Jêzyk korzy¶ci, a wizualizacja 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

Jêzyk korzy¶ci a wizualizacja

Obserwuj±c na przestrzeni ostatnich lat wzrost znaczenia sprzeda¿y bezpo¶redniej oraz ilo¶æ szkoleñ dla przedstawicieli tego zawodu, mo¿emy zauwa¿yæ przewijaj±cy siê temat jêzyka korzy¶ci...

Czym jest zatem ten jêzyk korzy¶ci, o którym tak wiele siê mówi podczas szkoleñ?

To specjalny komunikat, który skupia uwagê klienta na korzy¶ciach, a nie samych cechach produktu czy us³ugi.

Spójrzmy na typowe przyk³ady przedstawiania oferty klientowi:

1. „Proszê Pana nasza firma jest najtañsza na rynku w¶ród firm zajmuj±cych siê logistyk± i zaopatrzeniem”

2. „Nasza oferta jest tañsza od konkurencji o 25%”

Jak taki komunikat mo¿e brzmieæ przy wykorzystaniu jêzyka korzy¶ci?

„Proszê Pana dziêki wspó³pracy z nasz± firm± oszczêdzi Pan 25% na kosztach zwi±zanych z logistyk± i zaopatrzeniem, a zaoszczêdzone ¶rodki przekazaæ na wdro¿enie nowych projektów ”

Ju¿ na pierwszy rzut oka mo¿emy oceniæ, który komunikat jest bardziej skuteczny.

Wiemy ju¿, ¿e jêzyk korzy¶ci mo¿e byæ skutecznym narzêdziem w komunikacji z klientem, ale czy to wyczerpuje temat?

Czy klient bombardowany z ka¿dej strony wyuczonymi formu³kami i korzy¶ciami bêdzie dalej podatny na nasze dzia³ania?

Odpowiedzi na te pytania sk³oni³y mnie do poszukiwania nowego podej¶cia do klienta, które bêdzie bardziej skuteczne.

Je¶li dotar³e¶ do tego miejsca to znaczy, ¿e i Ty pragniesz poznaæ skuteczniejsz± metodê.
Wiesz jakie zalety niesie jêzyk korzy¶ci , teraz zrób krok w przód by osi±gn±æ jeszcze lepsze efekty, zastosuj zatem wizualizacjê.

Czym jest wizualizacja ?

Wizualizacja jest wej¶cie w rolê klienta i przedstawienie korzy¶ci w odniesieniu do jego bie¿±cych do¶wiadczeñ – to budowa obrazu, który jest bliski klientowi, bo odwo³uje siê do jego sytuacji.
Aby nasza wizualizacja by³a poprawnie zbudowana, musimy zdobyæ informacjê o kliencie i jego firmie, badanie pozwoli okre¶liæ ramy w jakich osadzimy nasz± wizualizacjê.

Gotowi na przyk³ady? Ok. lecimy...

Przyk³ad 1 - tego unikamy, d±¿ymy przecie¿ do osi±gniêcia sukcesu

Scena odbywa siê w firmie budowlanej. Spotkanie z prezesem i sprzedawc±, którego zadaniem jest sprzedaæ d³ugopis.

S – dzieñ dobry przychodzê do Pana z promocj± d³ugopisów w eleganckim etui w bardzo atrakcyjnej cenie.

P – dziêkuje, ale u¿ywam pióra, które otrzyma³em od ¿ony na 10 rocznicê.

S – ale pióro mo¿e siê Panu rozlaæ, a z d³ugopisem nic takiego Pana nie spotka. Jest bardzo trwa³e, a wk³ad na bardzo d³ugo wystarcza.

P - to pióro mam ju¿ od 5 lat i nigdy nic takiego mnie nie spotka³o.

S – ale to naprawdê okazja d³ugopis kosztuje tylko 20z³

P – 20z³ za przedmiot, którego nie bêdê u¿ywa³ to i tak stanowczo za du¿o. Poza tym wiêkszo¶æ pism piszê na komputerze lub robi to za mnie asystentka, ja ograniczam siê do podpisywania umów z kontrahentami.

S – to mo¿e dla pracowników?

P – mo¿e pan ich o to zapytaæ. Dziêkuje

Spotkali¶cie siê mo¿e z tak± sytuacja lub podobnym schematem. Zapewne móg³ to byæ inny produkt, firma, ale czêsto tak w³a¶nie wygl±da sprzeda¿.

Przyk³ad 2 - z wykorzystaniem jêzyka korzy¶ci.

S – dzieñ dobry w dniu dzisiejszym mam do zaoferowania d³ugopis, który oprócz wygody daje mo¿liwo¶æ bardzo d³ugiego u¿ytkowania. To niezwykle porêczny d³ugopis, którym z pewno¶ci± bêdzie siê Panu przyjemnie pisa³o.

P – dziêkuje, ale u¿ywam pióra, które otrzyma³em od ¿ony na 10 rocznicê.

S – ale pióro ma to do siebie, ¿e lubi robiæ kleksy i czêsto trzeba wymieniaæ wk³ady. Nasz wk³ad wystarcza na 2 lata ci±g³ego pisania bez ryzyka rozlania.

P - to pióro mam ju¿ od 5 lat i nigdy nic takiego mnie nie spotka³o.

S – ale te d³ugopisy s± naprawdê uniwersalne, mo¿na nimi pisaæ prawie po wszystkim. Mo¿e go Pan u¿ywaæ w ka¿dej sytuacji. Dziêki nim bêdzie mia³ Pan pewno¶æ, ¿e nic siê nie stanie.

P – wiêkszo¶æ pism piszê na komputerze lub robi to za mnie asystentka, ja ograniczam siê do podpisywania umów z kontrahentami.

S – to mo¿e dla pracowników?

P – mo¿e pan ich o to zapytaæ. Dziêkuje

Przyk³ad 3 WIZUALIZACJA

S – dzieñ dobry w dniu dzisiejszym mam do zaoferowania d³ugopis, który oprócz wygody daje mo¿liwo¶æ bardzo d³ugiego u¿ytkowania. To niezwykle porêczny d³ugopis, którym z pewno¶ci± bêdzie siê Panu przyjemnie pisa³o.

P – dziêkuje, ale u¿ywam pióra, które otrzyma³em od ¿ony na 10 rocznicê.

S – rozumiem, ¿e na co dzieñ u¿ywa Pan pióra, co takiego wyj±tkowego jest w nim, ¿e tylko z niego Pan korzysta?

P – jak wspomnia³em dosta³em go od ¿ony, tym w³a¶nie piórem podpisa³em swój pierwszy wa¿ny kontrakt. Uwa¿am go za szczê¶liwy.

S – teraz rozumiem dlaczego to pióro jest dla Pana takie cenne.

P – tak. Dok³adnie. Poza tym ma³o nim pisze, w wiêkszo¶ci piszê na komputerze lub dyktuje asystentce, a moim piórem podpisuje umowy.

S – sprzedaje d³ugopisy od jakiego¶ czasu i niejednokrotnie spotka³em ludzi u¿ywaj±cych pióra. Jeden z nich opowiedzia³ mi, ¿e stalówka przyzwyczaja siê do rêki pisz±cego! To prawda?

P – Jak najbardziej

S – to dlatego siê nie po¿ycza pióra bo druga osoba mog³aby zniszczyæ stalówkê!?

P – zgadza siê

S – wspomnia³ Pan, ¿e u¿ywa Pan pióra tylko w wyj±tkowych sytuacjach jak podpisanie umowy.

P – Tak

S – proszê sobie wyobraziæ sytuacjê, w której ma Pan do podpisania bardzo wa¿n± Umowê, któr± d³ugo Pan negocjowa³, a kontrahent nie ma przy sobie nic do pisania! Co w takiej sytuacji Pan zrobi? Po¿yczy swoje cenne pióro ryzykuj±c, ¿e zostanie zniszczone? Czy zatem lepiej mieæ ze sob± proponowany przeze mnie d³ugopis i unikn±æ takiej sytuacji ?

P – ma Pan racje.

(inna wersja wizualizacji)

S - Jest Pan na pla¿y odpoczywa podczas urlopu, a z³oty piasek doko³a i piêkne s³oñce. Postanowi³ Pan przes³aæ kartê z wakacji do znajomych i pracowników. Czy w takiej sytuacji bêdzie Pan korzysta³ ze swojego cennego pióra ryzykuj±c dostanie siê piasku pod stalówkê, czy lepiej mieæ ze sob± proponowany przeze mnie d³ugopis i unikn±æ k³opotów.

Czytaj±c to jeste¶cie w stanie sami oceniæ skuteczno¶æ takiego komunikatu i jednocze¶nie tworzyæ nowe warianty wizualizacji dla danego przyk³adu. Ilo¶æ mo¿liwych kombinacji jest nieograniczona i zale¿y jedynie od kreatywno¶ci sprzedawcy. Latem dobry bêdzie przyk³ad z pla¿±, zim± mo¿emy wspomnieæ o szaleñstwach na nartach, wszystko co Was otacza mo¿e s³u¿yæ jako rama do zbudowania wizualizacji.

Wiecie ju¿ jak dotrzeæ do klienta i wykorzystuj±c zdobyte informacje zbudowaæ przekaz, któremu siê nie oprze bo bêdzie bliski jemu samemu. Zamiast polemizowaæ z klientem co do przewagi pisania piórem, wykorzystujemy jego stanowisko do wzmocnienia naszej propozycji.

¯yczê udanej zabawy przy budowaniu w³asnych wizualizacji i skutecznej komunikacji z klientem.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl