: Kosztem pañstwowego giganta rosn± prywatne koleje 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

Kosztem pañstwowego giganta rosn± prywatne koleje

W I pó³roczu masa towarów wo¿onych kolej± spad³a o ponad 34 proc. Najbardziej odczu³o to PKP Cargo przez spory spadek udzia³u w rynku.

Udzia³ w rynku narodowego prywatnego przewo¼nika spad³ do 66,2 proc. — obliczy³ Rynek Kolejowy. LHS, inny przewo¼nik z grupy PKP obs³uguje ju¿ tylko 2,4 proc. rynku.

Praca przewozowa, która wp³ywa na finanse przewo¼ników, PKP Cargo w I pó³roczu 2008 r. wynios³a 18,7 mld tonokilometrów (masa ³adunku przewieziona przez jeden kilometr). W pierwszym pó³roczu tego roku ju¿ tylko — 12,2 mld tonokilometrów. Na pocz±tku tego roku, jak podaje Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo, spadek przewozów wynosi³ 40 proc. w stosunku do stycznia 2008 r. Wyniki spó³ka zaczê³a poprawiaæ dopiero od maja.

Du¿o lepiej radz± sobie prywatni przewo¼nicy obecni na polskich torach. Co prawda masa przewo¿onych przez nich towarów spad³a o ponad 9 proc. ale wykonywana praca przewozowa wzros³a o 6,4 proc.

- Spadki wystêpuj± u wszystkich du¿ych przewo¼ników, co jest naturaln± konsekwencj± za³amania gospodarki ¶wiatowej, ograniczenia produkcji i wymiany handlowej - mówi Adrian Furgalski, dyrektor Zespo³u Doradców Gospodarczych TOR.

- U nas ten spadek umo¿liwi³ rozpoczêcie restrukturyzacji kosztowej w PKP Cargo. S³abo¶æ PKP Cargo nadal wykorzystuj± operatorzy niezale¿ni, kolejny raz zwiêkszaj±c udzia³ w rynku, nie przynosz±c na niego jednak ³adunków spoza kolei.

Kosztem pañstwowego giganta rosn± prywatne koleje.

Najwiêkszym prywatnym przewo¼nikiem jest CTL Logistics. Wykonywana przez spó³kê praca przewozowa wzros³a w ci±gu pierwszych sze¶ciu miesiêcy o 21 proc. w porównaniu do analogicznego okresu zesz³ego roku.

— W pierwszym pó³roczy nasz udzia³ w rynku niezale¿nych przewo¼ników wyniós³ 30 proc. — mówi Krzysztof Sêdzikowski, prezes CTL Logistics. — Jeste¶my zadowoleni z wyniku. Kryzys gospodarczy przek³ada siê na mniejsz± produkcjê, a co za tym idzie – na mniejszy popyt na us³ugi transportowe. Nie obserwujemy na razie ¿adnego znacz±cego o¿ywienia w bran¿y – podsumowuje Sêdzikowski.

¬ród³o: Rzeczpospolita
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl