Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress
Osipów: Likwidujemy historyczn± zasz³o¶æ
- Projekt „Rozwój SKM w Trójmie¶cie” wyceniono na 280 mln z³, z czego po³owê ma wy³o¿yæ Unia Europejska. W tych 280 mln znajdzie siê te¿ m.in. modernizacja 22 sk³adów EZT, na wzór czterech ju¿ przebudowanych EN 57. Do tego planujemy remont sze¶ciu peronów pomiêdzy Gdañskiem G³. i Gdyni± G³. - mówi w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Andrzej Osipów, prezes SKM w Trójmie¶cie.
* Andrzej Osipów, prezes SKM w Trójmie¶cie (fot. Rynek Kolejowy).
Pawe³ Rydzyñski: SKM-kê czekaj± w najbli¿szych latach du¿e inwestycje w tabor i infrastrukturê. Linia 250 Rumia-Gdañsk G³. ma zostaæ przed³u¿ona do nowego przystanku Gdañsk ¦ródmie¶cie. Poci±giem z Gdañska i Gdyni bêdzie mo¿na dojechaæ do lotniska w Rêbiechowie. Pan 30 lat temu pracowa³ w Przedsiêbiorstwie Robót Kolejowych nr 12 i ju¿ wówczas by³y plany przed³u¿enia linii SKM do Gdañska ¦ródmie¶cia.
Andrzej Osipów, prezes SKM w Trójmie¶cie: Ta inwestycja ma dla mnie szczególne znaczenie. Likwidujemy historyczn± zasz³o¶æ. Dwa nowe tory SKM pomiêdzy Gdañskiem G³. i Gdañskiem ¦ródmie¶cie bêd± sz³y równolegle do obecnie istniej±cych torów dalekobie¿nych. Gdañsk ¦ródmie¶cie bêdzie wêz³em tramwajowo-kolejowo-autobusowym, zlokalizowanym w odleg³o¶ci 1800 m od stacji Gdañsk G³., w bliskim s±siedztwie starówki. Za przystankiem Gdañsk ¦ródmie¶cie zostan± natomiast zlokalizowane tory odstawcze. Ile - dok³adnie wyka¿e to studium wykonalno¶ci projektu „Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej”, na które przetarg zostanie og³oszony w nied³ugim czasie.
P.R.: Wspomniany projekt obejmuje nie tylko wyd³u¿enie linii SKM 250 do Gdañska ¦ródmie¶cia.
A.O.: Projekt „Rozwój SKM w Trójmie¶cie” wyceniono na 280 mln z³, z czego po³owê ma wy³o¿yæ Unia Europejska. W tych 280 mln znajdzie siê te¿ m.in. modernizacja 22 sk³adów EZT, na wzór czterech ju¿ przebudowanych EN 57 - ze zlikwidowanymi ¶ciankami dzia³owymi i tzw. przedzia³ami s³u¿bowymi, fotelami i malowaniem wed³ug nowej stylizacji, stojakami na rowery, zamkniêtymi zbiornikami wc, udogodnieniami dla niepe³nosprawnych. Do tego planujemy remont sze¶ciu peronów pomiêdzy Gdañskiem G³. i Gdyni± G³. Których - wyka¿e wspomniane studium. Ponadto, ze ¶rodków objêtych tym projektem, ma zostaæ równie¿ sfinansowane zadanie dotycz±ce rozbudowy zdalnego sterowania ruchem poci±gów na linii 250. Projekt „Rozwój SKM” wyceniono na 280 mln z³, natomiast 612 mln z³ kosztowaæ bêdzie budowa pierwszego etapu Kolei Metropolitalnej. Oba projekty zosta³y wpisane na tzw. listê indykatywn±, czyli do zbioru priorytetowych projektów, na które ¶rodki z Unii Europejskiej bêd± sz³y poza konkursem. Oba bêd± przez Uniê sfinansowanie w po³owie. Przypominam, ¿e po³±czenie szynowe do lotniska to dopiero pierwszy etap budowy Kolei Metropolitalnej. Dalsze, wieloletnie plany mówi± m.in. o stworzeniu po³±czenia kolejowego Gdañska z Kartuzami, Ko¶cierzyn±, a nawet Bytowem oraz doprowadzenie poci±gów pasa¿erskich do lotniska Gdynia-Kosakowo, je¶li uzyska ono status terminalu pasa¿erskiego. Ta ostatnia linia obs³ugiwa³aby m.in. gdyñskie osiedla Pogórze, Ob³u¿e i Oksywie.
P.R.: To dalekosiê¿ne plany. Znacznie szybciej po³±czenie kolejowe zyskaj± mieszkañcy kilku dzielnic Gdañska.
A.O.: Tak, m.in. Jasienia, Moreny i Nied¼wiednika. Tamtêdy bêdzie poprowadzona linia z centrum Gdañska do lotniska w Rêbiechowie, która zacznie swój bieg na wysoko¶ci przystanku Zaspa. Od lotniska w kierunku Gdyni bêdzie bieg³a najpierw obecnie istniej±c± bocznic± kolejow± do stacji Gdañsk Osowa, le¿±cej na linii Gdynia-Ko¶cierzyna, a pó¼niej do Gdyni - w³a¶nie lini± „ko¶ciersk±”. Pomiêdzy Osow± i Gdyni± G³. istnieje w tej chwili tylko jeden przystanek - Gdynia Wielki Kack. W momencie, gdy powstanie Kolej Metropolitalna, planowane jest uruchomienie dwóch kolejnych, przy osiedlach Karwiny i Witomino. Trudno powiedzieæ ju¿ teraz, czy Kolej Metropolitalna dotrze do samej stacji Gdynia G³. po linii „ko¶cierskiej” i obecnie istniej±cy uk³ad torowy nie zostanie zmieniony, czy na wysoko¶ci przystanku Wzgórze ¦w. Maksymiliana zostanie wybudowane „przej¶cie” na tory SKM. Wyka¿e to studium wykonalno¶ci. Nasza spó³ka oczywi¶cie optuje za tym drugim rozwi±zaniem.
P.R.: Studium wykonalno¶ci ma te¿ wykazaæ, jakiego rodzaju tabor bêdzie doje¿d¿aæ do Rêbiechowa. W³adze Gdañska nie wykluczaj±, ¿e do lotniska powinien docieraæ nie poci±g, lecz szybki tramwaj. Ten pomys³ ¶ciera siê z koncepcj± autorów przebiegu Kolei Metropolitalnej. Z kolei w przypadku trasy z Gdyni do Rêbiechowa pada pomys³, by je¼dzi³y ni± szynobusy, na wzór po³±czenia jakie istnieje pomiêdzy centrum Krakowa a lotniskiem Balice.
A.O.: Z naszej strony chcieliby¶my, by na ca³ej trasie je¼dzi³a kolej elektryczna. Komisja Europejska oczekuje szukania rozwi±zañ zarówno ekologicznych, jak i ekonomicznych. O wszystkim zadecyduje jednak analiza studium wykonalno¶ci.
P.R.: Poci±gi której ze spó³ek bêd± docieraæ do lotniska? Pytam dlatego, ¿e w planach rz±du jest przekazanie zarówno SKM, jak i PKP Przewozów Regionalnych w³adzom samorz±dowym. To mo¿e poci±gn±æ za sob± dalsze przekszta³cenia tych podmiotów. Czy wiadomo ju¿ teraz, kto bêdzie operatorem linii do Rêbiechowa?
A.O.: Mamy zapewnienie ze strony Urzêdu Marsza³kowskiego Województwa Pomorskiego, ¿e bêdzie to Szybka Kolej Miejska.
P.R.: Wspomniany ju¿ projekt „Rozwój SKM” zawiera m.in. plan modernizacji 22 sk³adów EZT. A czy, niezale¿nie od tego, spó³ka ma w najbli¿szych latach plany zakupu nowego taboru?
A.O.: Tak. Chcieliby¶my zakupiæ 25 nowych EZT. Planujemy wyst±piæ o pozyskanie ¶rodków na ten cel z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i ¦rodowisko. Rozmawiamy o tym z Urzêdem Marsza³kowskim. Zwracam uwagê, ¿e przy takiej inwestycji potrzebny jest wk³ad w³asny, który przewy¿sza nasze mo¿liwo¶ci, dlatego niezbêdne s± dzia³ania w celu pozyskania kapita³u, na przyk³ad poprzez objêcie udzia³ów w spó³ce przez samorz±dy. Takie plany maj± zarówno samorz±dy „obs³ugiwane” obecnie przez poci±gi SKM, jak i te, które w tej chwili nie s± w waszym zasiêgu. Do tych drugich nale¿y m.in. powiat malborski. Przypominam, ¿e Pomorski Zak³ad Przewozów Regionalnych i SKM na trzy lata utworzy³y konsorcjum. W wyniku tego, SKM prowadzi przewozy na trasie Tczew – Trójmiasto – S³upsk. Wcze¶niej nasze poci±gi nie kursowa³y na trasie z Lêborka do S³upska natomiast, wspólnie z Przewozami Regionalnymi, obs³ugiwali¶my linie z Tczewa do Laskowic Pomorskich a tak¿e z Tczewa do Malborka i dalej do I³awy oraz Elbl±ga. Aktualnie, na odcinku Gdañsk G³.-Tczew, nasze poci±gi „przeplataj± siê” z poci±gami osobowymi spó³ki PKP Przewozy Regionalne. W poci±gach SKM na tym odcinku honorujemy bilety okresowe Przewozów Regionalnych do 13 grudnia. Bior±c pod uwagê propozycje malborskich samorz±dowców, nie wykluczamy, ¿e rozszerzymy swoj± ofertê, i taka sama sytuacja jak na odcinku z Tczewa do Gdañska bêdzie te¿ mia³a miejsce na linii Tczew-Malbork.
P.R.: Ile mo¿e kosztowaæ zakup nowych sk³adów?
A.O.: Zarówno ile dok³adnie bêd± kosztowaæ, jak i to, która firma je wyprodukuje, rozstrzygnie przetarg. Wstêpnie zak³adamy, ¿e 25 nowych sk³adów mo¿e kosztowaæ ok. 500 mln z³.
P.R.: SKM dysponuje w teju chwili 65 sk³adami EZT. Czy zakup nowego taboru bêdzie oznacza³ automatyczn± likwidacjê taboru bêd±cego w najgorszym stanie technicznym i jeszcze gorszym - estetycznym? Mam przede wszystkim na my¶li „¿ó³to-czerwone” sk³ady EW 58, które nie spe³niaj± w tej chwili ¿adnych estetycznych norm przyzwoito¶ci.
A.O.: W momencie, gdy uruchomiona zostanie Kolej Metropolitalna, bêdziemy potrzebowaæ wiêcej taboru ni¿ teraz. Nie wykluczamy, ¿e tak¿e sk³ady EW 58 przejd± w przysz³o¶ci gruntown± modernizacjê i bêd± spe³niaæ wymogi podró¿nych. Za tym, by „nie kasowaæ" EW 58 przemawiaj± ich parametry techniczne. S± to sk³ady znacznie bardziej ³adowne od poci±gów serii EN 57, maj± lepszy system rozruchu i hamowania, co przy du¿ym zagêszczeniu przystanków SKM ma niebagatelne znaczenie.
P.R.: Kiedy pasa¿erowie na w³asne oczy zobacz± te wszystkie zmiany?
A.O.: Zrobimy wszystko, by przed³u¿enie linii do ¦ródmie¶cia, zakup nowego taboru, jak i wyremontowanie obecnego mia³y miejsce przed Euro 2012.
P.R.: Rozpatrywana jest te¿ kwestia reaktywacji linii do Gdañska Brze¼na, na której ruch pasa¿erski zamar³ w 2005 r. Za wznowieniem przewozów na tej linii przemawia fakt, ¿e przebiega ona kilkaset metrów od stadionu Baltic Arena, na którym bêd± rozgrywane mecze Euro 2012.
A.O.: Jako przewo¼nik, jeste¶my za reaktywacj± linii do Brze¼na. Jednak t± lini± zarz±dzaj± PKP Polskie Linie Kolejowe, i to ta spó³ka, wraz z w³adzami Gdañska, musi ostatecznie ustaliæ czy rozpocz±æ modernizacjê tej linii, aby spe³nia³a elementarne kryteria obowi±zuj±ce w ruchu poci±gów. Ponadto, wznowienie ruchu na tej linii, winno byæ uzgodnione z organizatorem przewozów w województwie, czyli z Urzêdem Marsza³kowskim. Obs³uga linii Gdañsk G³ówny – Brze¼no, z naszych do¶wiadczeñ deficytowa, musia³aby byæ dofinansowywana, tak jak ma to miejsce w innych, podobnych przypadkach.
¼ród³o: Rynek Kolejowy
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plfunlifepok.htw.pl