: Pierwsze rosyjskie wagony piêtrowe 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

Pierwsze rosyjskie wagony piêtrowe

Sta³o siê, koleje rosyjskie R¯D po latach zakupów standardowych jednopok³adowych wagonów zakupi³y swoje pierwsze wagony piêtrowe. Koleje najpierw ZSRR, a pó¼niej Rosji od lat ho³dowa³y zakupom wagonów jednopok³adowych o standardowych wymiarach.

Pomimo du¿ych mo¿liwo¶ci, jakie stwarza szeroka i wysoka skrajnia szerokotorowa, koleje rosyjskie tak naprawdê nigdy nie eksploatowa³y wagonów piêtrowych, a przynajmniej autorowi nie jest znany taki przypadek. Dlatego niedawne zamówienie na 1210 piêtrowych dalekobie¿nych wagonów pasa¿erskich wzbudzi³o niema³e zainteresowanie. Teraz mo¿emy podziwiaæ tego efekty.

Zamówienie na dostawê tych wagonów zosta³o przyznane TWZ w konsorcjum z koncernem Alstom, który niewiele pó¼niej zakupi³ 25%+1 akcji koncernu Transmaszholding w sk³ad którego wchodzi TWZ. Wagony otrzyma³y oznaczenie serii 61-4465, maj± wózki o prêdko¶ci maksymalnej 160 km/h oraz pud³a wykonane ze stali nierdzewnej, gwarantuj±ce 40 lat eksploatacji. W wagonie znajduje siê 16 przedzia³ów, po 8 na ka¿dy z poziomów, które w bazowym wykonaniu s± czteromiejscowe daj±c ³±cznie 64 miejsca le¿±ce dla pasa¿erów. W wagonie znajduj± siê równie¿ dwa ³ó¿ka dla obs³ugi, które zosta³y zlokalizowane wraz z przedzia³em s³u¿bowym nad wózkiem. Nad wózkiem znajduj± siê równie¿ 3 przedzia³y sanitarne. Wagon zosta³ wyposa¿ony w ogrzewanie nawiewowe, co ogranicza jego zastosowanie jedynie do tras zelektryfikowanych, gdzie wagony s± zasilane z lokomotywy, które zazwyczaj nie wystêpuj± w przypadku lokomotyw spalinowych. Wagon wyposa¿ono równie¿ w system instalacji przeciwpo¿arowej. Dodatkowo zosta³ wyposa¿ony w system informacji pasa¿erskiej oparty na tablicach LED, jak równie¿ wewnêtrzny radiowêze³. Wagon zosta³ posiada drzwi odskokowo-przesuwne, które s± sprzê¿one z rozk³adanymi stopniami. Stopnie mog± pozostaæ zamkniête podczas obs³ugi wysokich peronów, lub roz³o¿one dla obs³ugi peronów niskich. Nowo¶ci± w taborze rosyjskim jest zabudowanie drzwi jedynie na jednym przedsionku wej¶ciowym. Nowe s± równie¿ ci¶nieniowo szczelne przej¶cia miêdzywagonowe wyprodukowane przez Huebnera. Z zewn±trz wagon reprezentuje brutalnie prost±, acz ponadczasow± liniê. Pod wzglêdem jako¶ci wykonania wagon odpowiada rosyjskim standardom, st±d za wyj±tkiem zwiêkszenia pojemno¶ci z 40 (wagon jednopok³adowy) do 64 osób nie przedstawia diametralnego skoku jako¶ciowego. Czê¶æ wagonów zostanie wyposa¿ona w przedzia³y dla inwalidów, w zwi±zku z czym ³±czna pojemno¶æ wagonu spadnie do 50 osób, co wynika z konieczno¶ci zabudowy szerszych przedzia³ów i stosownych toalet. W dalszej perspektywie maj± siê pojawiæ wagony z dwumiejscowymi przedzia³ami, które po raz pierwszy bêd± wyposa¿one we w³asne przedzia³y prysznicowe. W zwi±zku z tym zaoferuj± one zaledwie 30 miejsc dla pasa¿erów. Natomiast ma³o prawdopodobne jest skonstruowanie na jego podstawie wagonu „kuszetki”, czyli wagonu „plackarnego”.

Oprócz nowo¶ci w postaci wagonu piêtrowego TWZ rozszerza gamê swoich wagonów jednopok³adowych. W stosunku do wcze¶niejszego artyku³u w ofercie pojawi³ siê wagon 61-4458. Bazuje on na pud³ach wagonów serii 61-4440, jednak ten model oferuje bezprzedzia³ow± klasê drug±. Wagon oferuje od 60 do 40 miejsc siedz±cych w zale¿no¶ci od komfortu wykonania. Ma prêdko¶æ maksymaln± 160 km/h i masê 56,8t. Wagon mo¿e byæ zasilany z lokomotywy lub z baterii ³adowanych podczas jazdy. Wagon wyposa¿ono w klimatyzacjê oraz dwie toalety w obiegu zamkniêtym, jak równie¿ system informacji pasa¿erskiej oparty na wy¶wietlaczach LED. Równie¿ tutaj ¿ywotno¶æ wagonu jest przewidywana na 40 lat.
Kolejnym z nowych wagonów jest 61-4442 - to luksusowy wagon sypialny wyposa¿ony w siedem dwumiejscowych przedzia³ów oraz przedzia³ dla obs³ugi, jak równie¿ radiowêze³. Nastêpny to wagon 61-4443, który oferuje 8 dwumiejscowych przedzia³ów sypialnych. W obszarze wagonów sypialnych z czterema miejscami w przedziale pojawi³ siê model 61-4453, natomiast z przedzia³em inwalidzkim dostêpny jest wagon 61-4454. Natomiast wagon restauracyjny otrzyma³ model 61-4455. Wszystkie wagony posiadaj± ju¿ p³askie poszycie ¶cian bocznych, drzwi odskokowo-przesuwne, WC w obiegu zamkniêtym oraz klimatyzacjê. Niestety nadal stosowane wózki maj± niewentylowane tarcze hamulcowe, co przy du¿ej masie rosyjskich wagonów przek³ada siê na wyd³u¿on± drogê hamowania konieczn± w celu unikniêcia przegrzania hamulców.

Przegl±daj±c ofertê w zakresie szerokotorowych pasa¿erskich wagonów ju¿ nie raz sugerowali¶my zbyt du¿e marnotrawstwo przestrzeni, zw³aszcza wobec konieczno¶ci poprawy wyników ekonomicznych. Jednak najnowsze zmiany w ofercie TWZ zdaj± siê potwierdzaæ przyjêcie strategii w celu budowy bardziej pojemnych wagonów. Zw³aszcza w przypadku nowych wagonów piêtrowych, które oferuj± o po³owê wiêksz± pojemno¶æ w stosunku do wagonów jednopok³adowych. Dodajmy, ¿e miejsca te s± bardzo potrzebne, poniewa¿ w Rosji nadal wystêpuj± problemy z zakupem biletów na poci±gi dalekobie¿ne, które choæby czê¶ciowo mog± wyeliminowaæ w³a¶nie nowe wagony piêtrowe.

¬ród³o: inforail.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl