Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress
PKP Cargo zapowiadaj± ostr± walkê o rynek przewozu paliw. Zamierzaj± zwiêkszyæ ilo¶æ transportowanych produktów o ponad 40 proc. i przej±æ obs³ugê kolejow± Orlenu.
PKP Cargo maj± zamiar odzyskaæ czê¶æ rynku utracon± w 2009 roku na rzecz prywatnych przewo¼ników. W ci±gu pierwszych trzech kwarta³ów ubieg³ego roku spó³ka przewioz³a o 40 proc. mniej paliw i produktów naftowych ni¿ rok wcze¶niej. Wykorzystali to prywatni operatorzy, Orlen KolTrans, Lotos Kolej czy CTL Logistics, którzy zwiêkszyli ilo¶æ paliw transportowanych po torach od kilku do nawet ponad 50 proc.
PKP Cargo zapowiadaj±, ¿e w 2010 roku sytuacja zmieni siê. S³aby rok 2009 t³umacz± brakiem reform wewn±trz spó³ki oraz reakcji na ofensywê konkurencji. – Podjêli¶my jednak dzia³ania, które odwróc± tê niekorzystn± tendencjê. Zreszt± ich efekty by³y widoczne ju¿ w ostatnich trzech miesi±cach minionego roku, kiedy przewie¼li¶my ponad 900 tys. ton produktów naftowych – mówi Arkadiusz Pokropski, dyrektor biura handlowego PKP Cargo.
Oznacza to, ¿e w IV kwartale 2009 r. spó³ka przewioz³a po³owê tego co przez pozosta³e dziewiêæ miesiêcy i o 10 proc. wiêcej ni¿ w tym samym okresie 2008 roku. Kolejne miesi±ce maj± przynie¶æ dalsze wzrosty. Wed³ug zapewnieñ Arkadiusza Pokropskiego, PKP Cargo zamierzaj± w 2010 roku przewie¼æ niemal 3,8 mln ton paliw (o 40 proc. wiêcej ni¿ w ubieg³ym roku). Pomóc spó³ce maj± w tym m.in. obowi±zuj±ca od stycznia tego roku umowa z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem (PKP Cargo szacuj± ten kontrakt na ok. 300 tys. ton ropy rocznie) oraz podjêcie wspó³pracy z przewo¼nikami bran¿owymi, zwi±zanymi z producentami. Nieoficjalnie mówi siê, ¿e chodzi m.in. o wspó³pracê z Lotosem, który jeszcze w tym roku – w efekcie prowadzonych inwestycji – zwiêkszy moce produkcyjne rafinerii, a w konsekwencji ilo¶æ produkowanych paliw. Tabor Lotos Kolej bêdzie wówczas niewystarczaj±cy.
Z potencja³u przewozowego spó³ki mo¿e skorzystaæ te¿ PKN Orlen. Jak dowiedzieli¶my siê, PKP Cargo zamierzaj± z³o¿yæ ofertê zakupu KolTransu, spó³ki kolejowej p³ockiego koncernu. Orlen deklaruje, ¿e jej sprzeda¿ najwcze¶niej mog³aby nast±piæ w II pó³roczu. Wed³ug naszych informacji bardziej realny termin to pierwsza po³owa 2011 roku.
Adrian Furgalski z Zespo³u Doradców Gospodarczych TOR w±tpi jednak, by PKP Cargo, które maj± powa¿ne problemy, by³y w stanie zorganizowaæ finansowanie takiej inwestycji. Grzegorz Cioch, dyrektor w Roland Berger Strategy Consultants, w¶ród faworytów wymienia natomiast prywatnych operatorów: DB Schenker Rail Polska (dawne PCC Rail) oraz CTL.
Arkadiusz Pokropski nie wierzy jednak, by udzia³y w spó³ce maj±cej decyduj±cy wp³yw na logistykê dostaw Orlenu trafi³y w rêce przypadkowego przewo¼nika. – Oferta PKP Cargo mog³aby byæ dobrym kompromisem w tej sprawie – zaznacza.
Autor: Micha³ Duszczyk
Artyku³y z: Dziennik Gazeta Prawna
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plfunlifepok.htw.pl