trening 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

rening jest wa¿ny dla dobrego funkcjonowania serca, górnych dróg oddechowych i muskulatury u go³êbi. Przez codzienny trening wokó³ go³êbnika jak równie¿ przez prywatne loty z odleg³o¶ci 20km, wyrabiamy u wdowców i wdów przed pierwszym lotem konkursowym krótko przed met±, oderwanie siê z grupy. Jest to wa¿ne poniewa¿ go³êbie, które przelec± metê niestety musz± zawróciæ, a to wi±¿e siê z utrat± cennego czasu lub konkursu. Dlatego wielu hodowców wypuszcza swoje go³êbie z ró¿nych stron, aby go³êbie ju¿ 20 km wokó³ mety mia³y wyrobion± orientacjê koñcow±. Przy starcie go³êbie stosuj± w pierwszej fazie lotu lub nad miejscem wypuszczenia orientacjê zwan± pilotowaniem, polegaj±c± na znalezieniu go³êbnika. Nastêpnie orientacjê kierunkow± (podczas w³a¶ciwego lotu) polegaj±c± na wykorzystaniu innych informacji o po³o¿eniu go³êbnika. Wiêcej na ten temat znajdziesz w broszurce £±czenie w pary daj±ce sukces. Holendrzy wywo¿± go³êbie nawet na 50 km od go³êbnika w ka¿d± ¶rodê tygodnia podczas lotów. G³ównym zadaniem treningu jest równie¿ wyrobienie u go³êbi znajomo¶ci zasad stosowanej metody lotowania, zw³aszcza u wdowców rocznych, którzy dopiero s± w pierwszej klasie szko³y lotowej. W³a¶nie roczne wdowce jeszcze w pe³ni nie wiedz±, ¿e na nich w ich celi gniazdowej czeka samiczka po ka¿dym locie. Jest to jedna z form motywacji naszych lotników. Jednak owa samiczka musi byæ odpowiednio karmiona przez ca³y tydzieñ, aby odpowiednio powitaæ powracaj±cego samca z lotu. To powitanie im bardziej jest spontaniczne tym wiêkszy ma wp³yw na jeszcze szybszy powrót z nastêpnego lotu. Jak motywowaæ wdowce to pytanie zadaje wielu hodowców, ale wiêkszo¶æ nie otrzymuje w ogóle odpowiedzi, poniewa¿ wielu czo³owych hodowców z Oddzia³u boi siê konkurencji, tak wynika z listów i e-maili do mnie. Ka¿dy hodowca, którego zagadnienie motywacji interesuje znajdzie wiêcej jak pe³n± informacjê, bo równie¿ wiele przyk³adów i trików w broszurce Metody wdowieñstwa. Trening w ostatnim tygodniu przed pierwszym lotem konkursowym musi byæ po³±czony z w³a¶ciw± metod± karmienia i motywacj±. Wdowce, które w³a¶ciwie pojê³y szkolenie podczas pierwszych treningów mog± w po³±czeniu odpowiedniego karmienia odrobinê przybraæ na wadze ni¿ wdowce, które jeszcze maj± po m³odym w gnie¼dzie. Do odpowiedniej motywacji nale¿y jeszcze zaliczyæ w³a¶ciwy zwi±zek - pomost miêdzy hodowc± a go³êbiami. Ten pomost osi±gniemy przez karmienie w celi gniazdowej ka¿dego wdowca oraz przez bezpo¶redni kontakt hodowca - go³±b. Oprócz tego przez karmienie w celi gniazdowej widzimy na bie¿±co ile i jakiego ziarna najwiêcej pobieraj± lotniki podczas tygodnia. To ma ogromne znaczenie we w³a¶ciwej formie karmienia. Przez sk±pe i ubog± mieszankê w pierwszych dniach tygodnia oraz przez syte i bogat± w t³uszcz mieszankê. Dwa posi³ki przed wk³adaniem wdowców na lot, karmimy nasze samice. Przez takie karmienie partnerek naszych wdowców przez ca³y sezon lotowy, wyrabiamy odpowiedni ogieñ powitania u samic. Gdy samice bêd± syte bêd± automatycznie leniwe i bêd± siê ³±czyæ miêdzy sob± w pary, a to prowadzi do osowia³ego powitania wdowca. Nie nale¿y zapomnieæ przed startem o najwa¿niejszym faktorze jakim jest zdrowie lotników i to samo dotyczy ca³ego sezonu lotowego. Bez super oznak zdrowia i witalno¶ci lotników nie ma mowy o silnym starcie do nowego sezonu lotowego 2008. Tresowanie i trenowanie ma na celu przyzwyczajanie ptaków do przebywania i podró¿owania w koszu transportowym oraz do szybkiego powrotu z lotów konkursowych. Prawid³owo przeprowadzonym lotom æwiczebnym towarzyszy tresura polegaj±ca na przymuszaniu ptaków do pobierania karmy i wody w koszu transportowym, obni¿eniu napiêcia nerwowego, æwiczeniu odwagi startu i szybkiego wchodzenia do go³êbnika po odbytym locie. Trening go³êbi pocztowych polega na odbywaniu przez nie lotów æwiczebnych z krótkich odleg³o¶ci oraz na lataniu w pobli¿u go³êbnika (Szul i Nowicki, 1971). Scheaerlaeckens (2000) podaje, ¿e trening go³êbi pocztowych nale¿y rozpocz±æ kiedy osi±gn± one wiek trzech miesiêcy. Wed³ug Osiñskiego (2000), przydatno¶æ go³êbia do odbywania lotów treningowych mo¿na poznaæ po stanie spierzenia lotek pierwszego rzêdu. Loty æwiczebne nale¿y rozpoczynaæ, kiedy wymienione s± ju¿ co najmniej trzy lotki, natomiast optymalnym wiekiem kiedy nale¿y rozpoczynaj± siê loty konkursowe jest spierzenie pi±tej lotki. Podobnego zdania jest Szul (1995), który twierdzi, ¿e du¿e i bezsensowne straty w lotach go³êbi m³odych wynikaj± g³ównie z niedojrza³o¶ci fizycznej i psychicznej m³odocianych „lotników", a tak¿e nie panowania hodowców nad procesami pierzenia i nieudolno¶ci w zapobieganiu lotom w trudnych warunkach. Dlatego zwraca on szczególn± uwagê, aby trening go³êbi m³odych rozpoczynaæ oko³o trzeciego miesi±ca ¿ycia, a loty æwiczebne przeprowadzaæ ostro¿nie rozpoczynaj±c od wywo¿enia go³êbi na ma³e odleg³o¶ci. Pierwsze dzia³ania zwi±zane z trenowaniem m³odych go³êbi prowadz± do zapoznania siê koszem transportowym i zmniejszeniem stresu zwi±zanego z pobytem w koszu. Nastêpnie nale¿y przyuczaæ go³êbie do powracania do go³êbnika odbywaj±c loty æwiczebne z odleg³o¶ci od 4 do 50 km. Wa¿n± rolê w trenowaniu m³odych go³êbi odgrywa pogoda, która musi byæ dobra, gdy¿ niebezpieczne dla trenuj±cych go³êbi s± przede wszystkim porywiste wiatry wiej±ce z kierunków przeciwnych ni¿ kierunek lotu (Scheaerlaeckens, 2000). Osiñski (2000) twierdzi, ¿e m³ode go³êbie nale¿y traktowaæ jak niesamodzielne dziecko, które dopiero musz± siê nauczyæ walczyæ i wygrywaæ. Zdaniem autora potwierdza siê regu³a, i¿ go³êbie pocztowe musz± byæ lotowane w roku urodzenia, gdy¿ musz± nauczyæ siê powracaæ do go³êbnika, oswoiæ siê ze stresem jakiemu s± poddawane przy pierwszym pobycie w koszu transportowym oraz nabywaæ umiejêtno¶æ przebywania w gronie rówie¶ników. Autor zaleca tak¿e æwiczenie m³odych go³êbi pojedynczo jak i grupowo, bo jak podaje jeden i drugi rodzaj treningu potrzebny jest przy powrocie z lotu. Go³±b musi nauczyæ siê zachowywaæ we wspólnie powracaj±cej gromadzie go³êbi, jak równie¿ je¶li zajdzie potrzeba musi umieæ samodzielnie odnale¼æ drogê do celu. Podobny pogl±d wyra¿a De Scheemaecker (1999), dla którego du¿e znaczenie ma wypuszczanie m³odych go³êbi do lotów æwiczebnych w ma³ych grupach, w których ucz± siê one powracania z ptakami ze swojego go³êbnika, a pó¼niej ju¿ w lotach konkursowych potrafi± powracaæ z go³êbiami z innych go³êbników. Z pierwszymi lotami æwiczebnymi zwi±zana jest tak¿e nauka wchodzenia do go³êbnika. Wa¿ne jest ¿eby od pocz±tku treningu m³odych go³êbi wpoiæ im pewne nawyki, aby pó¼niej mog³y one procentowaæ. Chodzi tu przede wszystkim o nauczenie m³odych go³êbi pocztowych szybkiego wchodzenia do go³êbnika po odbytym locie. Dla m³odego go³êbia czynnikiem pobudzaj±cym do wej¶cia do go³êbnika jest chêæ zaspokojenia g³odu i pragnienia, dlatego wa¿ne jest, aby m³ode go³êbie odbywa³y loty æwiczebne rano przed karmieniem (Osiñski 2000). Zdaniem Gerlacha (1996) przyuczanie go³êbi do szybkiego wchodzenia do go³êbnika powinno odbywaæ siê tak, aby go³±b by³ zobowi±zany na dany sygna³ wej¶æ do niego. Sygna³em powinien byæ charakterystyczny d¼wiêk lub g³os hodowcy, zachêcaj±cy go³êbia do wej¶cia. Podaje on, ¿e go³êbie wchodz±ce do go³êbnika nale¿y karmiæ. Po kilku takich treningach go³êbie okre¶lony sygna³ bêd± kojarzyæ z podawaniem karmy i chêtnie bêd± wchodziæ do go³êbnika. M³ode go³êbie pocztowe po odbyciu odpowiedniego przeprowadzonego treningu znacznie lepiej spisuj± siê w lotach konkursowych, s± w lepszej kondycji fizycznej, a straty spowodowane zagubieniem siê go³êbi podczas lotów s± w¶ród „wytrenowanej" go³êbiej m³odzie¿y o wiele mniejsze.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl