: Ostatni dzwonek dla kolei, by unikn±æ blama¿u 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

Ostatni dzwonek dla kolei, by unikn±æ blama¿u

Pêtla tramwajowa przed ruchliwym dworcem kolejowym w Bazylei. Co ciekawe torowisko po³±czone jest z przestrzeni± dla pieszych.

Tramwaje przeje¿d¿aj± co chwilê, obok przechodz± ludzie, ale jako¶ nie widaæ, ¿eby dochodzi³o do wypadków. Ten pomys³ sprawdzi³ siê w czasie Euro Postawiæ na komunikacjê publiczn± i bardzo dobr± informacjê dla przyjezdnych - radz± nam Szwajcarzy przed Euro 2012. U nas wci±¿ wielk± niewiadom± s± plany kolejarzy.

Do mistrzostw Europy w Polsce i na Ukrainie w pi³ce no¿nej zosta³y trzy lata. Czy zd±¿ymy ze wszystkimi przygotowaniami, ¿eby przyjezdni nie utknêli w gigantycznych korkach i nie przeklinali kiepskiej komunikacji? Warszawa chce m.in. korzystaæ z do¶wiadczeñ miast szwajcarskich, które razem z Austri± przygotowywa³y Euro 2008.

Co radz± Szwajcarzy? Przede wszystkim w samym mie¶cie kibiców powinna woziæ przede wszystkim komunikacja publiczna. Trzeba postawiæ na transport szynowy: kolej, metro lub tramwaje. Ci, którzy przyje¿d¿ali samochodem do Szwajcarii (by³ to najpopularniejszy ¶rodek transportu dla obcokrajowców), auta zostawiali na kempingach lub na parkingach zlokalizowanych na obrze¿ach miasta. Dalej w kierunku stadionów i tzw. stref kibica jechali g³ównie kolej±. U³atwienie dla posiadaczy biletów na mecze by³a mo¿liwo¶æ darmowego przejazdu kolej± i komunikacj± miejsk± a¿ do po³udnia nastêpnego dnia po spotkaniu pi³karskim. Du¿e zni¿ki dostali posiadacze wej¶ciówek do stref kibica przed telebimami.

Szwajcaria nie musia³a robiæ du¿ych inwestycji w infrastrukturze komunikacyjnej. Ta dzia³a ¶wietnie. Musia³a siê za to przygotowaæ pod wzglêdem logistycznym. Kolej szwajcarska skierowa³a 1,5 tys. pracowników na dworce. Ubrani w zielone kamizelki informowali kibiców o najlepszych po³±czeniach i przesiadkach. Przez kilka tygodni uczyli siê niezbêdnych zwrotów w ró¿nych jêzykach. Na ulicach pojawi³o siê te¿ wielu informatorów przedsiêbiorstw komunikacji miejskiej. W centrali ruchu w Bazylei zatrudniono nawet t³umaczy, którzy na bie¿±co przekazywali komunikaty dla obcokrajowców np. o najlepszych po³±czeniach na stadion. Dziêki ³±czno¶ci radiowej mogli mówiæ przez megafony w tramwajach czy na przystankach.

W jakim stopniu wykorzystamy do¶wiadczenia Szwajcarów i Austriaków? Micha³ Wrzosek, rzecznik PKP twierdzi, ¿e podobnie jak w Szwajcarii wielu kolejarzy uda siê wys³aæ zza biurek na dworce, by s³u¿yli informacj± przyjezdnym. Maj± przynajmniej w stopniu podstawowym mówiæ po angielsku.

Niestety, gorzej jest z inwestycjami kolejowymi. Na w³osku wisi budowa jednego z najbardziej potrzebnych na Euro udogodnieñ. Chodzi po³±czenie kolejowe z lotniskiem Okêcie. Jest tam ju¿ podziemna stacja, ale nie zbudowano pó³torakilometrowego odcinka torów. Wci±¿ opó¼nia siê przetarg w tej sprawie. Je¶li w ci±gu kilku miesiêcy nie uda siê wybraæ wykonawcy, to kolejowego po³±czenia na lotnisko przed Euro 2012 nie bêdzie. Wci±¿ nie wiadomo te¿ dok³adnie, w jakim stopniu zostan± wyremontowane sto³eczne dworce.

Nieco lepiej zapowiada siê komunikacja, za któr± ca³kowicie odpowiada miasto. Wprawdzie nie uda siê zbudowaæ centralnego odcinka metra, ale bêd± spore inwestycje tramwajowe. Przed Euro przybêdzie 120 nowoczesnych sk³adów. Wyremontowane zostan± g³ównie trasy wokó³ przysz³ego Stadionu Narodowego - na Targowej i w al. Zielenieckiej. Dziêki temu, ¿e mecze odbywaj± siê tak blisko centrum, szacuje siê, ¿e wielu kibiców dojdzie tam na piechotê. W dniach rozgrywek most Poniatowskiego ma zostaæ przeznaczony tylko dla tramwajów i pieszych. S³awomir Monkiewicz, który koordynuje przygotowania do Euro 2012, zaznacza, ¿e projekt komunikacji na czas mistrzostw zosta³ zaakceptowany przez UEFA. Teraz trzeba go wdro¿yæ w ¿ycie.

¬ród³o: Gazeta Wyborcza
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl