: Kolej na zmiany - wywiad z prezesem PKP SA 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

Istotnym celem jest znalezienie takiej formu³y prywatyzacji, ¿eby zapewniæ rozwój prywatyzowanym spó³kom. W PKP Intercity ¶rodki te mia³yby zostaæ przeznaczone na zakup taboru, w PKP Cargo na wagony oraz centra logistyczne i terminale prze³adunkowe, w PKP Energetyka na budowê elektrowni - rozmowa z Andrzejem Wachem, prezesem PKP SA.

- Niektóre zmiany dokonane w transporcie kolejowym uwidoczni³y luki systemu prawnego. Jakich rozwi±zañ prawnych brakuje?

- Takich, jakie okre¶la unijna dyrektywa w sprawie dostêpu do infrastruktury kolejowej (2007/58/WE), choæ dotyczy ona nie tyle obs³ugi po³±czeñ miêdzywojewódzkich i regionalnych, lecz kabota¿owych, czyli ¶wiadczonych przez przewo¼ników z krajów s±siednich. Wed³ug niej, pañstwo cz³onkowskie mo¿e nie wyraziæ zgody na uruchomienie po³±czenia przez nowego operatora, je¶li pogorszy to warunki ekonomiczne dzia³aj±cego przewo¼nika, który ¶wiadczy us³ugi o charakterze publicznym i otrzymuje na ten cel dotacjê z bud¿etu pañstwa.

- Czyli wbrew oczekiwaniom spo³ecznym i dowiedzionym korzy¶ciom z konkurencji mamy z niej zrezygnowaæ?

- Jestem zwolennikiem konkurencji, lecz uczciwej, z poszanowaniem zasad bezpieczeñstwa podró¿y oraz komfortu adekwatnego do czasu jej trwania. Zabiegajmy o pasa¿erów, którzy do tej pory wybierali autobus czy w³asny samochód. Poprawiajmy jako¶æ podró¿y poci±giem. Poka¿my, ¿e warto wybraæ kolej.

- Na jakim etapie jest prywatyzacja spó³ek?

PKP Intercity, PKP Cargo, a tak¿e Przedsiêbiorstwo Napraw Infrastruktury maj± wybranych doradców prywatyzacyjnych. Jednak sytuacja na rynku przewozów pasa¿erskich, w tym wspomniane ju¿ przeze mnie niewystarczaj±ce regulacje prawne, dotycz±ce funkcjonowania nowych podmiotów, spowodowa³y przesuniêcie debiutu gie³dowego PKP Intercity. Natomiast w PKP Cargo wdro¿enie w ubieg³ym roku g³êbokiego procesu restrukturyzacji i kontynuowanie go w tym roku bêdzie tworzyæ warunki do podjêcia dzia³añ prywatyzacyjnych w takim trybie, by wyj¶æ z ofert± dla potencjalnych inwestorów w roku 2011. PNI, jak równie¿ PKP Energetyka czy Polskie Koleje Linowe, których prywatyzacjê tak¿e uruchomimy, maj± siln± pozycjê na rynku, a zatem nale¿y s±dziæ, ¿e bêd± atrakcyjne dla potencjalnych inwestorów.

- Jakie mog± byæ wp³ywy ze sprzeda¿y ich akcji, na co zostan± przeznaczone?

- Istotnym celem jest znalezienie takiej formu³y prywatyzacji, ¿eby zapewniæ rozwój prywatyzowanym spó³kom. W PKP Intercity ¶rodki te mia³yby zostaæ przeznaczone na zakup taboru, w PKP Cargo na wagony oraz centra logistyczne i terminale prze³adunkowe, w PKP Energetyka na budowê elektrowni. Pamiêtamy równie¿ o konieczno¶ci rozwi±zania kwestii historycznego zad³u¿enia.

- W jakim stopniu prywatyzacja poprawi sytuacjê PKP SA?

- Jest przygotowywany rz±dowy program dzia³añ dla rozwoju transportu kolejowego do roku 2015. S± w nim za³o¿one wp³ywy z prywatyzacji i sprzeda¿y nieruchomo¶ci. W latach 2010-11 wyst±pi± jeszcze ró¿nice w bilansowaniu wp³ywów z prywatyzacji i wymagalnych zobowi±zañ, lecz ju¿ w kolejnych latach kwota tych pierwszych przewy¿szy te drugie. Moim zadaniem jest bowiem budowanie podstaw dla stabilnego rozwoju kolei. Dlatego równie wa¿n± spraw± jest zapewnienie systemowych rozwi±zañ w zakresie finansowania kolei. Jest ustawa o Funduszu Kolejowym, o infrastrukturze transportu l±dowego, zapisy ustawowe gwarantuj±ce finansowanie modernizacji dworców czy pasa¿erskich po³±czeñ miêdzywojewódzkich. Efekty naszej pracy bêd± wyra¼niej odczuwalne za 3-5 lat.

- Czy polskiemu rynkowi kolejowych przewozów towarowych grozi duopol?

- Nie wyolbrzymiajmy problemu. Rynek przewozów towarowych w Polsce jest czê¶ci± rynku europejskiego, a na nim oprócz polskiego Cargo, funkcjonowaæ bêd± z pewno¶ci± przewo¼nicy wywodz±cy siê z narodowych kolei niemieckich, Francuskich, w³oskich czy innych. One bêd± szukaæ partnerów i tworzyæ alianse. Bêd± zmiany kapita³owe, w tym tak¿e na styku operatorzy narodowi - prywatni. Poza tym nisz na rynku kolejowym jest jeszcze wiele i to jest szansa dla mniejszych operatorów.

¬ród³o:Wirtualny Nowy Przemys³
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl