: P³ock doczeka siê tramwaju? 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

Kto nie wierzy³ w budowê linii tramwajowej, mo¿e powoli zmieniaæ zdanie. Ratusz powo³a³ spó³kê, która zajmie siê t± inwestycj±. Pierwszy krok to budowa wiaduktu kolejowego w al. Pi³sudskiego. Przygotowania do tego równie¿ trwaj±.

P³ocki tramwaj kursowa³by miêdzy Gulczewem (gdzie funkcjonowa³aby jego zajezdnia) a centrum miasta oraz szpitalem na Winiarach. Linia mia³aby te¿ odga³êzienie w kierunku Orlenu. Dotychczas powsta³y analizy, czy taka inwestycja jest w ogóle mo¿liwa, a budowa i eksploatacja - op³acalna. Urz±d Miasta przeprowadzi³ te¿ spo³eczne konsultacje, sprawdza³, czy p³occzanie chc± takiego przedsiêwziêcia. Tym bardziej ¿e jego realizacja oznacza przeorganizowanie ca³ego systemu komunikacji miejskiej. Autobusy nie bêd± np. woziæ pasa¿erów przez miasto, ale dowoziæ do linii tramwajowej.

W ubieg³ym tygodniu ratusz zarejestrowa³ w s±dzie now± spó³kê gminn± - Inwestycje Miejskie. Pierwsze plany zak³ada³y, ¿e bêdzie siê ona zajmowaæ wszystkimi lub przynajmniej wiêkszo¶ci± przedsiêwziêæ samorz±du. Teraz z wyja¶nieñ nadzoruj±cego gminne firmy wiceprezydenta P³ocka Dariusza Zawidzkiego wynika, ¿e bêdzie to jednak spó³ka celowa. Jej celem za¶ bêdzie w³a¶nie budowa linii tramwajowej.

Zarz±d firmy jest dwuosobowy, prezesem zosta³ Krzysztof Jaworski (wcze¶niej m.in. prezes Miejskiego Zak³adu Gospodarki Mieszkaniowej), jego zastêpc± znany p³ocki bankowiec El¿bieta Solka.

W sk³ad rady nadzorczej weszli: radca prawny Marzanna Szkopek, pe³nomocnik prezydenta P³ocka ds. strategicznych inwestycji drogowych Andrzej Hancyk oraz pracownik ratusza Beata £apiak. Dodajmy, ¿e dopóki spó³ka nie okrzepnie, rada nadzorcza nie bêdzie pobiera³a za swoj± pracê wynagrodzenia.

A za pocz±tek tego okrzepniêcia mo¿na bêdzie uznaæ moment wyboru przez firmê modelu budowy linii tramwajowej. Mo¿e byæ ona zrealizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego, koncesji lub inwestycji miejskiej przeprowadzonej na kredyt. Do koñca 2011 roku ratusz chce, by Inwestycje Miejskie mia³y kapita³ siêgaj±cy do 20 proc. warto¶ci przedsiêwziêcia.

Budowê tramwaju oczywi¶cie wci±¿ mo¿na traktowaæ jako has³o wyborcze. Bo zanim powstanie linia, trzeba zbudowaæ kilka obiektów in¿ynieryjnych, które s± niezbêdna dla tramwaju, ale je¶li on w ostateczno¶ci nie powstanie - bêd± z nich korzysta³y samochody. Na przyk³ad trzeba "przeprawiæ siê" wiaduktem lub nasypem przez jar Rosicy (podobnie jest z jarem Brze¼nicy). Trzeba te¿ poszerzyæ al. Kobyliñskiego miêdzy cmentarzami. Samorz±d przysz³ej kadencji mo¿e zrezygnowaæ z budowy tramwaju, ale przygotowania do jego zbudowania na marne nie pójd±.

Choæ z drugiej strony wiceprezydent Dariusz Zawidzki ju¿ zapowiada, ¿e pod koniec przysz³ego roku w³adze miasta chcia³yby zakoñczyæ przetarg na wy³onienie jednocze¶nie projektanta i wykonawcy linii tramwajowej. Dodajmy, ¿e P³ock nie jest jedynym miastem w kraju, które zabiera siê za takie przedsiêwziêcie. Linia tramwajowa, czê¶ciowo finansowana ze ¶rodków UE, ma powstaæ np. w Olsztynie.

Jedn± z takich inwestycji - przygotowañ do tramwaju - jest budowa wiaduktu kolejowego w al. Pi³sudskiego. W³a¶nie z jego powodu ratusz zatrzymuje w przysz³ym roku modernizacjê ul. Wyszogrodzkiej.

- W drugiej po³owie przysz³ego roku planujemy zacz±æ budowê wiaduktu kolejowego w al. Pi³sudskiego - zdradzi³ prezydent P³ocka Miros³aw Milewski na ostatniej konferencji prasowej. - Nie mo¿emy jednocze¶nie zamkn±æ i pozbawiæ mieszkañców dwóch najbardziej przelotowych ulic miasta.

Bo budowa wiaduktu w al. Pi³sudskiego oznacza du¿e utrudnienia w ruchu i w³a¶ciwie wy³±czenie g³ównej arterii komunikacyjnej miasta. W pewnym stopniu znów bêdzie bardziej op³aca³o siê korzystaæ ze starego mostu przez Wis³ê, al. Kiliñskiego i ul. Kolejow±. Na pewno ciasno bêdzie na objazdach przez Otoliñsk± lub Grabówkê. £atwo wyobraziæ sobie w³a¶ciwie parali¿ komunikacyjny, gdyby w momencie prac na al. Pi³sudskiego zamkniêta jeszcze pozostawa³a ul. Wyszogrodzka (jak dok³adnie zosta³ zaprojektowany wiadukt kolejowy w al. Pi³sudskiego i jak bêdzie budowany - czytaj w sobotê).

¬ród³o: Hubert Wo¼niak i Adam Ma³achowski, Gazeta Wyborcza P³ock
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl