Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

PKP PLK poza Grup� PKP w II po�owie 2010 r.?

Trwaj� prace nad wydzieleniem PLK PKP ze struktur grupy PKP. W zale�no�ci od przyj�tego wariantu, powinno to poprawi� warunki do remont�w znacznie d�u�szych odcink�w tor�w ni� obecnie, a zarazem obni�y� stawki dost�pu do nich dla przewo�nik�w.

Wed�ug opinii Zbigniewa Szafra�skiego, prezesa zarz�du Polskie Linie Kolejowe PKP, tory podlegaj� nadal szybszej degradacji, ni� s� poddawane zabiegom ich renowacji. Powodem s� zbyt szczup�e �rodki w�asne PLK (w tym roku 300 mln z�) wraz z dotacjami bud�etowymi, nie osi�gaj�cymi jeszcze wysoko�ci warto�ci amortyzacji (w br. 680 mln z�).

– Wydawali�my na ten cel tyle, ile mieli�my, a nie, ile nale�a�o – powiedzia� nam prezes PLK – Ma�o tego, przez lata w wielu przypadkach to my zast�powali�my bud�et pa�stwa, finansuj�c z w�asnych �rodk�w inwestycje na liniach o znaczeniu pa�stwowym. W przeciwie�stwie do dr�g krajowych, kt�rych utrzymanie i prace inwestycyjne s� domen� bud�etu.

Wed�ug niego, nadmiern� wag� przywi�zywano te� do mo�liwo�ci pozyskania �rodk�w unijnych na inwestycje infrastrukturalne na kolei. S� one niema�e (4,9 mld euro w okresie 2008-2013), ale przeznaczane na rozw�j i skokow� popraw� jako�ci na szlakach kolejowych, czyli bardzo kosztowne zadania. Dzi�ki tym �rodkom i finansowemu wk�adowi krajowemu, PLK zmodernizuje gruntownie jednak tylko 800-850 km linii.

– Uzyskamy wi�c wysok� jako��, ale tylko na wybranych liniach kolejowych – komentuje Zbigniew Szafra�ski – Na niekt�re zadania z listy indykatywnej Programu Operacyjnego Infrastruktura i �rodowisko jednak nie starczy ju� �rodk�w, wi�c albo zostan� one przesuni�te do realizacji po 2013 roku, albo zmniejszymy zakres rob�t, ograniczaj�c je do remont�w.

Dla przyk�adu, na odcinku Krak�w-Rzesz�w-Medyka planowano uzyska� pr�dko�� podr�n� poci�g�w do 160 km/h, ale odtworzona b�dzie pr�dko�� 120 km, podobnie jak na odcinku Radom-Kielce, Opole-Gliwice itp. Pozostaje jednak ci�gle sprawa utrzymania pozosta�ych 8000 km linii o znaczeniu pa�stwowym oraz drugie tyle pozosta�ych. Rozwi�zaniem mo�e by� zmiana formu�y dzia�ania PLK.

Jedna z koncepcji zak�ada, �e nast�pi wydzielenie tej sp�ki ze struktur Grupy PKP jako sp�ki akcyjnej (co daje spore mo�liwo�ci do samodzielnego podejmowania inwestycji) i przeniesienie tytu�u w�asno�ci linii kolejowych na Skarb Pa�stwa. Inna koncepcja zak�ada przekszta�cenie PLK w agencj� rz�dow�, o charakterze podobnym jak GDDKiA. Z bud�etu pa�stwa finansowane by�yby prace remontowe i inwestycyjne na kolejowych szlakach o znaczeniu pa�stwowym, dzi�ki czemu minister infrastruktury m�g�by prowadzi� na nich odpowiedni� polityk� taryfowania. Pozosta�e linie utrzymywa�aby nadal PLK, ale cz�� z nich mog�yby przej�� tak�e samorz�dy, kt�re obecnie o to zabiegaj�, w celu rozwoju kompleksowego transportu szynowego. Liniami tzw. III grupy, czyli dojazdowymi do kopalni, hut, kamienio�om�w, itp. mog�aby zarz�dza� PLK na zasadach pe�nego rachunku ekonomicznego.

Opracowanie modelu wydzielenia PLK z grupy PKP, a tak�e finansowania infrastruktury kolejowej, jest nadal przedmiotem prac. W gr� wchodz� interesy i PKP SA, innych podmiot�w (TP SA, sieci energetycznych), jak r�wnie� sze�ciu zarz�dc�w niezale�nych ju� szlak�w kolejowych, typu linii szerokotorowej LHS, SKM w Tr�jmie�cie, Warszawskiej Kolei Dojazdowej.

– S�dz�, �e wydzielenie PLK ze struktur PKP mo�e realnie nast�pi� w drugiej po�owie 2010 roku. – ocenia prezes Szafra�ski.

�r�d�o: Rynek Kolejowy
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl