: PKP PLK poza Grup± PKP 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

PKP PLK poza Grup± PKP w II po³owie 2010 r.?

Trwaj± prace nad wydzieleniem PLK PKP ze struktur grupy PKP. W zale¿no¶ci od przyjêtego wariantu, powinno to poprawiæ warunki do remontów znacznie d³u¿szych odcinków torów ni¿ obecnie, a zarazem obni¿yæ stawki dostêpu do nich dla przewo¼ników.

Wed³ug opinii Zbigniewa Szafrañskiego, prezesa zarz±du Polskie Linie Kolejowe PKP, tory podlegaj± nadal szybszej degradacji, ni¿ s± poddawane zabiegom ich renowacji. Powodem s± zbyt szczup³e ¶rodki w³asne PLK (w tym roku 300 mln z³) wraz z dotacjami bud¿etowymi, nie osi±gaj±cymi jeszcze wysoko¶ci warto¶ci amortyzacji (w br. 680 mln z³).

– Wydawali¶my na ten cel tyle, ile mieli¶my, a nie, ile nale¿a³o – powiedzia³ nam prezes PLK – Ma³o tego, przez lata w wielu przypadkach to my zastêpowali¶my bud¿et pañstwa, finansuj±c z w³asnych ¶rodków inwestycje na liniach o znaczeniu pañstwowym. W przeciwieñstwie do dróg krajowych, których utrzymanie i prace inwestycyjne s± domen± bud¿etu.

Wed³ug niego, nadmiern± wagê przywi±zywano te¿ do mo¿liwo¶ci pozyskania ¶rodków unijnych na inwestycje infrastrukturalne na kolei. S± one niema³e (4,9 mld euro w okresie 2008-2013), ale przeznaczane na rozwój i skokow± poprawê jako¶ci na szlakach kolejowych, czyli bardzo kosztowne zadania. Dziêki tym ¶rodkom i finansowemu wk³adowi krajowemu, PLK zmodernizuje gruntownie jednak tylko 800-850 km linii.

– Uzyskamy wiêc wysok± jako¶æ, ale tylko na wybranych liniach kolejowych – komentuje Zbigniew Szafrañski – Na niektóre zadania z listy indykatywnej Programu Operacyjnego Infrastruktura i ¦rodowisko jednak nie starczy ju¿ ¶rodków, wiêc albo zostan± one przesuniête do realizacji po 2013 roku, albo zmniejszymy zakres robót, ograniczaj±c je do remontów.

Dla przyk³adu, na odcinku Kraków-Rzeszów-Medyka planowano uzyskaæ prêdko¶æ podró¿n± poci±gów do 160 km/h, ale odtworzona bêdzie prêdko¶æ 120 km, podobnie jak na odcinku Radom-Kielce, Opole-Gliwice itp. Pozostaje jednak ci±gle sprawa utrzymania pozosta³ych 8000 km linii o znaczeniu pañstwowym oraz drugie tyle pozosta³ych. Rozwi±zaniem mo¿e byæ zmiana formu³y dzia³ania PLK.

Jedna z koncepcji zak³ada, ¿e nast±pi wydzielenie tej spó³ki ze struktur Grupy PKP jako spó³ki akcyjnej (co daje spore mo¿liwo¶ci do samodzielnego podejmowania inwestycji) i przeniesienie tytu³u w³asno¶ci linii kolejowych na Skarb Pañstwa. Inna koncepcja zak³ada przekszta³cenie PLK w agencjê rz±dow±, o charakterze podobnym jak GDDKiA. Z bud¿etu pañstwa finansowane by³yby prace remontowe i inwestycyjne na kolejowych szlakach o znaczeniu pañstwowym, dziêki czemu minister infrastruktury móg³by prowadziæ na nich odpowiedni± politykê taryfowania. Pozosta³e linie utrzymywa³aby nadal PLK, ale czê¶æ z nich mog³yby przej±æ tak¿e samorz±dy, które obecnie o to zabiegaj±, w celu rozwoju kompleksowego transportu szynowego. Liniami tzw. III grupy, czyli dojazdowymi do kopalni, hut, kamienio³omów, itp. mog³aby zarz±dzaæ PLK na zasadach pe³nego rachunku ekonomicznego.

Opracowanie modelu wydzielenia PLK z grupy PKP, a tak¿e finansowania infrastruktury kolejowej, jest nadal przedmiotem prac. W grê wchodz± interesy i PKP SA, innych podmiotów (TP SA, sieci energetycznych), jak równie¿ sze¶ciu zarz±dców niezale¿nych ju¿ szlaków kolejowych, typu linii szerokotorowej LHS, SKM w Trójmie¶cie, Warszawskiej Kolei Dojazdowej.

– S±dzê, ¿e wydzielenie PLK ze struktur PKP mo¿e realnie nast±piæ w drugiej po³owie 2010 roku. – ocenia prezes Szafrañski.

¼ród³o: Rynek Kolejowy
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl