Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress
Dla polityków i dziennikarzy autostrady s± sexy. Kolej to ch³opiec do bicia - pisze w "Newsweeku" Adrian Furgalski, dyrektor w ZDG TOR.
Kiedy sta³o siê jasne, ¿e wraz z Ukrain± zorganizujemy mistrzostwa, zapanowa³o eurowariactwo. Na wyrost obiecano drogi i linie kolejowe. Dzi¶ emocje opad³y. Tempo niektórych inwestycji te¿. Snu z powiek nie spêdz± nam stadiony. Dobrze idzie plan rozbudowy lotnisk. Rz±d Donalda Tuska nie poleg³ na autostradach, choæ gorzej jest z ekspresówkami. Nie ze wszystkim siê wyrobimy, ale na wiêksze wpadki na razie siê nie zanosi. Chyba, ¿e fani pi³ki postanowi± przyjechaæ do Polski kolej±.
Pierwsza wizytówka to dworzec. Kibic, który wsi±dzie na l¶ni±cym i doskonale wpasowanym w sieæ komunikacji miejskiej dworcu Berlin Hauptbahnhof, wysiadaj±c na warszawskim Centralnym prze¿yje szok kulturowy. Ten tzw. dworzec kolejowy ma byæ na Euro "umyty". To szczyt mo¿liwo¶ci i ambicji PKP. Ciekawe, czy od mocniejszego szorowania siê nie zawali. Spartaczona budowa sprawia, ¿e zewsz±d lej± siê woda i fekalia. Odpadaj± ca³e fragmenty ¶cian. Zaniedbane dworce od lat budz± emocje. A¿ 794 nieczynne rozpadaj±ce siê obiekty strasz± przy czynnych liniach kolejowych. Tylko 5 proc. dworców spe³nia podstawowe warunki dostêpno¶ci dla niepe³nosprawnych, choæ i tak ¿aden nie zapewnia pe³nej obs³ugi takich osób. Na 39 proc. brakuje toalet. Jedyne, czego od lat nie brakuje, to obietnic kolejarzy.
Szczê¶cie maj± Wroc³aw, Kraków i Gdynia. Tam do remontu dworców do³o¿y siê Unia Europejska. Pozyskano tez partnerów prywatnych do przebudowy obiektów i komercyjnego zagospodarowania terenu wokó³ dworców Katowice i Warszawa Zachodnia. Choæ w tym ostatnim wypadku wci±¿ nie podpisano umowy z inwestorem. Sytuacja jest wiêc krytyczna. Podobnie jak w Poznaniu, gdzie nie ma nawet inwestora. Jest jeszcze szansa, ¿e szybko znajd± siê wykonawcy prac modernizacyjnych na dworcu Warszawa Wschodnia i zd±¿ymy. Gdyby dwa lata temu Platforma Obywatelska wys³ucha³a g³osów o przekazaniu tych obiektów samorz±dom, dzisiaj nie by³oby paniki, a na Euro nie czeka³by nas wstyd.
Mo¿e lepiej bêdzie z poci±gami? Niekoniecznie. Przetarg na 20 sk³adów zespolonych wci±¿ trwa, choæ mia³ byæ rozstrzygniêty w czerwcu. Intercity ci±gle szuka potrzebnego 1,5 mld z³. Przewo¼nik rzecz jasna dokona modernizacji czê¶ci ju¿ posiadanych wagonów, jednak to raczej pudrowanie 25-letniego z³omu. Przewozom Regionalnym i województwom byæ mo¿e uda siê kupiæ do 140 nowych poci±gów, ale to nie wystarczy. Warto powa¿nie siê zastanowiæ, czym obs³u¿ymy zwiêkszony ruch pasa¿erski.
Na deser - infrastruktura kolejowa. Autostrady s± sexy dla polityków i mediów. Kolej, w sporej czê¶ci na w³asne ¿yczenie, to ch³opiec do bicia. Ma³o kto wiêc walczy o wiêksze ¶rodki na inwestycje. Tymczasem ca³y ¶wiat nawraca siê na kolej. Zw³aszcza tê szybk±, z prêdko¶ci± powy¿ej 300 km/h. Polska odwrotnie. U nas o szybkiej kolei dopiero siê mówi, a ¶rednia prêdko¶æ poci±gu pasa¿erskiego to dzisiaj 80 km/h - pisze Adrian Furgalski.
Premier siê piekli, powo³uje zespo³y kryzysowe, ale to minister finansów w jego rz±dzie ograniczy³ ¶rodki na inwestycje kolejowe. Do modernizacji przewidziane jest oko³o 940 km linii kolejowych. Za nami ju¿ remont 450 km. Ale przed nami problemy zwi±zane z niedoszacowaniem inwestycji, b³êdami w dokumentacji projektowej, opó¼nieniami przetargów. Dlatego fina³ prac na strategicznych dla Euro liniach Warszawa - Gdynia czy Wroc³aw - Poznañ nast±pi ju¿ po mistrzostwach. Niestety.
¼ród³o Newsweek/ RK
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plfunlifepok.htw.pl