: Wszystko o reklamacjach i zwrotach pieniêdzy za bilety 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

Wszystko o reklamacjach i zwrotach pieniêdzy za bilety

Sprawd¼, jakie prawa przys³uguj± pasa¿erom, którzy chc± oddaæ bilet na poci±g lub z powodów losowych nie dojechali do celu podró¿y.

Zdarza siê, ¿e pasa¿erowie z ró¿nych przyczyn nie mog± wykorzystaæ kupionego biletu na podró¿ poci±giem. Figle potrafi sp³ataæ te¿ pogoda, co pokaza³y ostatnie opady ¶niegu, z powodu których wiele poci±gów kursowa³o z opó¼nieniami.

Opisane ni¿ej przepisy obowi±zuj± w poci±gach spó³ek Przewozy Regionalne i Koleje Dolno¶l±skie.

Co zrobiæ, gdy poci±g, na który czekamy ma opó¼nienie siêgaj±ce co najmniej godzinê lub zosta³ odwo³any? W takim wypadku pasa¿er mo¿e ubiegaæ siê o zwrot ca³ej kwoty, wydanej na kupno biletu, a tak¿e o bezp³atny bilet do stacji wyjazdu (to ostatnie jest wa¿ne przy przesiadkach). Je¿eli opó¼nienie jest mniejsze, podró¿ny nadal ma prawo zrezygnowaæ z podró¿y i oddaæ bilet. Wówczas nie otrzyma zwrotu ca³ej kwoty, przewo¼nik potr±ci 15 proc. ceny biletu.

Niepe³ny zwrot gotówki za bilet otrzymamy równie¿ w sytuacji, gdy zrezygnujemy z podró¿y przed jej rozpoczêciem, np. z powodów osobistych czy nag³ej choroby. Wówczas przewo¼nik potr±ci nam 15 proc. ceny biletu. Je¶li siê na to nie zgadzamy, mo¿emy zwróciæ siê do przewo¼nika z reklamacj±.

Potr±cenia odstêpnego nie stosuje siê w dwóch przypadkach:

- je¿eli podró¿ny nie móg³ wykorzystaæ biletu z przyczyn le¿±cych po stronie przewo¼nika i fakt ten zosta³ po¶wiadczony przez upowa¿nionego pracownika przewo¼nika;

- je¶li podró¿ny zwróci³ dokument przewozu i wymieni³ go na inny bilet na przejazd poci±gami przewo¼nika.

Warto pamiêtaæ, ¿e zwrot pieniêdzy zale¿y od tego, czy pasa¿er po¶wiadczy bilet. Procedura ta polega na tym, ¿e upowa¿niona przez przewo¼nika osoba (konduktor, pracownik kasy na stacji) wystawi adnotacjê z informacj± o przyczynach rezygnacji z podró¿y. Bez dope³nienia tej formalno¶ci nie otrzymamy pieniêdzy. Po¶wiadczenia dokonuj± osoby upowa¿nione przez przewo¼nika w dowolnej stacji miejscowo¶ci wyjazdu lub w dowolnej stacji miejscowo¶ci nabycia biletu. Bilet nale¿y po¶wiadczyæ przed up³ywem terminu jego wa¿no¶ci.

Co wa¿ne, po¶wiadczenia nie wymagaj± bilety ca³kowicie niewykorzystane (zwrócone najpó¼niej w dniu poprzedzaj±cym rozpoczêcie terminu ich wa¿no¶ci wskazanym na bilecie) i abonamentowe czê¶ciowo niewykorzystane (zwrócone w terminie ich wa¿no¶ci, w dowolnej kasie prowadz±cej sprzeda¿ biletów danego rodzaju).

Podró¿ny, który niezw³ocznie po opuszczeniu poci±gu na stacji po¶redniej – po³o¿onej na drodze przewozu – zrezygnuje z przejazdu do stacji przeznaczenia i nie bêdzie mia³ na bilecie po¶wiadczenia, mo¿e ubiegaæ siê o zwrot nale¿no¶ci w drodze reklamacji.

Je¿eli na stacji wyjazdu nie ma kasy lub kasa jest nieczynna, zwrotu nale¿no¶ci za ca³kowicie niewykorzystany bilet mo¿na dochodziæ tak¿e w drodze reklamacji.

A co w sytuacji, gdy dojdzie do przerwy w ruchu lub przewidziany w rozk³adzie jazdy poci±g jest opó¼niony o kilka godzin, na przyk³ad z powodu awarii?

Podró¿ny ma wtedy do wyboru dwie mo¿liwo¶ci. Pierwsz± z nich jest ubieganie siê o zwrot nale¿no¶ci za ca³y przejazd do chwili, gdy zosta³ przerwany, a tak¿e o bezp³atny bilet powrotny do dowolnej stacji w miejscowo¶ci wyjazdu. Bilet zastêpczy wystawi kasa biletowa, a w poci±gu jego kierownik po¶wiadczy go adnotacj±, ¿e jest wa¿ny na okre¶lonym odcinku.

Drug± mo¿liwo¶ci±, z której mo¿e skorzystaæ podró¿ny, jest kontynuowanie przejazdu (na podstawie odpowiednio po¶wiadczonego biletu) w poci±gu wy¿szej kategorii i/lub drog± d³u¿sz± bez uiszczania dodatkowych op³at. Je¿eli podró¿y nie mo¿e dojechaæ do stacji docelowej w terminie wa¿no¶ci biletu, wówczas upowa¿niony przez przewo¼nika pracownik zamie¶ci na bilecie odpowiedni± adnotacjê, która pozwoli jechaæ dalej mimo up³ywu jego terminu wa¿no¶ci.

Za bilet abonamentowy wraz z wydanym do niego karnetem:

1) ca³kowicie niewykorzystany, zwrócony przed pierwszym dniem jego wa¿no¶ci lub w terminie jego wa¿no¶ci – zwraca siê zap³acon± nale¿no¶æ;

2) czê¶ciowo niewykorzystany, zwrócony w terminie jego wa¿no¶ci – zwraca siê nale¿no¶æ przypadaj±c± za op³acone a niewykorzystane przejazdy;

3) z zalegalizowanym polem karnetu i wykorzystanym przejazdem na czê¶ci trasy, nie zwraca siê nale¿no¶ci.

Jakie prawa przys³uguj± podró¿nym w sytuacji, gdy na trasie zaistniej± okoliczno¶ci, które uniemo¿liwi± dalsz± podró¿? Podró¿nik ma wówczas obowi±zek powiadomiæ o tym pasa¿erów i zapewniæ im bezp³atny transport do miejsca docelowego. Je¶li za¶ z powodu opó¼nienia poci±gu podró¿ny poniesie stratê (np. straci po³±czenie, które w³±czy³ do swojego planu podró¿y, np. lot samolotem czy podró¿ promem), mo¿e wyst±piæ do przewo¼nika z wnioskiem o odszkodowanie.

Jak z³o¿yæ reklamacjê?

W sprawie reklamacji dotycz±cych funkcjonowania kolei na Dolnym ¦l±sku nale¿y zwracaæ siê do dwóch przewo¼ników, w zale¿no¶ci od tego, z us³ug którego korzystali¶my. Spó³ka Koleje Dolno¶l±skie S.A. przyjmuje reklamacje w Biurze Obs³ugi Klienta Biuro Obs³ugi Klienta, znajduj±cym siê na Dworcu PKP w Legnicy (ul. Dworcowa 5, tel./faks + 48 76 720 51 22). Natomiast w sprawie reklamacji dotycz±cych us³ug ¶wiadczonych przez Przewozy Regionalne Sp. z o.o. nale¿y kierowaæ do Dolno¶l±skiego Zak³adu Przewozów Regionalnych (ul. Pi³sudskiego 105, 50-085 Wroc³aw, tel. 71 717 33 60).

Reklamacje nale¿y sk³adaæ drog± pisemn±. Dokument musi zawieraæ:

- datê sporz±dzenia reklamacji,

- nazwê i adres przewo¼nika,

- imiê i nazwisko oraz adres zamieszkania osoby sk³adaj±cej reklamacjê,

- powód oraz uzasadnienie reklamacji,

- kwotê roszczenia,

- podpis osoby uprawnionej do wniesienia reklamacji.

Wniosek o reklamacjê podró¿ny mo¿e zg³osiæ w czterech przypadkach:

z tytu³u czê¶ciowego lub ca³kowitego niewykorzystania biletu na przejazd/przewóz;

z powodu niewykonania lub nienale¿ytego wykonania umowy przewozu;

gdy nie zgadza siê z tre¶ci± wezwania do zap³aty i mo¿e udowodniæ, ¿e posiada³ wa¿ny dokument przewozu lub dokument po¶wiadczaj±cy jego uprawnienie do przejazdu bezp³atnego lub ulgowego;

gdy zaistniej± okoliczno¶ci uniemo¿liwiaj±ce korzystanie z legitymacji seniora, po rozpoczêciu terminu jej wa¿no¶ci.

Do reklamacji powinny byæ do³±czone, odpowiednio do przedmiotu roszczenia, orygina³y dokumentów dotycz±ce zawarcia umowy przewozu (w szczególno¶ci bilet na przejazd/przewóz) oraz potwierdzone kopie (np. przez upowa¿nionego pracownika zak³adu, wystawcê, notariusza) innych dokumentów (np. po¶wiadczaj±cych uprawnienia do bezp³atnych lub ulgowych przejazdów, biletu okresowego.

Gdy bêdziemy nosili siê z zamiarem z³o¿enia reklamacji, warto pamiêtaæ, ¿e mamy na to trzy miesi±ce licz±c od dnia wykonania us³ugi lub otrzymania wezwania do zap³aty. Przewo¼nik kolejowy, do którego sk³adamy reklamacjê, ma obowi±zek odpowiedzieæ na ni± w ci±gu 20 dni roboczych.

¼ród³o: www.koleje.dolnyslask.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl