Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress
Przed Euro 2012 tylko pó³ Kolei Metropolitalnej?
Wszystko wskazuje, ¿e przed Euro 2012 zostanie oddany tylko fragment I etapu Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej, pomiêdzy lotniskiem w Rêbiechowie i Gdyni±. Odcinek z lotniska do Gdañska bêdzie gotowy po mistrzostwach.
Potwierdzi³ to Pawe³ Wróblewski, koordynator budowy Kolei Metropolitalnej w Urzêdzie Marsza³kowskim Woj. Pomorskiego. – Szanse na powstanie szynowego po³±czenia miêdzy lotniskiem i Gdanskiem przed Euro 2012 s± bardzo ma³e. Natomiast prawie stuprocentow± jest pewno¶æ, i¿ poci±giem bêdzie mo¿na podczas mistrzostw dojechaæ z lotniska do Gdyni - powiedzia³ „Rynkowi Kolejowemu".
Wróblewski by³ jednym z prelegentów wczorajszej debaty zorganizowanej przez Pomorski Komitet Organizacyjny Euro 2012, podczas której omówiono stan przygotowañ do Euro 2012 w regionie.
Przedstawi³ wady i zalety otwarcia przed Euro 2012 tylko „gdyñskiego” fragmentu Kolei Metropolitalnej.
Wady:
* Spadek bezpo¶redniego powi±zania z rozgrywkami Euro 2012 - brak bezpo¶redniego dojazdu pomiêdzy Portem Lotniczym a budowanym stadionem w Gdañsku;
* Mo¿liwo¶æ gorszej oceny w POi¦, przy czym w 2012 r. bêdzie istnia³o zmodernizowane po³±czenie drogowe na ci±gu lotnisko-stadion;
* Nie znamy udzia³u kibiców, którzy przylec± do Gdañska wy³±cznie na mecze (20-30%) - grupy takie z regu³y doje¿d¿aj± bezpo¶rednio na miejsce autobusami.
Zalety:
* Mo¿liwo¶æ powi±zania harmonogramu robót na odcinku Gdañsk Osowa - Gdynia z modernizacj± linii w ramach RPO;
* Brak przymusu czasowego dla najbardziej skomplikowanego odcinka Wrzeszcz-Rêbiechowo (mniejsze ryzyko b³êdów);
* Korzystniejsze roz³o¿enie p³atno¶ci (ok. 30% po rozgrywkach Euro 2012);
* Zachowanie powi±zañ z rozgrywkami Euro 2012 poprzez dojazd do potencjalnych miejsc noclegowych na Kaszubach, w dzielnicy Osowa oraz w Gdyni i Sopocie - podstawa do korzystania z rozwi±zañ ustawy o przygotowaniu Euro 2012.
Wróblewski podczas prelekcji przypomnia³, ¿e koszt budowy (od zera) linii z Gdañska Zaspy do Rêbiechowa to ok. 500 mln z³, a przebudowa istniej±cych torów z Gdyni (fragmentu linii Gdynia-Ko¶cierzyna oraz istniej±cej bocznicy towarowej od stacji Gdañsk Osowa do lotniska) wyniesie ok. 100 mln z³.
Kibice, którzy podczas Euro 2012 bêd± wyl±duj± w Rêbiechowie i bêd± chcieli dojechaæ poci±giem w okolice stadionu, bêd± siê musieli przesi±¶æ w Gdyni. Nie bêdzie bowiem bezpo¶rednich poci±gów Rêbiechowo-Gdynia-Gdañsk; nie planuje siê wybudowania (na wysoko¶ci przystanku Wzgórze ¦w. Maksymiliana) ³±cznicy z linii „ko¶cierskiej” na tory SKM w kierunku Gdañska.
W kwietniu br. gotowe bêdzie studium wykonalno¶ci Kolei Metropolitalnej. Ma ono daæ odpowied¼ m.in. na pytania, czy po³±czenie z Gdañska i Gdyni do Rêbiechowa bêdzie jedno, czy dwutorowa, zelektryfikowana czy nie, czy od strony Gdañska bêdzie docieraæ tramwaj, czy poci±g (w³adze miasta wci±¿ nie wykluczaj± tej pierwszej mo¿liwo¶ci), czy linia „ko¶cierska” bêdzie ³±czyæ siê na Wzgórzu ¦w. Maksymiliana z torami SKM, czy, tak jak w tej chwili, koñczyæ siê bêdzie w Gdyni G³.
W³adze Gdañska nie ukrywa³y, ¿e w kontek¶cie Euro 2012 i poprawy dojazdu do lotniska najwa¿niejsza jest przebudowa ul. S³owackiego, prowadz±cej z dzielnicy Wrzeszcz do Rêbiechowa.
- By³oby bardzo ¼le, gdyby nie zosta³a ona poszerzona - powiedzia³ Pawe³ Adamowicz, prezydent Gdañska. Adamowicz zapowiedzia³ jednak wczoraj, ¿e bêdzie rozmawiaæ z Janem Koz³owskim, marsza³kiem województwa pomorskiego (inwestycjê prowadzi Urz±d Marsza³kowski), o tym, czy s± jeszcze szanse na wybudowanie linii z Gdañska do lotniska przed Euro 2012.
Ca³o¶æ inwestycji Gdañsk-Rêbiechowo-Gdynia musi zostaæ wykonana do 2013, a rozliczona do 2015 r. Inaczej trzeba bêdzie zwróciæ 306 mln z³, które na powstanie Kolei Metropolitalnej przeznaczy Unia Europejska. W sumie przedsiêwziêcie ma kosztowaæ dwa razy tyle.
¼ród³o: Rynek Kolejowy
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plfunlifepok.htw.pl