Wrestling 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress


Wrestling (ang. professional wrestling, pro-wrestling) – to zawodowa odmiana zapasów, ciesz±ca siê najwiêksz± popularno¶ci± w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Kanadzie, Meksyku i Wielkiej Brytanii. W gruncie rzeczy to czêsto niebezpieczny sport pokazowy, "¿yj±cy" ze swojej widowiskowo¶ci, któr± gwarantuj± zawodnicy czêsto przyjmuj±cy ¶rodki przeciwbólowe i sterydy (dla zwiêkszenia muskulatury oraz si³y np. przy podnoszeniach). Rzadziej do ringu staj± kobiety, co nie wp³ywa jednak na ogl±dalno¶æ. We wrestlingu zale¿no¶æ od p³ci nie jest du¿ym naciskiem, liczy siê efektowna i zarazem burzliwa walka.

Pomimo akrobatycznych umiejêtno¶ci zawodników, zdarzaj± siê powa¿ne urazy cia³a, np. g³owy i krêgos³upa (piledriver) . Dlatego zabraniano stosowania chwytów "corkscrew shooting star press", "arm twist rope walk chop", piledriver (zakazany w roku 1997 w federacji WWF po incydencie z ¼le wykonanym piledriverem przez Owena Harta na Stevie Austinie) oraz "#450° splash".

Nie obywa siê bez wypadków, w tym ¶miertelnych. Przyczynami zgonu zawodników przed 50. rokiem ¿ycia s± najczê¶ciej: ataki serca (Eddie Guerrero), sterydy, przedawkowania, samobójstwa (Test), infekcje (Chris Candido), morderstwa (Chris Benoit) oraz urazy. Ponadto agresywne zachowania zawodników wp³ywaj± tak¿e na agresjê w¶ród widzów.

Federacje:

W zawodowym wrestlingu "federacja" oznacza zwi±zek wrestlingowy, posiadaj±cy w³asn± wewnêtrzn± autonomiê. Do takich federacji oprócz wrestlerów, zatrudniani s± tak¿e showmeni oraz konferansjerzy. Ka¿da federacja ma w³asne tytu³y mistrzowskie, nieobowi±zuj±ce w innych federacjach.

Obecnie najwiêksz± federacj± wrestlingow± jest WWE (World Wrestling Entertainment), która w 2001 wch³onê³a najwiêkszego rywala World Championship Wrestling . Obecnie najwiêkszym konkurentem WWE jest Total Nonstop Action Wrestling. Federacja ta ca³y czas siê rozrasta i na pocz±tku 2006 roku podpisa³a roczny kontrakt z du¿± gwiazd± amerykañskiego wrestlingu - Stingiem, a 17 marca tego samego roku odby³a siê pierwsza gala typu House Show (zawody nie emitowane w TV). TNA posiada 2-godzinny program pt. "iMPACT!" emitowany g³ownie na antenie stacji Spike TV oraz co miesi±c organizuje galê PPV (Pay-per-view).

W latach 1995-2000 najpowa¿niejszym konkurentem dla WWE by³a federacja WCW (World Championship Wrestling) – zatrudniaj±ca min. takie gwiazdy jak Hulk Hogan, Randy Savage, Sting, Goldberg oraz Ric Flair.

Inn± znan± amerykañsk± federacj± jest Ring of Honor, z której wywodz± siê takie gwiazdy jak: CM Punk, Samoa Joe, czy Austin Aries.

Zawodnicy:

Najwiêksz± gwiazd± tej zawodowej formy zapasów by³ Hulk Hogan, który w latach 80. XX wieku spopularyzowa³ wrestling nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale i na ca³ym ¶wiecie.

Inni obecni znani wrestlerzy z WWE to m.in.: Big Show, The Great Khali, Bret Hart, The Undertaker, CM Punk, Sheamus , Rey Mysterio, Matt Hardy, Edge, Triple H, Chris Jericho "Y2J", Randy Orton, Batista, John Cena, Jeff Hardy, Mark Henry równie¿ s± Polscy wrestlerzy np Ivan Putski oraz Killer Kowalski który uczy³ Triple H.

W Meksyku tego rodzaju widowiska nosz± nazwê Lucha libre (z hiszpañskiego wolna walka). Najbardziej znanym zawodnikiem lucha libre by³ zmar³y w 1984 roku Rudolfo "El Santo" Guzman Huerta, który oprócz s³awy scenicznej na ringu zdoby³ s³awê w¶ród widowni kinowej, wystêpuj±c w meksykañskich filmach przygodowych pod przydomkiem ¦wiêty. Zosta³ zapamiêtany jako bohater pozytywny, choæ nigdy nie pokaza³ twarzy. Swoj± postaci± kreowa³ postawê "dobra zwyciê¿aj±cego z³o", tote¿ potem zarówno w filmach jak i na ringu pomimo spektakularnych i z za³o¿enia przegranych walk – niemal zawsze wygrywa³.

Wrestling jest alternatywn± szans± dla by³ych sportowców, z mo¿liwo¶ci± powrotu do sportu po kontuzji. Przyk³adami takich zawodników s± Bill Goldberg, Mark Henry a tak¿e Randy Savage.

Walkê w wrestlingu mo¿na wygraæ na 5 ró¿nych sposobów. Je¶li stawk± walki jest pas mistrzowski, zawodnik rzucaj±cy wyzwanie przejmie czempionat, tylko wtedy, gdy wygra przez pinning (pin) lub submission.

Pin:

Najczê¶ciej spotykana droga do zwyciêstwa. Polega na przytrzymanie zawodnika na plecach do momentu, a¿ sêdzia doliczy do trzech, za ka¿dym razem uderzaj±c rêk± w matê. Liczenie zwykle trwa 3 sekundy, ale dok³adny czas zale¿y od sêdziego – w przypadkach ustanawiania tzw. sêdziów specjalnych (zwykle preferuj±cych jednego zawodnika), liczenie mo¿e byæ przeci±gane lub przyspieszane. Pin mo¿na przerwaæ odrywaj±c jedn± ³opatkê od maty lub przez tzw. rope break. Komentatorzy próby pinu okre¶laj± jako pinfall, cover, one-two-three lub 3-count, za¶ po polsku - przypiêcie i przy³o¿enie.

Submission (poddanie):

Za³o¿enie chwytu, po którym przeciwnik sam siê poddaje. Poddanie nastêpuje przez trzykrotne uderzenie rêk± w matê lub ramiê przeciwnika, a w chwytach blokuj±cych rêce – przez werbalne (s³owne) poinformowanie sêdziego o poddaniu. Podobnie jak pin, chwyt mo¿na przerwaæ przez rope break. Wygrana przez submission jest te¿ nazywana wygran± przez tap-out, a w Polsce – zwyciêstwem przez tzw. odklepanie.

KO:

Sêdzia zwykle rozpoczyna liczenie do nokautu, gdy dwaj zawodnicy le¿± na ziemi. Liczenie odbywa siê tak samo, jak w innych sportach walki, jednak znacznie wolniej.

Count-out:

Nastêpuje wtedy, gdy co najmniej jeden zawodnik opu¶ci ring. Sêdzia rozpoczyna wtedy liczenie do 10 lub 20 (w zale¿no¶ci od federacji). Je¶li zawodnik nie wróci na ring przed koñcem liczenia – przegrywa. W Polsce ten sposób zwyciêstwa nazywa siê wyliczeniem lub wyliczeniem poza ringowym

Dyskwalifikacja:

Dyskwalifikacja nastêpuje w przypadku ra¿±cego naruszenia zasad. Najczêstszymi jej powodami s±:

* U¿ycie przedmiotu w charakterze broni.
* Gryzienie przeciwnika.
* Ci±gniêcie rywala za w³osy.
* Ignorowanie rope breaku.
* Atak na sêdziego.
* Ci±g³e ataki na przeciwnika opieraj±cego siê na s³upku w rogu ringu.
* Cios poni¿ej pasa.
* Wtr±cenie siê do walki osoby trzeciej(lub dodatkowej gdy w ringu walczy wiêcej ni¿ dwie osoby).

Odmiany walk:

Aby zadowoliæ fanów, wymy¶la siê coraz nowsze formy rywalizacji. Popularne s± walki w klatkach (Steel Cage Match), których zwyciêzc± zostaje ten, który jako pierwszy opu¶ci klatkê. Ich odmian± s± walki Hell in a Cell, gdzie z klatki mo¿na wyj¶æ w dowolnej chwili, a zwyciêstwo zdobywa siê w sposób identyczny jak w zwyk³ych walkach. S± te¿ walki z drabin± (Ladder Match), gdzie zwyciêzc± jest ten, który za pomoc± drabiny ¶ci±gnie zawieszony przedmiot nad ringiem, najczê¶ciej obiektem po¿±dania jest pas mistrzowski(Championship Ladder Match) lub walizka z pieniêdzmi (Money In The Bank). W innej formie walki, uczestnicz± tzw. tag teamy, czyli tzw. stajnie, s± to najczê¶ciej 2-osobowe, lub wieloosobowe zespo³y zapa¶nicze. Je¶li jedna ze stron ma przewagê liczebn±, walkê tak± nazywa siê Handicap Match'em. Odby³a siê te¿ walka, której przegranym okaza³ siê ten, kto jako pierwszy zap³on±³ prawdziwym ogniem buchaj±cym wokó³ ringu, czyli tzw. Inferno Match (Mistrzem tych walk by³ Kane). Innymi s± Casket Match (zamkniêcie przeciwnika w trumnie), a tak¿e id±c za ciosem wymy¶lono walkê, w której przegrany by³ zakopywany w grobie (Buried Alive). Popularne s± walki typu TLC: Tables, Ladders & Chairs Match – zasady identyczne jak w pojedynkach z drabin±, ale wzbogacone o sto³y i krzes³a. S± te¿ walki z wykorzystaniem wy³±cznie sto³u (Table Match), w którym zwyciêzc± zostaje ten, kto rzuci przeciwnika na stó³, jednocze¶nie ³ami±c mebel. Istniej± równie¿ starcia typu Royal Rumble wystêpuj±ce tylko na Royal Rumble PPV. Na pocz±tku wychodz± zawodnicy oznaczeni z numerami 1 i 2 i co 90 sekund wchodzi nastêpny zawodnik i tak do zapa¶nika z 30 numerem. W walkach tego typu nale¿y wyrzuciæ przeciwnika z ringu przez najwy¿sz±, trzeci± linê. Je¶li uczestnik nie wyleci przez tê linê, mo¿e ponownie wej¶æ na ring. Ostatni na ringu zwyciê¿a, a nagrod± jest udzia³ w walce wieczoru na Wrestlemanii o wybrany przez siebie pas mistrzowski. Podobne s± walki typu Battle Royal, jednak tam wszyscy zawodnicy od pocz±tku s± na ringu. Do najd³u¿szych walk nale¿y Iron Man Match polegaj±cy na odliczeniu zawodnika jak najwiêcej razy w ci±gu okre¶lonego wcze¶niej czasu (zazwyczaj 60 minut). S± te¿ pojedynki typu Last Man Standing, który mo¿na wygraæ jedynie nokautuj±c przeciwnika i czekaj±c, a¿ sêdzia doliczy do 10 a zawodnik do tego momentu nie wstanie. Istnieje tak¿e walka First Blood ("do pierwszej krwii") oraz pozbawione regu³ (Hardcore), czyli tzw. "wolna amerykanka" a sêdzia jest jedynie od wyznaczania zwyciêzcy.

Wypadki ¶miertelne:

Najbardziej znany, ¶miertelny wypadek mia³ miejsce jeszcze przed walk±. Brat wielokrotnego mistrza ¶wiata, Breta Harta, Owen, podczas gali w 1999 zje¿d¿a³ na ring przyczepiony lin± do sufitu. Mechanizm zatrzaskowy otworzy³ siê, gdy by³ na wysoko¶ci 22 metrów. Uderzy³ g³ow± w naro¿nik, po czym z du¿± si³± run±³ plecami na matê. Zmar³ w drodze do szpitala.

Terapii odchudzaj±cej nie przetrzyma³o serce zapa¶nika sumo Yokozuny. We ¶nie zmar³ 40-letni Hawk z najs³ynniejszego duetu zapa¶niczego Legion Of Doom. Na uduszenie zmar³ równie¿ Crash Holly. 4 grudnia 2009 zmar³ samoañski zapa¶nik Umaga – przyczyn± by³ atak serca, znalaz³a go ¿ona nie oddychaj±cego i zakrwawionego, mia³ krwotok z nosa.

Wrestling, uprawiaj± do¶wiadczeni zawodowcy, doskonale przygotowani do walki. Z powodu tego, i¿ sport ten jest niebezpieczny dla zdrowia i ¿ycia, z powodu licznych wypadków, ka¿d± transmisjê z zawodów poprzedza komunikat o tym, by nie próbowaæ typowych zachowañ i chwytów w tej formie rywalizacji. Prawo zabrania te¿ w wielu krajach pokazywania transmisji z walk przed godzin± 23:00. W niektórych stanach USA dzieci nie s± wpuszczane na gale. Restrykcje takie by³y skutkiem procesu nieletniego amerykañskiego ch³opca, który zabi³ swojego kilkumiesiêcznego kuzyna na¶laduj±c zachowanie zapa¶ników. Od tej pory liczne organizacje rodziców prowadz± kampaniê przeciw federacjom zapa¶niczym.

Podzia³ na postaci i style walki :

Postaci :

W wrestlingu istnieje podzia³ na 3 g³ówne postaci:

* Heel jest czarnym charakterem, publiczno¶æ rzadko jest ku niemu przychylna, choæ zdarzaj± siê wyj±tki. Heel u¿ywa ró¿nych "oszustw" by zwyciê¿yæ, np. kiedy sêdzia nie widzi u¿ywa jakiego¶ obiektu, ¿eby znokautowaæ przeciwnika. Przyk³ady takich zawodników to CM Punk, Chris Jericho, The Miz, Batista, Sheamus, Jack Swagger, A.J Styles , Desmond Wolfe
* Face jest pozytywnym bohaterem, publiczno¶æ w walkach jest czêsto po ich stronie. Face'ami s± np: John Cena, Rey Mysterio, , Triple H, Christian, Kofi Kingston, MVP, John Morrison, Jeff Hardy, R-Truth .
* Tweener jest postaci± ³±cz±c± cechy heel'a i face'a. Publiczno¶æ zwykle jest po jego stronie, ale czasami stosuje nieczyste zagrania. Typowymi tweenerami s± The Undertaker , Kane oraz Randy Orton.

Podzia³ ten nie jest sta³y, zawodnik bêd±cy heel'em mo¿e z czasem zostaæ face'em lub odwrotnie. Zabieg tego typu okre¶la siê jako heel turn(gdy face staje siê heel'em). Przyk³adami s±: Batista lub CM Punk. Face turn, za¶ wtedy gdy heel zostaje face'em - np.: John Morrison,.

Style:

* High Flyers – przez wiêkszo¶æ walki s± w powietrzu, wygrywaj± przez swoj± zwinno¶æ. Zawodnicy którzy stosuj± ten styl to np. Rey Mysterio, Evan Bourne czy Jeff Hardy.
* Brawler – ich akcje polegaj± na ciosach i kopniêciach prawie w ogóle siê nie broni±c. Przyk³ad takiego wrestlera to Mick Foley, Steve Austin lub Vladimir Kozlov.
* Power – wyj±tkowo silni zawodnicy. Specjalizuj± siê w silnych rzutach przeciwnikiem na matê. Przyk³ady: The Undertaker, Big Show, Kane czy Batista.
* Technicy – U¿ywaj± ró¿nych submission i innych technicznych chwytów. Potrafi± wyrywaæ siê z ró¿nych sytuacji. Przyk³adami "techników" mog± byæ: Jack Swagger, William Regal czy Bret Hart.
* Wykonawcy stylu amerykañskiego – to styl ³±cz±cy powy¿sze 4 style, z którego powsta³ pi±ty. Zwykle walki z wrestlerami tego zagrania dobrze wygl±daj±, gdy¿ zwykle zapa¶nicy ci posiadaj± umiejêtno¶æ "carry'ingu", czyli poprowadzenia walki wed³ug ustalonego scenariusza. S± typowo ruchliwymi zawodnikami na ringu, przez co starcie staje siê interesuj±ce. Wykonawcy tego stylu potrzebuj± dobrej kondycji. Ten styl wygl±da najbardziej "realnie" z wszystkich, gdy¿ wrestlerzy nie wykorzystuj± w³asnego cia³a jak brawlerzy czy high flyerzy. Wykonawcami tego stylu s± m.in.: Triple H, John Cena, Ted DiBiase,Shawn Michaels.

Znane federacje zawodowych zapasów:

* World Wrestling Entertainment (WWE)
* Total Nonstop Action Wrestling (TNA)
* Ring of Honor (ROH)
* All Pro Wrestling (APW)
* Coastal Championship Wrestling (CCW)
* Dragon Gate USA (DGUSA)
* Empire Wrestling Federation (EWF)
* Florida Championship Wrestling (FCW)
* Full Impact Pro (FIP)
* In Your Face Wrestling (IYFW)
* Jersey All Pro Wrestling (JAPW)
* Juggalo Championship Wrestling (JCW)
* Maryland Championship Wrestling (MCW)
* Mondo Lucha! (ML)
* Ohio Valley Wrestling (OVW)
* Shimmer Women Athletes
* Southern Wrestling Federation (SWF)
* Tennessee Independent Wrestling Federation (TIWF)
* Vanguard Championship Wrestling (VCW)
* Virginia Championship Wrestling (VCW)
* World Wrestling Professionals (WWP)
* Naked Women's Wrestling League (NWWL)

Polskie federacje pro-zapa¶nicze:

* Do or Die Wrestling (DDW)
* Total Blast Wrestling (TBW) - za³o¿ona w grudniu 2009, przez znanego polskiego komentatora wrestlingu i zapa¶nika - Andrzeja Suprona.


¬ród³o: Wikipedia.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl