: DB AG - pierwsze pó³rocze 2009r. 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

Grube przedstawia po raz pierwszy wyniki za sze¶æ miesiêcy

Masowe spadki w segmencie transportu towarowego i w logistyce - transport pasa¿erski unikn±³ kryzysu - reACT 09, oszczêdno¶ci i pakiet wzrostu recept± na utrzymanie konkurencyjnych Deutsche Bahn

¦wiatowy kryzys gospodarczy i finansowy ma zasadniczy wp³yw na Deutsche Bahn i zatrzyma³ wieloletni wzrost spó³ki. W pierwszej po³owie 2009 roku spad³y gwa³townie przychody w segmencie transportu towarowego i logistyki, natomiast dane transportu pasa¿erskiego pozosta³y stabilne, a ca³kowita liczba pasa¿erów nawet wzros³a. Podczas prezentacji we Frankfurcie wyników pierwszych sze¶ciu miesiêcy, Prezes Zarz±du Deutsche Bahn AG, Dr Rüdiger Grube, stwierdzi³: "To zajmie kilka lat, zanim wrócimy do poziomu g³o¶nego rekordu lat 2007/2008. Z tego powodu bêdziemy musieli ograniczyæ nasze strukturalne koszty, zoptymalizowaæ procesy i rozwijaæ nowe obszary dzia³alno¶ci. "DB podjê³a ju¿ ¶rodki zaradcze zawarte w programie reACT09, który przedstawia dzia³ania w celu osi±gniêcia oszczêdno¶ci w uzupe³nieniu do wprowadzonych ¶rodków w celu poprawy rentowno¶ci firmy w przysz³o¶ci i konkurencyjno¶ci. W zwi±zku z tym dr Grube wyra¼nie stwierdzi³, ¿e: "Klienci mog± byæ pewni, ¿e nie pogorszy siê jako¶æ us³ugi, a na pewno nie obni¿ymy kosztów w dziedzinie bezpieczeñstwa.”

Skutkiem kryzysu - powiedzia³ prezes DB - jest rozpoczêcie fazy konsolidacji. Po zakoñczeniu obserwowanej w ostatnich latach rozbudowy nadszed³ czas, aby w sposób zrównowa¿ony przeprowadziæ restrukturyzacjê. W fazie konsolidacji jest to warunek niezbêdnym do powrotu w przysz³o¶ci na ¶cie¿kê wzrostu. Dr Grube zauwa¿y³, ¿e obecne jednym z g³ównych zadañ s± negocjacje z producentami taboru. Producenci musz± wreszcie rozwi±zaæ problemy, które powsta³y. Niedopuszczalne jest, ¿e jedynie DB ponosi koszty z powodu wadliwych produktów.

Przychody DB AG w pierwszej po³owie 2009 roku spad³y o 14% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubieg³ego od 16,6 mld EUR do 14,3 mld EUR. Skorygowany zysk przed sp³at± odsetek i opodatkowaniem (skorygowany EBIT) spad³ z 1,4 mld EUR do 671 mld EUR (minus 52,6%).

W dniu 30 czerwca 2009 Deutsche Bahn AG zatrudnia³y prawie 237.000 osób, czyli o oko³o 4000 mniej ni¿ rok temu. W stosunku do kwoty za pierwsze sze¶æ miesiêcy 2008 roku zad³u¿enie netto zosta³a obni¿one o dodatkowe 622 mln EUR do 15,3 mld EUR.

Diethelm Sack: "Nie jest pewne, czy gospodarka siêgnê³a dna i kiedy bêdzie mog³a wróciæ do trwa³ego wzrostu. W tej wyj±tkowej sytuacji niemo¿liwe jest szczegó³owe prognozowanie przysz³o¶ci w ramach prowadzonej dzia³alno¶ci gospodarczej."

Wzrost w transporcie pasa¿erskim

Pomimo czê¶ciowo zredukowanej - ze wzglêdu na problemy z osiami zestawów ko³owych poci±gów ICE - oferty przewozów dalekobie¿nych, segment przewozów pasa¿erskich w pierwszej po³owie 2009 roku ponownie przewióz³ wiêksz± liczbê pasa¿erów: wiêcej osób ni¿ kiedykolwiek podró¿owa³ poci±gami DB, ich liczba wzros³a do 958 milionów. W porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, liczba ta jest o 16,8 milionów wiêksza, co stanowi wzrost o 1,8 proc. Jednak¿e nieznaczny spadek o 1,5 procent odnotowano w liczbie pasa¿erów przewiezionych autobusami. W pierwszej po³owie 2009 roku, autobusy DB przewioz³y 392 milionów pasa¿erów, to jest o 5,8 milionów mniej ni¿ w analogicznym okresie rok ubieg³ego. Wielko¶ci sprzeda¿y spad³y o 59 mln pasa¿erokilometrów lub 1,3 procent w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, do 4,6 miliardów pasa¿erokilometrów.

Kryzys w transporcie towarowym i logistyce

Przewozy towarów kolej± spad³y o 51,5 milionów ton w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, to jest do 145 milionów ton, czyli o 26,2% . Sprzeda¿ spad³a w tym samym okresie o 25,3 procent, czyli o oko³o 15 mld tonokilometrów do 44,3 miliardów tonokilometrów. Segment spedycji i logistyki równie¿ wys³a mniej przesy³ek. Liczba przesy³ek w europejskim transporcie l±dowym spad³a z 37,3 milionów do 34,4 milionów, to jest 7,9%. Wielko¶æ przesy³ek frachtu lotniczego zmala³a o 173000 ton do 456300 ton, to jest o 27,5%. W tym samym okresie wolumen przesy³ek frachtu morskiego spad³ o 70.000 TEU do 650.100 TEU, to jest o 9,8%.

Sytuacja w spó³kach koncernu

Sytuacja poszczególnych spó³ek grupy ró¿ni³a siê zasadniczo. Choæ najwiêksze spadki przychodów odnotowano w DB Schenker Rail (minus 26,3%) oraz DB Schenker Logistics (minus 24,8%), cztery jednostki biznesowe rejestrowane zyski: DB Netze energii (wzrost o 12,4%), DB Netze Stations (wzrost o 9,1%), DB Bahn Urban (wzrost o 4,9%) i DB Bahn Regional (wzrost o 1,3%).

(DB AG, Frankfurt nad Menem, 20 sierpnia 2009, przek³ad RM)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl