ) [ Shift + Alt + G ]
Jest to odwrotno¶æ trybu Ciemniej (Darken). Wszystkie kolory ciemniejsze ni¿ kolor mieszania ulegaj± \"wygaszeniu\", czyli piksele ciemniejsze od koloru mieszania zostaj± zast±pione, a piksele ja¶niejsze od niego pozostaj± bez zmian.
Mno¿enie odwrotno¶ci/Raster ( Screen ) [ Shift + Alt + S ]
Tryb ten sprawdza informacje o kolorze we wszystkich kana³ach i mno¿y odwrotno¶ci koloru mieszania i podstawowego. Kolor wynikowy jest zawsze ja¶niejszy.
Jasny kolor mieszania powoduje rozja¶nienie ciemniejszych kolorów podstawowych. Ciemne kolory mieszania dzia³aj± s³abiej, czyli im ciemniejszy kolor tym mniejsza zmiana. Mieszanie z czerni± pozostawia kolor bez zmian, a mieszanie z biel± daje biel.
Efekt jest podobny do wybielenia obszaru.
Rozcieñczenie koloru ( Color Dodge ) [ Shift + Alt + D ]
Tryb ten powoduje rozja¶nienie koloru podstawowego po przez zmniejszenie kontrastu w obszarach, gdzie kolor mieszania jest jasny.
Mieszanie z czerni± powoduje, ¿e kolor nie zmienia siê.
Rozja¶nianie liniowe ( Linear Dodge ) [ Shift + Alt + W ]
Podobne dzia³anie jak Mno¿enie odwrotno¶ci/Raster (Screen), ale barwy s± bardziej intensywniejsze. Tryb ten dzia³a na zasadzie zwiêkszenia jasno¶ci warstwy, kolor podstawowy jest rozja¶niany w obszarach, gdzie kolor mieszania jest jasny. Ciemny kolor mieszania powoduje nieznaczne zabarwienie koloru podstawowego. Czerñ nie powoduje zmian w kolorze podstawowym.
Nak³adka ( Overlay ) [ Shift + Alt + O ]
Tryb ten mno¿y warto¶ci kolorów lub ich odwrotno¶ci, w zale¿no¶ci od koloru podstawowego.
Wzorki lub kolory s± nak³adane na istniej±ce piksele przy zapisywaniu rozja¶nieñ i cieni koloru podstawowego. Kolor podstawowy nie jest zastêpowany, lecz mieszany z kolorem mieszania, przez co oddaje rozja¶nienia i cienie koloru pierwotnego. Powoduje to ¶ciemnienie ciemnych kolorów podstawowych i rozja¶nienie jasnych podstawowych.
Tryb ten znajduje najlepsze zastosowanie do podkre¶lenia kontrastu obrazu.
³agodne ¶wiat³o ( Soft Light ) [ Shift + Alt + F ]
Tryb ten przyciemnia lub rozja¶nia kolor, w zale¿no¶ci od koloru mieszania. Czyli je¶li kolor mieszania jest jasny nastêpuje rozja¶nienie koloru podstawowego, je¶li kolor mieszania jest ciemny nastêpuje przyciemnienie koloru podstawowego. Wszystko to nastêpuje przy zachowaniu kontrastowo¶ci obrazu.
W ogólnym rozrachunku efekt jest podobny do efektu o¶wietlenia obrazu ¶wiat³em rozproszonym.
Je¶li kolor mieszania (¼ród³o ¶wiat³a) jest ja¶niejszy ni¿ 50% szaro¶ci, obrazek zostanie rozja¶niony (tak jak gdyby zosta³ poddany obróbce narzêdzia Rozja¶nianie (Dodge Tool)). Je¿eli kolor mieszania jest ciemniejszy ni¿ 50% szaro¶ci, to grafika jest przyciemniana. Malowanie czyst± czerni± lub biel± daje wyra¼nie ciemniejsze lub ja¶niejsze obszary, ale nie tworzy czystej bieli czy czerni.
Ostre ¶wiat³o ( Hard Light ) [ Shift + Alt + H ]
Podobne dzia³anie jak ³agodne ¶wiat³o (Soft Light). Tryb mno¿y warto¶ci kolorów lub ich odwrotno¶ci, w zale¿no¶ci od koloru mieszania. Przy jasnym kolorze mieszania rozja¶nia kolor podstawowy. Ciemny kolor mieszania ¶ciemnia kolor podstawowy. Lecz na tym podobieñstwa siê ró¿ni± gdy¿ ten tryb powoduje wzmocnienie kontrastu.
Efekt jest podobny do efektu o¶wietlenia obrazka ostrym ¶wiat³em reflektora.
Je¶li kolor mieszania (¼ród³o ¶wiat³a) jest ja¶niejszy od 50% szaro¶ci, obrazek zostaje rozja¶niony, jak gdyby zosta³ poddany rozja¶nianiu kolorów. Operacja jest u¿ywana do wzbogacania obrazka o tony ciemne. Je¶li kolor mieszania jest ciemniejszy ni¿ 50% szaro¶ci, obrazek zostaje przyciemniony poprzez zwiêkszenie kontrastu. Operacja jest u¿ywana do wzbogacania obrazka o tony ciemne. Malowanie czyst± czerni± lub biel± daje czyst± czerñ lub biel.
Ten tryb przydatny gdy chcemy uwydatniæ cienie na przyk³ad na zdjêciu.
¶wiat³o jaskrawe ( Vivid Light ) [ Shift + Alt + V ]
Podobne dzia³anie jak tryb Ostre ¶wiat³o (Hard Light). Przyciemnia kolory podstawowe gdy kolor mieszania jest ciemny, rozja¶nia kolory podstawowe je¶li kolor mieszania jest jasny. Wszystkie zmiany osi±ga przez zmiany kontrastu.
Je¶li kolor mieszania, traktowany jako ¼ród³o ¶wiat³a, jest ja¶niejszy ni¿ 50% szaro¶ci, obrazek zostaje rozja¶niony poprzez zmniejszenie kontrastu. Je¶li kolor domieszkowy jest ciemniejszy od 50% szaro¶ci, obrazek zostaje przyciemniony poprzez zwiêkszenie kontrastu.
¶wiat³o liniowe ( Linear Light ) [ Shift + Alt + J ]
Ten tryb opiera siê na zmniejszaniu lub zwiêkszaniu jasno¶ci.
Kolor podstawowy jest przyciemniany gdy kolor mieszania jest ciemny - zmniejszenie jasno¶ci. Je¶li kolor mieszania jest jasny to kolor podstawowy jest rozja¶niany - zwiêkszenie jasno¶ci.
Gdy kolor mieszania jest ja¶niejszy od 50% szaro¶ci, obrazek zostaje rozja¶niony poprzez zwiêkszenie jasno¶ci. Je¶li kolor domieszkowy jest ciemniejszy od 50% szaro¶ci, obrazek zostaje przyciemniony poprzez zmniejszenie jasno¶ci.
¶wiat³o punktowe ( Pin Light ) [ Shift + Alt + Z ]
Kolor mieszania zast±pi kolor podstawowy w zale¿no¶ci od ich jasno¶ci.
Je¶li kolor mieszania jest ja¶niejszy ni¿ od 50% szaro¶ci, piksele ciemniejsze od koloru mieszania s± zastêpowane, a pozosta³e nie ulegaj± ¿adnym zmianom (dzia³anie podobne do trybu: Mno¿enie odwrotno¶ci/Raster (Screen) . Je¶li kolor domieszkowy jest ciemniejszy od 50% szaro¶ci, piksele ja¶niejsze od koloru mieszania s± zastêpowane, a pozosta³e nie ulegaj± ¿adnym zmianom (dzia³anie podobne jak tryb: Mno¿enie (Multiply)). Opcja pozwala dodawaæ do obrazków efekty specjalne.
Mieszanie twarde ( Hard Mix ) [ Shift + Alt + L ]
Tryb miesza dzia³aj±cy podobnie jak ¶wiat³o jaskrawe (Vivid Light) lecz mieszanie koloru podstawowego i mieszania daje bardzo nasycony kolor wynikowy ograniczony do o¶miu kolorów podstawowych: czerni, bieli, czerwieni, zieleni, niebieskiego, cyjanu, magenty i zielonego.
Ró¿nica ( Difference ) [ Shift + Alt + E ]
Tryb ten tworzy efekt negatywnego odwrócenia kolorów. Odejmuje od koloru podstawowego kolor mieszania, albo kolor mieszania od podstawowego. Uzale¿nione jest to od tego który jest ja¶niejszy. Du¿e ró¿nice w jasno¶ci miêdzy kolorem mieszania, a podstawowym powoduj± rozja¶nienie, za¶ ma³e ¶ciemnienie. Mieszanie z biel± odwraca warto¶ci koloru podstawowego, mieszanie z czerni± nie powoduje ¿adnej zmiany.
Wy³±czenie ( Exclusion ) [ Shift + Alt + X ]
Tryb ten dzia³a podobnie jak tryb Ró¿nica (Difference), lecz jest mniej kontrastowy. Gdy kolor mieszania jest ciemny to kolor podstawowy zostaje poszerzony, a gdy kolor mieszania jest jasny to kolor podstawowy zostaje odwrócony.
Barwa ( Hue ) [ Shift + Alt + U ]
Tryb ten polega na wymianie barwy koloru podstawowego na barwê koloru mieszania.
Jasno¶æ i nasycenie koloru podstawowego pozostaj± bez zmian.
Nasycenie ( Saturation ) [ Shift + Alt + T ]
Tryb oparty na nasyceniu, który tworzy kolor wynikowy posiadaj±cy jasno¶æ i barwê koloru podstawowego oraz nasycenie koloru mieszania. Malowanie w tym trybie na obszarze o zerowym nasyceniu (szarym) nie powoduje ¿adnych zmian.
Kolor ( Color ) [ Shift + Alt + C ]
Tryb ten tworzy kolor wynikowy o jasno¶ci koloru podstawowego oraz barwie i nasyceniu koloru mieszania. Powoduje to ¿e zostaj± zachowane odcienie szaro¶ci obrazka. Przydatny tryb do barwienia obrazków monochromatycznych oraz nadawania odcienia obrazkom kolorowym.
Jasno¶æ ( Luminosity ) [ Shift + Alt + Y ]
Kolor wynikowy w tym trybie otrzymuje barwê i nasycenie koloru podstawowego i jasno¶ci koloru mieszania. Efekt koñcowy stanowi odwrotno¶æ wyniku zastosowania trybu Kolor (Color).
Dwa Tryby dostêpne tylko dla narzêdzi:
Pêdzel Historii ( History Brush Tool) [ Y ]
O³ówek ( Pencil Tool) [ B ]
Pêdzel ( Brush Tool) [ B ]
Stempel ( Clone Stamp Tool ) [ S ]
Stempel Wzorkiem ( Pattern Stamp Tool ) [ S ]
Pod spodem ( Behind ) [ Shift + Alt + Q ]
Edycja i malowanie maj± wp³yw tylko na prze¼roczyst± czê¶æ warstwy. Tryb dzia³a tylko na warstwach z wy³±czon± opcj± \"Utrzymaj przezroczysto¶æ\" i wywo³uje efekt nak³adania farby z ty³u prze¼roczystej folii. Nie mo¿e byæ stosowany na warstwie ni¿szej.
Usuñ ( Clear ) [ Shift + Alt + R ]
W wyniku edycji lub malowania poszczególne piksele staj± siê przezroczyste. Tryb jest dostêpny dla narzêdzia Linia (Line Tool) [U] (je¶li wybrana jest opcja wype³nienia), Wiadro z farb± (Paint Bucket Tool) [G], Pêdzel (Brush Tool) [B], O³ówek (Pencil Tool) [B], poleceñ Wype³nij (Fill) i Obrysuj (Stroke). Aby u¿yæ tego trybu, nale¿y odznaczyæ opcjê \"Zablokuj przezroczysto¶æ\" w warstwie.
Tryby dostêpne tylko w narzêdziach:
Rozja¶nianie ( Dodge Tool ) [ O ]
¶ciemnianie ( Burn tool ) [ O ]
Cienie ( Shadows ) [ Shift + Alt + S ]
Dzia³anie tego trybu dobrze widaæ na ciemnym kolorze podstawowym. W zale¿no¶ci od narzêdzia nastêpuje rozja¶nienie (narzêdzie: Rozja¶nianie) albo ¶ciemnienie (narzêdzie: ¶ciemnianie) koloru podstawowego.
Pó³cienie ( Midtones ) [ Shift + Alt + M ]
Tryb ten zwiêksza jasno¶æ koloru podstawowego, lecz najs³abiej widoczny efekt pojawia siê na kolorach podstawowych jasnych (narzêdzie: Rozja¶nianie) lub ciemnych (narzêdzie: ¶ciemnianie).
¶wiat³a ( Highlights ) [ Shift + Alt + H ]
Tym trybem mo¿emy rozja¶niæ a nawet \"roz¶wietliæ\" (narzêdzie Rozja¶nianie) albo ¶ciemniæ (narzêdzie ¶ciemnianie) kolor podstawowy. Rozja¶nianie na bia³ym lub czarnym kolorze podstawowym nie daje ¿adnych efektów.
Tryby wystêpuj± tylko w narzêdziu:
G±bka ( Sponge Tool ) [O]
Zmniejszanie nasycenia ( Desaturate ) [ Shift + Alt + D ]
Tryb zmniejsza nasycenie koloru podstawowego. Gdy pracujemy na obrazie w trybie szaro¶ci ( Obraz > Tryb > Odcienie Szaro¶ci ( Image > Mode > Grayscale)) zmniejszamy kontrast koloru podstawowego. Na kolorach podstawowych bia³ym szarym i czarnym ten tryb nie powoduje zmian.
Nasycanie ( Saturate )[ Shift + Alt + S ]
W tym trybie narzêdzie zwiêksza nasycenie koloru podstawowego. W obrazie w trybie szaro¶ci ( Obraz > Tryb > Odcienie Szaro¶ci ( Image > Mode > Grayscale)) zwiêkszamy kontrast. Na kolorach podstawowych bia³ym szarym i czarnym ten tryb nie powoduje zmian.
Po tej dawce teorii teraz zastanawiamy siê jakie to ma zastosowanie praktyczne. Podam parê przyk³adów w jakich mo¿na zastosowaæ tryby mieszania.
Na pocz±tek mamy zdjêcie które jest do¶æ ciemne i chcemy je rozja¶niæ. Skorzystanie z funkcji Photoshopa Jasno¶æ/Kontrast (Brightness/Contrast) nie daje oczekiwanych skutków. A czemu nie powielimy warstwy i zmienimy trybu mieszania na przyk³ad na Mno¿enie odwrotno¶ci (Screen) albo Ja¶niej (Lighten). Odwrotnie mo¿na zrobiæ z jasnym zdjêciem, które chcemy trochê przyciemniæ.
A mo¿e chcemy wyostrzyæ zdjêcie i filtr Wyostrz (Sharpen) nie spe³nia naszych oczekiwañ. Tez mo¿emy skorzystaæ z trybu jak to pokazano w tutorialu Wyostrzanie zdjêcia - High Pass ( http://helps.pl/index.php...id=86&Itemid=45 )
Tryby przydaj± siê tez gdy chcemy osi±gn±æ jakie¶ efekty na przyk³ad: Line TV
To w jaki sposób wykorzystamy tryby mieszania ju¿ zale¿y od naszej w³asnej pomys³owo¶ci i potrzeby. Ale trzeba pamiêtaæ ¿eby by³y jakiekolwiek skutki potrzebne s± dwie warstwy albo narzêdzie pracuj±ce w danym trybie.
¿yczê mi³ej zabawy z trybami. bardzo ³adnie wyt³umaczone. czeka³em na co¶ takiego
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plfunlifepok.htw.pl