: Kujawsko-pomorskie wzorem? 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

Województwo kujawsko-pomorskie postawi³o na rozwój kolei, wspó³finansuj±c inwestycje w tej dziedzinie ze ¶rodków unijnych. Samorz±d województwa ma w³asne szynobusy, reaktywuje zamkniête przed laty linie kolejowe, modernizuje i rozbudowuje istniej±ce szlaki.

Sztandarowym przedsiêwziêciem w dziedzinie regionalnej komunikacji bêdzie szybka kolej miejska BiT City ³±cz±ca stolice województwa - Bydgoszcz i Toruñ. Zwi±zane z tym inwestycje znalaz³y siê na li¶cie projektów kluczowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i ¦rodowisko, a unijne dofinansowanie na ten cel siêgnie 100 milionów z³otych.

Wiêkszo¶æ ¶rodków jest przeznaczona na inwestycje w Bydgoszczy: budowê linii kolejowej ³±cz±cej dworzec Bydgoszcz G³ówna z Portem Lotniczym im. Ignacego Jana Paderewskiego, wêz³a komunikacyjnego Bydgoszcz Wschód i linii tramwajowej ze ¶ródmie¶cia do odleg³ej o kilkana¶cie kilometrów najwiêkszej dzielnicy miasta - Fordonu (ponad 80 tys. mieszkañców).

W Toruniu rewitalizacji zostan± poddane dworce kolejowe, a na stacji Toruñ Miasto - zbudowany wêze³ przesiadkowy, tunel i nowy tor. Natomiast w Solcu Kujawskim, po³o¿onym w po³owie drogi miêdzy obu miastami, powstanie wiadukt kolejowy.

Modernizacji za unijne pieni±dze zostanie te¿ poddana prawie 60- kilometrowa linia kolejowa z Torunia do Grudzi±dza i 21- kilometrowa linia Grudzi±dz - Laskowice. Obecnie poci±gi kursuj± tamtêdy z prêdko¶ci± 60 km/godz., a na wielu odcinkach musz± zwalniaæ do 30-40 km/godz. Po modernizacji bêdzie mo¿na podró¿owaæ z prêdko¶ci± nawet 100 km/godz. Planuje siê, ¿e inwestycja zostanie zakoñczona w 2011 r., a jej koszt wyniesie 40 milionów euro, czego po³owê stanowiæ bêd± pieni±dze z bud¿etu UE.

Jesieni± zesz³ego roku, po o¶miu latach przerwy, reaktywowano 34- kilometrow± liniê kolejow± Bydgoszcz - Che³m¿a. Przywrócenie kursów na tej linii ucieszy³o wielu mieszkañców obu miast. Codziennie z po³±czenia korzysta oko³o tysi±ca osób.

"Je¿d¿ê t± tras± do pracy w Bydgoszczy niemal od czasu, gdy zosta³o przywrócone po³±czenie. Tak jest mi wygodnej, tracê mniej czasu na dojazd. Córka, która studiuje w Bydgoszczy i wynajmuje tam pokój, zastanawia siê, czy nie doje¿d¿aæ codziennie poci±giem. Widzê te¿, ¿e z poci±gu korzystaj± mieszkañcy Bydgoszczy, aby przejechaæ dwa-trzy przystanki" - powiedzia³ PAP Zbigniew Chlebczyñski, mieszkaniec Che³m¿y.

Samorz±d województwa planuje te¿ wznowienie - dla celów turystycznych - zlikwidowanego w latach 90. po³±czenia Toruñ - Golub-Dobrzyñ - Brodnica. Przedsiêwziêcie zapisano na li¶cie regionalnego programu rozwoju z dofinansowaniem ponad 6 mln z³otych.

Na kolejowych inwestycjach, realizowanych przy wsparciu unijnych ¶rodków, korzysta te¿ fabryka Pojazdy Szynowe PESA SA w Bydgoszczy. Firma jest jednym z kluczowych w kraju producentów szynobusów i tramwajów, które s± kupowane w czê¶ci za pieni±dze pochodz±ce z bud¿etu UE.

Pierwsze skonstruowane w Pesie szynobusy typu SA106 kupi³ - g³ównie w ramach ZPORR - kujawsko-pomorski samorz±d, który ma ju¿ 13 tego typu pojazdów. Samorz±dowy tabor jest dzier¿awiony i u¿yczany przewo¼nikom operuj±cym na terenie regionu: Arriva/PCC i PKP PR.

Obecnie PESA realizuje m.in. zamówienie dla kujawsko-pomorskiego samorz±du na piêæ wagonów do szynobusów za 21 milionów z³otych, z czego prawie 84 proc. stanowi± ¶rodki unijne.

¼ród³o Rynek Kolejowy
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl