: Wach & Szafrañski - grupa trzymaj±ca kolej 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

Grupa trzymaj±ca kolej

Andrzej Wach, prezes zarz±du i dyrektor generalny PKP SA, i jednocze¶nie szef Grupy PKP, oraz Zbigniew Szafrañski, prezes Polskich Linii Kolejowych, spó³ki wchodz±cej w sk³ad Grupy PKP, to bliscy kumple. Od zawsze Szafrañski uwa¿any by³ na kolei za szar± eminencjê Wacha. Razem pracowali w Dyrekcji Elektroenergetyki Kolejo­wej, któr± w 2001 r. przekszta³cono w spó³kê PKP Energe­tyka. Wach zasiad³ w zarz±dzie nowej spó³ki jako prezes, a Szafrañski jako cz³onek zarz±du ds. technicznych.

Gdy w 2004 r. Wach awansowa³ na szefa Grupy PKP, zabra³ ze sob± Szafrañskiego, któremu w zarz±dzie PKP SA powie­rzy³ funkcjê cz³onka zarz±du ds. strategii i rozwoju. W 2005 r. Szafrañski przeszed³ wówczas na specjalnie dla niego stworzone stanowisko wiceprezesa spó³ki PKP Pol­skie Linie Kolejowe. Gdy zosta³ stamt±d po dwóch latach zwolniony, Wach znowu go przygarn±³ i uczyni³ pe³no­mocnikiem zarz±du PKP SA ds. miêdzynarodowych, a tak¿e... przewodnicz±cym rady nadzorczej PLK. W koñ­cu Szafrañski wróci³ do PLK, spó³ki zarz±dzaj±cej infra­struktur± kolejow±, ju¿ jako prezes.

Szafrañski, gdy zosta³ prezesem Polskich Linii Kolejo­wych, zapowiada³, ¿e jego g³ównym zadaniem jest ca³kowite usamodzielnienie spó³ki od nadzoru PKP. Guzik z tego wyszed³.

Wacha i Szafrañskiego ³±czy co¶ jeszcze. Polskie Linie Kolejowe od kilku lat przeprowadzaj± modernizacjê torowisk. Brat prezesa PKP SA Andrzeja Wacha, Jan Wach, jest w³a¶cicielem firmy EL-IN wykonuj±cej robo­ty dla kolei. W zarz±dzie spó³ki s± dzieci Jana Wacha. Prawie jedna trzecia zleceñ w firmie Wachów od lat po chodzi od kolei.

Np. jednym z g³ównych wykonawców kontraktu „Mo­dernizacja linii kolejowej E20 na odcinku Siedlce - Terespol" rozpisanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe zosta³o czeskie konsorcjum TCHAS. Najwa¿niejszym pod­wykonawc± konsorcjum za¶ spó³ka EL-IN ze Skiernie­wic. Pisali¶my o tym w „NIE" nr 40/2008.

Podobnie przy kontrakcie „Modernizacja linii kolejo­wej E65 na odcinku Warszawa - Gdynia, etap II w Polsce, obszar LCS Ciechanów". Jednym z g³ównych konsorcjantów zosta³ czeski TCHAS i jego polski oddzia³. G³ównym wykonawc± - EL-IN ze Skierniewic. EL-IN ma robiæ niemal wszystko: roboty drogowe, roboty budowlane, w tym rozbiórkê istniej±cych obiektów, tunele, prowadziæ roboty sanitarne etc.

Z formalnego punktu widzenia niby wszystko jest w porz±dku. Firma staje do przetargu i go wygrywa. Sam Andrzej Wach nie bierze udzia³u w procedurach przetar­gowych. Je¶li jednak przetargi organizuje spó³ka PLK, nad któr± Wach sprawuje nadzór w³a¶cicielski i której prezesem jest kolega Wacha, to sprawa jest co najmniej kontrowersyjna.

Gdy w telewizji ukaza³ siê reporta¿ o firmie EL-IN i jej kontraktach z kolejami, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusz Engelhardt (z ramienia PSL) okre¶li³ ca³± sprawê mianem „dupereli". Engelhardt nale¿y do etatystów i jest jednym z najbardziej zagorza³ych przeciwników wprowadzania realnej konkurencji na kolei.

Na kontaktach z kolejami bynajmniej nie cierpi obec­ny minister skarbu pañstwa Aleksander Grad. W lipcu spó³ka MGGP podpisa³a umowê z Polskimi Liniami Kolejowymi na wykonanie mapy do celów projektowych dla przygotowania projektu „Modernizacja linii kolejo­wej E30 na odcinku Kraków - Medyka - granica pañstwa dla odcinka Tarnów - Rzeszów". Warto¶æ kontrak­tu to 225 tys. euro. W sierpniu tego roku MGGP podpi­sa³a umowê z PLK na nadzór nad modernizacj± linii E65 od stacji Szymankowo do stacji Pruszcz Gdañski. Warto¶æ podpisanego kontraktu to 1,852 mld euro.

MGGP to Ma³opolska Grupa Geodezyjno-Projekto­wa SA, firma za³o¿ona przez Aleksandra Grada. Formal­nie zrzek³ siê w niej udzia³ów na rzecz ¿ony, z któr± ma rozdzielno¶æ maj±tkow± (o innych przetargach - na budowê autostrad - wygrywanych przez MGGP pisali¶my „NIE" nr 9/2010). Warto tak¿e w kontek¶cie prezesa PKP SA Andrzeja Wacha wymieniæ nazwisko pos³a PiS Krzysztofa Tchó­rzewskiego. To - jak twierdz± nasze wiewiórki - kolej­na szara eminencja na kolei, która daje Wachowi poli­tyczny parasol.

Tchórzewski do 1990 r. pracowa³ w Oddziale Zasilania Elektroenergetycznego PKP w Siedlcach (na stanowiskach elektromontera, kontrolera i naczelnika oddzia³u). Potem zosta³ politykiem: najpierw Porozumienia Cen­trum, nastêpnie PiS. By³ pos³em I, III, V kadencji. Jest te¿ pos³em obecnie. W listopadzie 2001 r., gdy Tchórzewski przegra³ wybory na kolejn± kadencjê, Wach przygarn±³ go na stanowisko cz³onka zarz±du PKP Energetyki (kolej­na spó³ka wchodz±ca w sk³ad Grupy PKP). Teoretycznie jest nim do dzi¶, bo jedynie zosta³ urlopowany na czas pe³­nienia mandatu pos³a.

Tchórzewski nale¿y do zaufanych ludzi Jaros³awa Kaczyñskiego. Przez 4 lata by³ dyrekto­rem spó³ki Srebrna za³o¿onej przez dzia³aczy PC (w tym Jaros³awa Kaczyñskiego), trudni±cej siê podnajmem nieruchomo¶ci, które przejê³a od Fundacji Prasowej „Soli­darno¶æ" (nieruchomo¶ci FPS, a tym samym PC „podaro­wa³" na pocz±tku lat 90. Wa³êsa). W rz±dzie Kaczyñskiego Tchórzewski by³ wiceministrem infrastruktury ds. kolejnictwa.

Wachlarz ludzi z rozmaitych opcji politycznych zwi±­zanych po¶rednio mniej lub bardziej z molochem, jakim jest Grupa PKP, prowadzi do jednego wniosku: koleje s± mocne.

¼ród³o: Tygodnik "NIE"

---

Aferê z EL-IN ujawniono na naszym forum. Pisa³y i mówi³y o tym media. Wach nie móg³ zdzier¿yæ takiej "zniewagi", przez ca³y 2009 r. zarz±d PKP S.A. napuszcza³ na nasze forum policjê i prokuraturê: http://pokazywarka.pl/lapaj_nicka/

Jak widaæ nie ugiêli¶my siê pod naporem kolejowej mafii i us³u¿nej prokuratury. Wachoidom nie uda³o siê uwaliæ naszego forum!

Dla przypomnienia materia³ "Wiadomo¶ci" TVP:

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl