Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress
Euro lipa
Po nieca³ym roku od og³oszenia planów inwestycyjnych w infrastrukturê kolejow± na Euro 2012 przysz³y zmiany na stanowiskach a wraz z nimi zmianie uleg³a lista zadañ, które maj± zostaæ zrealizowane. Niestety jak mo¿na siê by³o spodziewaæ zmiany dotycz± g³ównie ciêæ na li¶cie.
Linia E 20
Linia kolejowa E 20 to trasa ³±cz±ca Rzepin przez Poznañ z Warszaw± i dalej kieruj±ca siê do Terespola. Prace nad jej modernizacj± postêpuj± zgodnie z planem. Niedawno zakoñczono prace w wê¼le poznañskim oraz odcinek Miêdzyrzec Podlaski - Bia³a Podlaska. Do zmodernizowania pozosta³ ostatni fragment tej linii.
Linia E 65
Linia kolejowa E 65 to trasa Gdynia –Warszawa –Katowice –Zebrzydowice/Zwardoñ. Zgodnie z wcze¶niejszymi planami postêpuje kompleksowa modernizacja odcinka Warszawa –Gdynia, gdzie jeszcze przed Euro 2012 ma zostaæ wprowadzona prêdko¶æ maksymalna 200 km/h dla sk³adów zespolonych. Tempa nabieraj± równie¿ prace nad modernizacj± CMK, choæ to zadanie znajduje siê na li¶cie rezerwowej. Mimo tego czê¶æ mostów jest przebudowywana pod 300 km/h, jednak przed Euro 2012 na CMK mia³aby zostaæ wprowadzona prêdko¶æ 200 km/h. Ma to umo¿liwiæ wprowadzenie systemu ETCS poziom 1 pozwalaj±cy na wy¶wietlanie sygna³ów przytorowych w kabinie jad±cego poci±gu. Dziêki temu czas jazdy z po³udnia do stolicy mia³by ulec skróceniu o 30 minut. Wiêksze oszczêdno¶ci czasowe ma przynie¶æ modernizacja odcinka Warszawa –Gdañsk, gdzie czas jazdy ma ulec skróceniu o pó³torej godziny. Niestety modernizacja odcinka Katowice –Zwardoñ / Zebrzydowice (a w zasadzie jej dokoñczenie) zosta³a ponownie przesuniêta po 2012 roku.
Linia E 30 i CE 30
Linia ta zaczyna siê na granicy pañstwa z Niemcami i nastêpnie prowadzi przez stacje Bielawa Dolna, Wêgliniec (dla linii CE 30) lub Zgorzelec –Wêgliniec (dla linii E 30). W dalszej czê¶ci trasa wiedzie przez Legnicê, Wroc³aw, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków i Rzeszów do Przemy¶la. Prace modernizacyjne na odcinku Legnica –Bielawa Dolna zosta³y ju¿ zakoñczone, pozwalaj±c na wprowadzenie prêdko¶ci maksymalnej 160 km/h osi±ganej w zasadzie jedynie przez jeden weekendowy poci±g, uruchomiony w zasadzie po to aby uzasadniæ t± modernizacjê. Jednak to nie koniec zmian na tym odcinku, poniewa¿ ma on zostaæ wyposa¿ony jako pilota¿owy w system ERTMS poziom 2. System ten bêdzie zainstalowany do Euro 2012. Zakoñczono równie¿ prace przy modernizacji stacji O³awa i rozpoczêto dla stacji Brzeg. Do modernizacji pozostaje równie¿ czê¶æ stacji na odcinku Wroc³aw –Legnica, czym modernizacja odcinka Legnica –Wroc³aw –Opole zostanie zakoñczona. Niestety niewiele dzieje siê w sprawie rozpoczêcia modernizacji bardzo zniszczonego odcinka Opole –Gliwice –Katowice –Kraków i s³uchaæ g³osy, ¿e odcinek ten zostanie przesuniêty po Euo 2012. Mocne zagro¿enie dla realno¶ci modernizacji tego odcinka stwarza³y absurdalne pomys³y wprowadzenia torów w Katowicach do tunelu. Szczê¶liwie pomys³ upad³ z racji finansowych, co pozwala na rozpoczêcie remontu tego odcinka. Wed³ug pierwotnych planów do Euro 2012 zmodernizowany mia³ zostaæ równie¿ odcinek Rzeszów –granica pañstwa, jednak tak¿e w tej sprawie brak konkretów w formie rozpoczêcia prac budowlanych.
E 59 Wroc³aw –Poznañ
Nieco nieoczekiwanie, poniewa¿ wcze¶niej nie wzmiankowano modernizacji tego szlaku, rozpoczê³y siê prace nad odcinkiem Wroc³aw –Poznañ stanowi±cym czê¶æ linii E-59. Prace rozpoczêto na odcinku Skokowa –¯migród, który ma zostaæ dostosowany do prêdko¶ci 160 km/h z przygotowaniem pod przysz³e zwiêkszenie do 200 km/h. Dodatkowo na li¶cie rezerwowej znalaz³y siê w latach 2009 -2013 modernizacja odcinka Poznañ –Krzy¿, natomiast o rok d³u¿ej ma trwaæ modernizacja odcinka Krzy¿ –Szczecin.
Linia NR 8
Linia numer 8 to do¶æ wolnie powsta³a trasa z Warszawy przez Radom do Kielc i dalej do Krakowa. Wed³ug pierwotnych planów do 2014 roku poci±gi mia³y osi±gaæ prêdko¶æ maksymaln± 160 km/h od Radomia do Warszawy. Z Radomia do Skar¿yska trasa mia³a byæ pokonywana z prêdko¶ci± 120-140 km na godz., a fragment od Skar¿yska do Kielc, ze wzglêdu na ukszta³towanie terenu, z prêdko¶ci± oko³o 100 km na godz. Niestety w ramach ciêæ jedynie odcinek Warszawa –Radom zostanie poddany modernizacji, reszta przesuwa siê w niewiadom± przysz³o¶æ. Oprócz tego w 2010 roku w koñcu poci±gi mia³yby dotrzeæ do Okêcia.
Linia £ód¼ –Warszawa
Zakoñczono modernizacjê pierwszego etapu linii £ód¼ –Warszawa. Obejmowa³ on odcinek £ód¼ Widzew –Skierniewice, natomiast do realizacji zbli¿aj± siê pozosta³a odcinki Warszawa Zachodnia –Skierniewice oraz £ód¼ Widzew –£ód¼ Fabryczna. W przypadku tego drugiego mowa jest o zast±pieniu obecnego dworca £ód¼ Fabryczna poprzez nowy podziemny. PLK przewiduje zakoñczenie w 2010 roku.
Po³±czenia z Lotniskami
W stosunku do poprzedniego zestawienia mo¿na skre¶liæ po³±czenie z Katowic do Pyrzowic, które wypad³o z racji zbyt du¿ych kosztów realizacji. Wzmiankowane wcze¶niej po³±czenie do Okêcia zaczyna ruszaæ, po otrzymaniu projektu z dwuletnim opó¼nieniem, PKP PLK og³osi³o w koñcu przetarg na wybudowanie tego po³±czenia. Dosyæ dobrze sytuacja wygl±da w przypadku po³±czenia Kraków –Balice, gdzie niedawno og³oszono przetarg na studium wykonalno¶ci linii.
Wêze³ Warszawa
Do Euro 2012 zmodernizowany mia³ zostaæ dworzec Warszawa Gdañska oraz linie do niego prowadz±ce. Modernizacja ta jest konieczna dla rozpoczêcia remontu dalekobie¿nej czê¶ci tunelu oraz dworca Warszawa –Centralna. Niestety i tutaj zosta³y wprowadzone ograniczenia, poniewa¿ zrezygnowano z budowy dodatkowych przystanków potrzebnych dla SKM oraz zmniejszono ilo¶æ peronów na dworcu Gdañskim do dwóch.
Gruntowne przebudowy dworców
Do Euro 2012 dworce Katowice, Warszawa Zachodnia, Warszawa Wschodnia oraz Poznañ g³ówny mia³y zostaæ ca³kowicie przebudowane w wielofunkcyjne centra przesiadkowe z licznymi sklepami. Niestety na drodze do realizacji tych zamierzeñ stan±³ kryzys finansowy oraz problemy prawne z w³asno¶ci± gruntów pod torami. Przez to deweloperzy maj± problemy z pozyskaniem kredytu na tak± budowê, co skutecznie zablokowa³o realizacjê tych inwestycji. Problem chciano czê¶ciowo rozwi±zaæ poprzez obci±¿enie czê¶ci± zadañ PLK, jednak i ten podmiot z racji zmniejszonych przewozów ma znacznie mniejsze ¶rodki do dyspozycji. W efekcie bardzo prawdopodobnym jest, ¿e dworce te nie zostan± przebudowane w ogóle. Podobnie dzieje siê z Centralnym w Warszawie, którego remont (w³±cznie z dalekobie¿nym tunelem ¶rednicowym) zosta³ przesuniêty po Euro 2012. Tak wiêc Polska przywita go¶ci Euro 2012 zaniedbanymi obiektami dworcowymi.
Gdynia G³ówna
Nieco lepiej wygl±da sytuacja dla dworca Gdynia G³ówna, który dziêki wpisaniu na listê zabytków uda³o siê uchroniæ przez nieudoln± fal± przebudowy na wspó³czesne centra handlowe. Dziêki temu remont obiektu postêpuje i nawet zosta³ wpisany na listê dofinansowania w ramach POIi¦.
Plany taborowe
Zaczê³y siê konkretyzowaæ plany zakupy nowego taboru , które by³y og³aszane wcze¶niej. Oprócz rozstrzygniêtego przetargu na dostawê 10 nowych lokomotyw, który wygra³ Siemens postêpuje przetarg na dostawê 20 sztuk poci±gów zespolonych. Oprócz tego PKP PR otrzyma³o dofinansowanie do zakupu oko³o 70 nowych ezt. Dodatkowo mo¿emy liczyæ na dostawy taboru zamawianego przez samorz±dy. Mazowieckie –11 lokomotyw elektrycznych oraz 20 ezt, ¶l±skie –8 nowych ezt., podkarpackie 3 nowe szt. Oczywi¶cie nie jest to kompletna lista, której ostateczny kszta³t napisze czas.
Jak wiêc widaæ nie bez znaczenia by³o twierdzenie, ¿e plany inwestycyjne przed Euro 2012 z zakresu kolejnictwa by³y nader optymistyczne, a obecnie przysz³o jedynie otrze¼wienie. Miejmy jedynie nadziejê, ¿e s± to jedyne wykre¶lenia z itak bardzo skromnych planów. Jednak jak zwykle ¿ycie poka¿e co zostanie zrobione a co jest jedynie piêkn± opowiastk±.
¬ród³o: InfoRail.pl
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plfunlifepok.htw.pl