: Zmiana ustawy o komercjalizacji, prywatyzacji ..PKP oraz ... 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

Drastyczne wzmocnienie roli POlitycznego UTK.

Na stare lata, dla starych kolejarzy, zwolnienia i poszukiwanie pracy.

W "pdf" pe³ny tekst projektu.
Poni¿ej Ocena Skutków Regulacji.

¬ród³o: Ministerstwo Infrastruktury

[ Dodano: 21-03-2010, 07:24 ]
Burza wokó³ projektu ustawy umo¿liwiaj±cego upad³o¶æ spó³ek kolejowych

Zakoñczy³ siê Konwent Marsza³ków w Kamieniu ¦l±skim. Ostatnie problemy, poruszane podczas posiedzenia zwi±zane by³y z kolejowymi przewozami regionalnymi. Dyskusjê zdominowa³y kontrowersje wokó³ projektów zmian ustaw zwi±zanych z restrukturyzacj± kolei, które wy³±cz±j± spó³ki PKP Intercity, PKP Cargo oraz Przewozy Regionalne z zakazu og³oszenia upad³o¶ci.

Najpierw prezes spó³ki Przewozy Regionalne, Tomasz Moraczewski, przedstawi³ aktualn± sytuacjê spó³ki. Mówi³ m.in. o zawartych ju¿ porozumieniach z PKP Intercity i PKP Energetyka oraz przygotowywanym porozumieniu z PKP PLK. Te porozumienia oznaczaj± stopniow± sp³atê zad³u¿eñ spó³ki samorz±dowej wobec spó³ek z grupy PKP.
Potem podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusz Engelhardt przedstawi³ projekt nowelizacji ustawy o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji przedsiêbiorstwa pañstwowego „Polskie Koleje Pañstwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym, który zosta³ ju¿ przed³o¿ony Komisji Wspólnej Rz±du i Samorz±du. Minister t³umaczy³, ¿e nowelizacja spowodowana jest przede wszystkim konieczno¶ci± wdro¿enia zaleceñ wytycznych Unii Europejskiej. Wed³ug tych wytycznych pañstwa cz³onkowskie maj± obowi±zek zniesienia nieograniczonych gwarancji pañstwa przedsiêbiorstwom kolejowym.
W projekcie ustawy znalaz³y siê zatem przepisy, zgodne z tymi wytycznymi – dotycz± one przede wszystkim wy³±czenie spó³ek PKP Intercity, PKP Cargo oraz Przewozy Regionalne z zakazu og³oszenia upad³o¶ci. Zainteresowane spó³ki zg³osi³y oczywi¶cie swój sprzeciw wobec tych propozycji. Minister zapewnia³, ¿e projekt nie jest wymierzony przeciwko ¿adnej z nich – a takie zarzuty s± formu³owane. – Rz±d nie ma innego wyj¶cia, musi implementowaæ zapisy dokumentów Wspólnoty – zapewnia³ minister.
Jednak ten projekt wywo³a³ gor±c± dyskusjê. Marsza³ek Adam Struzik pyta³, dlaczego ten rz±dowy projekt pojawi³ siê akurat w momencie konfliktu Przewozów Regionalnych z grup± PKP. Marsza³kowie mówili o swoich obawach, ¿e zmiany ustawy bêd± oznacza³y koniec kolejowej spó³ki samorz±dowej. Bogus³aw ¦migielski, marsza³ek ¶l±ski, zwraca³ uwagê na fakt, ¿e proponowane zmiany dokonywane s± w zaskakuj±co szybkim trybie. Minister Englehardt zapewnia³, ¿e ustawa wprowadzana jest w normalnym trybie. – Resort Infrastruktury stoi na gruncie porozumienia z samorz±dami z grudnia 2008 roku i daje wyraz temu stanowisku we wszystkich swoich dzia³aniach – zapewnia³. – Przyk³adem tego jest choæby to, ¿e we wtorek na rz±dzie staje ustawa, na podstawie której wszystkie przewidziane nieruchomo¶ci zostan± przekazane aportem Przewozom Regionalnym.
Te zapewnienia nie przekona³y jednak marsza³ków, którzy mówili, ¿e w efekcie wprowadzenia ustawy, która zak³ada jedynie dwutygodniowe vacatio legis, spó³ka Przewozy Regionalne uzyska zdolno¶æ upad³o¶ciow± w tym krótkim terminie. Poza tym marsza³kowie protestowali przeciwko wprowadzaniu tak istotnych zmian niemal bez konsultacji. Dlatego te¿ marsza³ek Józef Sebesta, podsumowuj±c dyskusjê, zaapelowa³: - Wstrzymajmy tempo wprowadzania zmian, spróbujmy jeszcze przed kolejnym konwentem marsza³ków wypracowaæ wspólne stanowisko w tej sprawie. Uczestnicy zaaprobowali to rozwi±zanie.

(¼ród³o: Urz±d Marsza³kowski Województwa Opolskiego, 19 marca 2010)

Za: www.rynek-kolejowy.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl