: Podstawowe informacje o FIP 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

Dla kogo uprawnienia FIP

FIP - Zrzeszenie do Spraw Miêdzynarodowych Ulg Przejazdowych dla Personelu Kolejowego - jest organizacj± dzia³aj±c± w ramach Miêdzynarodowego Zwi±zku Kolei (UIC). PKP s± cz³onkiem zrzeszenia od 1985 r.

Pracownicy Grupy PKP, Kolei Mazowieckich, Przewozów Regionalnych emeryci, renci¶ci i cz³onkowie rodzin kolejarzy (z pewnymi ograniczeniami) s± uprawnieni do pobierania i korzystania z bezp³atnych biletów FIP na koleje zagraniczne oraz do zni¿ek na przejazdy kolejami i promami nale¿±cymi do zrzeszenia FIP.

Uprawnionymi cz³onkami rodziny s± ma³¿onek pracownika, prowadz±cy z nim wspólne gospodarstwo domowe oraz zamieszkuj±ce z nim dzieci (do 25 roku ¿ycia) w³asne lub adoptowane, pasierbowie itp. pod warunkiem, ¿e nie pracuj± i nie zawar³y zwi±zku ma³¿eñskiego.

Wnioski o wydanie biletów nale¿y sk³adaæ w zak³adzie pracy, najlepiej co najmniej 6 tygodni przed planowanym terminem wyjazdu. Stamt±d przesy³ane s± one do Biura Polityki Personalnej w Centrali PKP, gdzie za³atwiane s± w terminie oko³o jednego miesi±ca. Do wniosku trzeba do³±czyæ dowód wp³aty za wydanie dokumentów przejazdowych.

Uprawnienia FIP obejmuj±:
• koleje nale¿±ce do FIP,
• koleje nie nale¿±ce do FIP (Maroko, Syria, Turcja),
• koleje OS¯D (kraje by³ego ZSRR).

Ksi±¿eczka biletowa FIP

Emerytom i rencistom ksi±¿eczka biletowa FIP przys³uguje jeden raz - w ci±gu 45 miesiêcy od dnia rozwi±zania stosunku pracy w zwi±zku z przej¶ciem na emeryturê lub rentê. O ile jednak, pracowali oni co najmniej 11 lat na kolei. Warunek ten nie obejmuje jedynie tych, którzy przeszli na rentê inwalidzk± z powodu wypadku lub choroby zawodowej. Emeryci i renci¶ci mog± ponadto wyst±piæ w ci±gu 9 miesiêcy od przej¶cia na emerytur± lub rentê o nie pobrane bilety do ostatniego dnia pracy.

Ksi±¿eczka biletowa FIP nie przys³uguje natomiast pracownikom przebywaj±cym na urlopie bezp³atnym d³u¿szym ni¿ miesi±c. Osoby powracaj±ce do pracy po odbyciu s³u¿by wojskowej zachowuj± uprawnienia FIP za dany rok.

We wniosku, który trzeba wype³niæ ubiegaj±c siê o ksi±¿eczkê biletow± FIP, nale¿y podaæ nazwy kolei pañstw, przez które zamierzamy odbywaæ podró¿. Nale¿y pamiêtaæ o tym, ¿e jedna ksi±¿eczka biletowa mo¿e zawieraæ maksymalnie 6 kuponów. Mo¿na wzi±æ bilety na wiêcej krajów i wówczas dostaje siê drug± ksi±¿eczkê biletow±, za któr± trzeba zap³aciæ dodatkowe 25 z³.

Po otrzymaniu ksi±¿eczki biletowej FIP nale¿y j± podpisaæ (na ok³adce). Nale¿y równie¿ pamiêtaæ, ¿e ksi±¿eczka wa¿na jest wraz z paszportem (lub dowodem osobistym na terenie UE) w³a¶ciciela i na ¿±danie konduktora musimy siê wylegitymowaæ. Ka¿dy wpiêty bilet mo¿e byæ wykorzystany na dowolnych trasach danej sieci kolei. Po wpisaniu przez w³a¶ciciela daty podró¿y, wa¿no¶æ danego kuponu biletu koñczy siê o godz. 24:00 nastêpnego dnia. Ksi±¿eczka biletowa FIP jest wa¿na przez trzy miesi±ce od daty jej wystawienia. Szczegó³owe zasady korzystania z biletów FIP znajduj± siê w kilku wersjach jêzykowych na ok³adce ksi±¿eczki biletowej.

Bilety kolei nie nale¿±cych do FIP

Dotyczy to kolei, z którymi PKP podpisa³y dwustronne umowy. Uprawnienia posiadaj± wy³±cznie kolejarze zatrudnieni na pe³nym etacie i ich rodziny. O bilety te mo¿na siê ubiegaæ równie¿ raz w roku. We wniosku o wydanie biletów nale¿y podaæ stacjê docelow± wraz z mo¿liwie najkrótsz± drog± przejazdu z uwzglêdnieniem przej¶æ granicznych. Wnioski za³atwiane s± w terminie oko³o jednego miesi±ca, z wyj±tkiem biletów na koleje marokañskie, syryjskie i tureckie, które realizowane s± w ci±gu dwóch miesiêcy.

Sam kolejarz (ju¿ bez rodziny) mo¿e tak¿e z³o¿yæ wniosek o przyznanie bezp³atnych, jednorazowych biletów na przejazd liniami cz³onków OS¯D. Nale¿y nadmieniæ, ¿e na Maroko, Syriê czy Turcjê mo¿na dostaæ bilet ubiegaj±c siê jednocze¶nie o bilet FIP lub OS¯D (w innym przypadku to siê wyklucza - np. jak w danym roku bierzemy bilet OS¯D to nie dostaniemy ju¿ FIP i odwrotnie - nawet na Czechy/S³owacjê, które przys³uguj± 2 razy w roku). Dodatkowo je¶li bierzemy bilet FIP na dowolne kraje, to mo¿na we wniosku wpisaæ tak¿e Maroko, Turcjê lub Syriê, wówczas te kraje nie s± doliczane do ilo¶ci wybranych kuponów. Przyk³adowo: maksymalnie mo¿na dostaæ 6 kuponów (op³ata 25 z³), lub 12 kuponów (op³ata 50 z³), a do tego Turcjê+Syriê czyli razem 8 (w cenie 25 z³) lub 14 (w cenie 50 z³).

Wa¿no¶æ biletów wynosi 3 miesi±ce od daty wystawienia, z wyj±tkiem biletów na koleje marokañskie i tureckie, których wa¿no¶æ wynosi 6 miesiêcy. Bilety na koleje syryjskie wa¿ne s± przez jeden rok.

Miêdzynarodowa karta zni¿ek FIP

Karta ta uprawnia do zakupu biletów z 50% zni¿k±. Przydatna w przypadku czêstych lub krótkich podró¿y poci±giem po danym kraju. Przys³uguje kolejarzom zatrudnionym w pe³nym i niepe³nym wymiarze czasu pracy oraz emerytom i rencistom, którzy przepracowali w PKP co najmniej 11 lat. Op³ata za wydanie karty zni¿ek (wraz z wa¿nym przez rok znaczkiem) wynosi 60 z³.

Karta mo¿e byæ wystawiona nawet na kilka osób z tej samej rodziny, jednak¿e dla dzieci powy¿ej 21 lat wymagana jest ju¿ oddzielna karta. Karta wa¿na jest po wykupieniu znaczka wa¿no¶ci na dany rok kalendarzowy. Czas oczekiwania na now± kartê zni¿ek b±d¼ znaczek wa¿no¶ci wynosi oko³o jednego miesi±ca. Koszt znaczka to 25 z³.

Koleje nale¿±ce do FIP

• ATOC/GBPR - Zrzeszenie Przewo¼ników Kolejowych Wielkiej Brytanii
• BD® - Bu³garskie Koleje Pañstwowe (*)
• BLS - Kolej Lötschberg (*) (Szwajcaria)
• ÈD - Koleje Czeskie (*) (****)
• CFL - Narodowe Towarzystwo Kolei Luksemburga (*)
• CFR - Narodowe Towarzystwo Kolei Rumuñskich (*)
• CH-OΣE - Koleje Greckie
• CIE - Irlandzkie Towarzystwo Transportowe
• CP - Koleje Portugalskie (*)
• DB - Koleje Niemieckie (*) (**)
• DSB - Duñskie Koleje Pañstwowe
• FS - W³oskie Koleje Pañstwowe (*)
• GySEV-RÖEE - Kolej Györ-Sopron-Ebenfurth (Wêgry-Austria)
• H® - Koleje Chorwackie (*)
• MÁV - Wêgierskie Koleje Pañstwowe (*)
• M® - Koleje Republiki Macedonii (*)
• NIR - Koleje Irlandii Pó³nocnej
• NS - Koleje Holenderskie (*)
• NSB - Norweskie Koleje Pañstwowe
• ÖBB - Austriackie Koleje Pañstwowe
• PKP - Polskie Koleje Pañstwowe
• RENFE - Zarz±d Narodowych Kolei Hiszpañskich (*)
• SBB/CFF/FFS - Szwajcarskie Koleje Zwi±zkowe
• SNCB-NMBS - Narodowe Towarzystwo Kolei Belgii (*)
• SNCF - Narodowe Towarzystwo Kolei Francji
• SP - Szwajcarskie Koleje Prywatne
• S® - Koleje S³oweñskie (*)
• VR - Fiñskie Koleje Pañstwowe
• ®CG - Koleje Czarnogóry (*)
• ®FBH - Koleje Federacji Bo¶ni i Hercegowiny (***)
• ®S - Koleje Serbii (*)
• ®SR - Koleje Republiki S³owackiej (*) (****)
• ®RS - Koleje Republiki Serbskiej (Bo¶nia i Hercegowina) (***)

(*) koleje, które przyzna³y uprawnienia dla cz³onków rodzin pracowniczych oraz cz³onków rodzin emerytów i rencistów
(**) na koleje DB nie przys³uguj± bilety dla cz³onków rodzin pracowników zatrudnionych w niepe³nym wymiarze czasu pracy, którzy nie przepracowali co najmniej 11 lat, licz±c w pe³nym wymiarze
(***) koleje, które przyzna³y 50% zni¿ki dla posiadaczy Miêdzynarodowej karty zni¿ek FIP
(****) bilet FIP dwa razy w roku kalendarzowym

Towarzystwa ¿eglugowe w FIP

• BSB - Towarzystwo ¯eglugowe "Bodensee" (*)
• SSL - Towarzystwo ¯eglugowe "Stena Sealink Line Ltd." (**)
• StL - Towarzystwo ¯eglugowe "Stena Line BV" (***)
• EA - Towarzystwo ¯eglugowe "Attica Ferries" / Grupa Attica:
1. SFF - Superfast Ferries (****)
2. BSF - Blue Star Ferries (****)

(*) po³±czenia promowe na Jez. Bodeñskim
(**) po³±czenia promowe: Fishguard-Rosslare (Walia-Irlandia) – 2-4 dziennie, 1h 30min.-3h 30min., Holyhead-Dún Laoghaire (Anglia-Irlandia) – 4 dziennie, 1h 30min.-3h 30min., Stranraer-Larne (Szkocja-Irlandia P³n.) – 5-9 dziennie, 1h 45min.-3h 15min.
(***) po³±czenia promowe: Hoek van Holland-Harwich (Holandia-Anglia) – 2 dziennie, 3h 45min.
(****) tylko 50% zni¿ki dla posiadaczy Miêdzynarodowej karty zni¿ek FIP, po³±czenia promowe (konieczna wcze¶niejsza rezerwacja): Rostock-Hanko (Niemcy-Finlandia), Zeebrugge-Rosyth (Belgia-Szkocja), Ancona-Patras/Igoumenitsa, Bari-Patras/Igoumenitsa, Brindisi-Corfu-Igoumenitsa (W³ochy-Grecja)

Koleje nie nale¿±ce do FIP

AZ - Azerbejd¿an (*), BC - Bia³oru¶ (*), CFM - Mo³dawia (*), CFS - Syria (**), DSVN - Wietnam (*), EVR - Estonia (*), GR - Gruzja (*), KRG - Kirgistan (*), KZD - Chiny (*), KZH - Kazachstan (*), LDZ - £otwa (*), LG - Litwa (*), MTZ - Mongolia (*), ONCFM - Maroko (***), R®D - Rosja (*), TCDD - Turcja (***), T®D - Tad¿ykistan (*), TRK - Turkmenistan (*), UTI - Uzbekistan (*), UZ - Ukraina (*), ZC - Korea Pó³nocna (*)

(*) w ramach OS¯D - bezp³atny bilet dla pracownika i cz³onków jego rodziny, z tym, ¿e dla dzieci tylko do 24 lat
(**) bezp³atny bilet dla pracownika i zni¿ka 50% dla jego rodziny, z tym, ¿e dla dzieci tylko do 21 lat
(***) bezp³atny bilet dla pracownika i zni¿ka 50% dla jego rodziny, z tym, ¿e dla dzieci tylko od 8 do 20 lat

Op³aty za wydanie dokumentów przejazdowych FIP

• op³ata za wydanie biletów i/lub ksi±¿eczki biletowej FIP: 25 z³ (*)
• op³ata za wydanie znaczka wa¿no¶ci do karty zni¿ek FIP: 25 z³
• op³ata za wydanie karty zni¿ek FIP i pierwszego znaczka: 60 z³
• op³ata za wydanie duplikatu karty zni¿ek FIP w miejsce utraconej wraz ze znaczkiem: 265 z³

(*) op³ata jest pobierana równie¿ za wystawienie nowej ksi±¿eczki w przypadku zmiany terminu wa¿no¶ci pierwotnej ksi±¿eczki biletowej FIP

Kilka uwag na temat podró¿owania z FIP

• Zrzeszenie do spraw Miêdzynarodowych Ulg Przejazdowych dla Personelu Kolejowego (FIP) jest organizacj± w ramach Miêdzynarodowego Zwi±zku Kolei UIC. Polskie Koleje Pañstwowe s± cz³onkiem FIP od 1985 roku.
• Na Maroko, Syriê czy Turcjê mo¿na dostaæ bilet ubiegaj±c siê jednocze¶nie o bilet FIP lub OS¯D (w innym przypadku to siê wyklucza - np. jak w danym roku bierzemy bilet OS¯D to nie dostaniemy ju¿ FIP i odwrotnie - nawet na Czechy/S³owacjê, które przys³uguj± 2 razy w roku). Dodatkowo je¶li bierzemy bilet FIP na dowolne kraje, to mo¿na we wniosku wpisaæ tak¿e Maroko, Turcjê lub Syriê, wówczas te kraje nie s± doliczane do ilo¶ci wybranych kuponów. Przyk³adowo: maksymalnie mo¿na dostaæ 6 kuponów (op³ata 25 z³), lub 12 kuponów (op³ata 50 z³), a do tego Turcjê+Syriê czyli razem 8 (w cenie 25 z³) lub 14 (w cenie 50 z³).
• Jeden bilet pozwala na podró¿owanie po wskazanym kraju teoretycznie przez 8 dni dowoln± tras± oraz robienie przerw. W niektórych poci±gach obowi±zuj± op³aty dodatkowe. Ponadto w poci±gach objêtych rezerwacj± miejsc nale¿y wykupiæ miejscówkê lub kuszetkê w poci±gu sypialnym.
• Na poci±gi Eurostar Pary¿/Bruksela/Lille - Londyn obowi±zuje specjalna dop³ata. Ze wzglêdów bezpieczeñstwa odprawa pasa¿erów odbywa siê najpó¼niej 30 min. przed odjazdem. Przejazd poci±gami Eurostar na podstawie biletów FIP kolei ATOC, SNCF i ewentualnie SNCB lub ze zni¿k± 50% na podstawie karty zni¿ek FIP.
• Rejs promem kolejowym na Sycyliê nie wymaga ¿adnych dop³at i trwa ok. 45 min. Poci±g wtaczany jest na prom i w tym czasie mo¿na pozostaæ w wagonie lub podziwiaæ widoki z górnego pok³adu.
• Przez terytorium Monako (jedyna stacja to Monaco - Monte Carlo) przejedziemy z biletem francuskim, natomiast przez Liechtenstein z biletem kolei austriackich i szwajcarskich. Pozosta³e "miniaturowe pañstewka" jak Andora i San Marino oraz Gibraltar (kolonia brytyjska) nie posiadaj± linii kolejowych.
• Na obszarze Bo¶ni i Hercegowiny ruch kolejowy obs³uguj± Koleje Federacji Bo¶ni i Hercegowiny (®FBH) oraz Koleje Republiki Serbskiej (®RS). Koleje ®BH i ®RS przyzna³y 50% zni¿ki dla posiadaczy Miêdzynarodowej karty zni¿ek FIP. Kupuj±c bilet nale¿y zg³osiæ w kasie, ¿e chodzi nam o 50% zni¿kê FIP.
• W Serbii i Czarnogórze w ramach kolei J® od 2004 roku funkcjonuje dwóch przewo¼ników: Koleje Serbii (®S) oraz Koleje Czarnogóry (®CG). Podzia³ kolei jugos³owiañskich J® nie ma wp³ywu na wa¿no¶æ FIP. Koleje Serbii nie obs³uguj± ruchu na terenie Kosowa, które administrowane jest przez si³y ONZ.
Od 2007 r. koleje by³ej Jugos³awii (J®) przechodz± do historii. Wprawdzie nast±pi³o to ju¿ faktycznie rok temu, ale ca³y czas by³ wydawany bilet FIP na koleje J® i by³ honorowany przez Koleje Serbii (®S) i Koleje Czarnogóry (®CG). Od 2007 r. bêd± wydawane osobne bilety FIP na ®S i ®CG.
• Koleje szwedzkie SJ oraz TGOJ wyst±pi³y ze stowarzyszenia FIP w styczniu 2002 r. Od tego czasu ani bilety FIP ani karta zni¿ek FIP nie s± w Szwecji honorowane.
• Czas podró¿y poci±giem z Moskwy do krajów azjatyckich wynosi: Kazachstan (Karaganda) - 4 dni, Mongolia (U³an-Bator) - 5 dni, Chiny (Pekin) - 6-7 dni, Korea P³n. (Phenian) - 8 dni, Wietnam (przez Pekin) - ok. 10 dni. Czas przejazdu z Moskwy do W³adywostoku (9288 km) - 8 dni. Poci±gi w Rosji s± czyste i bezpieczne - w ka¿dym jedzie patrol milicji.
• W Rosji wszystkie bilety i miejscówki s± imienne (w kasie trzeba okazaæ paszport). Miêdzy Bia³orusi± i Rosj± nie ma odprawy celno-paszportowej.
• Do Maroka (ok. 3 dni jazdy) dostaniemy siê promem z Algeciras do Tangeru (cena biletu ok. 35 € w jedn± stronê). Nieco taniej (ok. 30 €) mo¿na pop³yn±æ w relacji Tarifa - Tanger. Tarifa to miasto 20 km na zachód od Algaciras. Wiêkszo¶æ przewo¼ników gwarantuje bezp³atny dojazd autobusem z portu w Algaciras do Tarify, który jest ju¿ wliczony w cenê biletu.
• Do Syrii i Iranu (3-4 dni jazdy) nale¿y jechaæ przez Stambu³ sk±d mamy poci±g relacji Istanbul Haydarpasa - Damaszek przez Aleppo(Halab) oraz Istanbul Haydarpasa - Teheran przez Ankarê, Tatvan, Jezioro Van (rejs promem) i Tabriz.
• Planuj±c wakacyjne woja¿e pamiêtajmy, ¿e do niektórych krajów obowi±zuj± nas wizy. S± to: Armenia, Azerbejd¿an, Bia³oru¶, Chiny, Kazachstan, Kirgistan, Korea P³n., Mongolia, Rosja, Syria, Tad¿ykistan, Turcja, Turkmenistan, Uzbekistan i Wietnam.

Dop³aty do biletów FIP

Wprawdzie miejscówki wymagane s± jedynie na niektórych trasach, ale w szczycie sezonu i w okresach ¶wi±tecznych bez rezerwacji niekiedy trudno bêdzie o miejsce siedz±ce. Wybieraj±c siê poci±giem IC, EC lub ICE, miejscówkê kupiæ warto, a czasami trzeba. S± tak¿e linie, na których podró¿ bez miejscówki jest zupe³nie niemo¿liwa.

Ogólna zasada jest taka, ¿e literka "R" przy danym poci±gu na rozk³adzie jazdy oznacza konieczno¶æ rezerwacji miejsca. Odbywaj±c podró¿ nocnymi poci±gami wy³±cznie z wagonami sypialnymi (HOT i niektóre EN) trzeba wykupiæ kuszetkê lub miejsce sypialne.

---

FIP - WARUNKI U¯YTKOWANIA

Ksi±¿eczka biletowa FIP

1. Ksi±¿eczka biletowa sk³ada siê z ok³adki i jednego lub wiêcej biletów, które razem stanowi± dokument przejazdu. Ok³adka i bilet(y) musz± posiadaæ ten sam przedziurkowany numer kontrolny.

2. Ksi±¿eczki biletowej nie wolno odstêpowaæ, a przed rozpoczêciem podró¿y nale¿y podpisaæ. Posiadacz ksi±¿eczki biletowej jest obowi±zany na ¿±danie wylegitymowaæ siê dokumentem uprawniaj±cym do przekroczenia granicy.

3. Ksi±¿eczka biletowa uprawnia do przejazdu w zaznaczonej na niej klasie. Zmiana klasy jest dozwolona po zap³aceniu pe³nej ró¿nicy pomiêdzy normalnymi cenami przejazdów za odpowiedni odcinek.

4. Ka¿dy bilet wpiêty w ok³adki mo¿e byæ wykorzystany na dowoln± ilo¶æ jazd na liniach odpowiedniej kolei. Kupony nale¿y wykorzystywaæ wed³ug ich kolejno¶ci. Okres wa¿no¶ci kuponów rozpoczyna siê z dat± wpisan± w odpowiedni kupon przez u¿ytkuj±cego i koñczy siê o godz. 24:00 dnia nastêpnego. W pierwszy kupon nale¿y wpisaæ datê przekroczenia granicy kraju lub sieci, przy czym dla wpisu daty miarodajnym jest rozk³adowy przyjazd poci±gu na pierwsz± stacjê postoju. Przy rozpoczynaniu podró¿y wewn±trz sieci nale¿y wpisaæ datê dnia odjazdu. Dzieñ, miesi±c i rok nale¿y wpisaæ dwoma cyframi arabskimi w sposób trwa³y. Liczbê jednocyfrow± nale¿y poprzedziæ zerem (np. 07.12.04). Po powrocie na sieæ kolei wystawiaj±cej, u¿yte raz bilety kolei s±siaduj±cych z kolej± wystawiaj±c±, nie mog± byæ wykorzystywane ju¿ ponownie. Czê¶æ ka¿dego kuponu z napisem "Controle" przewidziana jest dla kontroli przeprowadzanej przez personel rewizyjny. Równie¿ w przypadku braku kontroli, termin wa¿no¶ci kuponu z wpisan± dat± up³ywa o godz. 24:00 dnia nastêpnego.

5. Przy wpisaniu niepoprawnej daty lub w przypadku braku wpisu daty, kupon ten podlega przekre¶leniu przy rewizji biletów. Poza tym nale¿y wykupiæ bilet od granicy lub stacji rozpoczêcia podró¿y do najbli¿szej stacji zatrzymania poci±gu, ewentualnie na podstawie karty zni¿ek. Bilet mo¿na ewentualnie wykupiæ do stacji po³o¿onej dalej ni¿ pierwsza stacja zatrzymania poci±gu. Dla dalszej jazdy na podstawie ksi±¿eczki biletowej nale¿y wykorzystaæ nastêpny kupon.

6. Na biletach przedsiêbiorstwa ¿eglugowego StL nie wymagane jest wpisywanie daty. Przy ka¿dym przeje¼dzie odrywany jest od biletu jeden kupon przez personel rewizyjny.

7. W okre¶lonych poci±gach, wagonach, statkach i autobusach bilet mo¿e byæ niewa¿ny, ograniczony w wa¿no¶ci lub wa¿ny jedynie po op³aceniu obowi±zkowej dop³aty.

8. Przeróbki na bilecie i nadu¿ycia mog± powodowaæ, miêdzy innymi, natychmiastowe odebranie ksi±¿eczki biletowej i zg³oszenie do przedsiêbiorstwa komunikacyjnego pracownika.

9. W komunikacji miêdzynarodowej baga¿ podró¿ny przewo¿ony jest ze zni¿k± 50% taryfy (w podró¿y powrotnej odprawa mo¿liwa jest równie¿ do stacji kolei wydaj±cej). W komunikacji wewnêtrznej mog± byæ stosowane odmienne postanowienia.

Bilety kolei nie nale¿±cych do FIP

1. Bilet uprawnia do przejazdu wszystkimi poci±gami w zaznaczonej na nim klasie i na okre¶lonej na nim trasie przejazdu oraz do bezp³atnego przewozu do 35 kg baga¿u.

2. Przejazd w wagonie sypialnym, z miejscami do le¿enia lub objêtym rezerwacj± miejsc dozwolony jest po op³aceniu obowi±zkowej dop³aty.

3. Zmiana klasy na wy¿sz± ni¿ okre¶lona na bilecie dozwolona jest po zap³aceniu pe³nej ró¿nicy pomiêdzy cenami za odpowiedni odcinek.

4. Bilet jest wa¿ny tylko z dokumentem uprawniaj±cym do przekroczenia granicy.

5. Bilet uprawnia do jazdy kolej± w³a¶ciciela i cz³onków rodziny max. 36 osób oraz w transporcie bezpo¶rednim i tranzytowym z KZD (koleje chiñskie) max. 5 osób.

Miêdzynarodowa karta zni¿ek FIP

1. Karty nie wolno odstêpowaæ i nale¿y j± podpisaæ. Korzystaj±cy z uprawnieñ wynikaj±cych z karty musi na ¿±danie wylegitymowaæ siê dokumentem uprawniaj±cym do przekroczenia granicy.

2. Karta jest wa¿na do 31 stycznia roku nastêpnego po roku oznaczonym przez nadruk lub znaczek wa¿no¶ci. O ile uprawnienie do posiadania karty wygasa przed wy¿ej okre¶lonym terminem, to ostatni dzieñ wa¿no¶ci jest wpisany w polu "wa¿na do".

3. Karta upowa¿nia osoby, na które jest wystawiona, do zakupu zni¿kowych biletów, w ramach przepisów taryfowych, w kasach sprzeda¿y biletów przedsiêbiorstw komunikacyjnych FIP - i uprawnionych biurach podró¿y. Dla dzieci wydawane s± takie same bilety jak dla doros³ych.

4. Kartê nale¿y pokazywaæ personelowi rewizyjnemu wraz z biletem.

5. Zmiana klasy biletu jest mo¿liwa po dokonaniu dop³aty.

6. Bilety zakupione na podstawie karty mog± byæ niewa¿ne lub wa¿ne z ograniczeniami w okre¶lonych poci±gach, wagonach i statkach. Pobieranie dop³at reguluj± przepisy w³a¶ciwego przedsiêbiorstwa komunikacyjnego.

7. Przeróbki na karcie i nadu¿ycia mog± powodowaæ, miêdzy innymi, natychmiastowe odebranie karty i zg³oszenie do przedsiêbiorstwa komunikacyjnego pracownika.

8. Baga¿ podró¿ny odprawiany jest zasadniczo wed³ug ustaleñ taryfowych. Przy odprawie do przewozu miêdzynarodowego przys³uguje jednak¿e na ca³± trasê zni¿ka 50% do taryfy, pod warunkiem korzystania na jednym z odcinków przewozu z miêdzynarodowej ksi±¿eczki biletowej dla personelu kolejowego.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl