Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress
Nowe, ambitne plany snu³ wczoraj szef ZTM Leszek Ruta. Pod koniec roku chce uruchomiæ dwie kolejne linie Szybkiej Kolei Miejskiej - do Legionowa i Otwocka. Zasiêg biletów aglomeracyjnych by³by powiêkszony o trzeci± strefê. Autobusy podwozi³yby do stacji mieszkañców okolicznych miejscowo¶ci - pisze Gazeta Wyborcza. O najnowszych propozycjach dyrektor Ruta mówi³ podczas debaty o komunikacji w metropolii warszawskiej, któr± zorganizowa³o starostwo w Legionowie. Wspólnie z w³adzami SKM chce utworzyæ od po³owy grudnia dwie nowe linie: S-9 z Dworca Gdañskiego do Legionowa i S-7 z Otwocka do stacji na S³u¿ewcu. Dalej, do Piaseczna siê nie da, bo poci±gi nie mia³yby tam gdzie zawracaæ. - Ale kursy do S³u¿ewca te¿ bêd± zapewne popularne, bo du¿o osób chce doje¿d¿aæ do okolicznych biurowców - przewiduje Leszek Ruta.
Utworzenie linii do Legionowa bêdzie mo¿liwe po zakoñczeniu remontu torów do Warszawy. Teraz z powodu robót wed³ug rozk³adu podró¿ do stolicy powinna trwaæ ok. 35 min. Nierzadko trzeba jednak jechaæ znacznie d³u¿ej. Po zakoñczeniu prac podró¿ z Legionowa do Dworca Gdañskiego potrwa 21 min. Zapewne wielu mieszkañców znowu przekona³oby siê do kolei, jad±c autobusem czy samochodem, spêdzaj± w korku oko³o godziny.
Poci±gi na trasach do Legionowa i Otwocka je¼dzi³yby co pó³ godziny. Do uruchomienia obu linii dojdzie jednak pod jednym warunkiem - w³adze SKM musz± wydzier¿awiæ dziesiêæ poci±gów. Trwaj± ju¿ rozmowy ze spó³k± PKP Przewozy Regionalne. O tym, ¿e w czasach rosn±cych korków kolej staje siê coraz pewniejszym ¶rodkiem transportu, przekonuje siê mieszkañcy podwarszawskich miejscowo¶ci. Popularno¶æ wspólnego biletu na poci±gi podmiejskie i sto³eczn± komunikacjê sprawi³a, ¿e z tego rozwi±zania chc± korzystaæ pasa¿erowie doje¿d¿aj±cy z kolejnych miast.
O mo¿liwo¶æ rozszerzenia drugiej strefy biletowej dopytywa³ siê wczoraj burmistrz Brwinowa Andrzej Guzik. ZTM przymierza siê do powiêkszenia obszaru obowi±zywania biletu aglomeracyjnego. Chce jednak utworzyæ kolejn±, trzeci± ju¿ strefê komunikacyjn±, w której obowi±zywa³yby dro¿sze bilety 30- i 90-dniowe. Wed³ug planów od pocz±tku 2010 r. na podstawie karty miejskiej mo¿na by je¼dziæ nawet do Jaktorowa lub ¯yrardowa, a na innych liniach: do Nowego Dworu Maz. i Pomiechówka, T³uszcza, Miñska Maz., Czachówka i Góry Kalwarii (do tego miasta poci±gi maj± dotrzeæ przed wakacjami).
Pojawiaj± siê jednak obawy o to, czy Koleje Mazowieckie dadz± radê przewie¼æ tysi±ce nowych pasa¿erów. Lepiej bêdzie dopiero za dwa-trzy lata, gdy ich tabor powiêkszy siê o 36 nowych poci±gów i kolejne sk³ady piêtrowe. Elementem nowego systemu komunikacji maj± byæ lokalne linie autobusowe, które dowozi³yby mieszkañców do najbli¿szej stacji kolejowej. Od kilku tygodni takie autobusy kursuj± po gminie Lesznowola. Docieraj± do stacji w Nowej Iwicznej i w Piasecznie. Pasa¿erowie mog± nimi je¼dziæ na podstawie warszawskich kart miejskich. Teraz ZTM rozmawia o uruchomieniu takich 'dowozówek' do linii wo³omiñskiej. Autobusy maj± m.in. je¼dziæ z Radzymina do stacji w Wo³ominie. Podró¿ z przesiadk± do poci±gu by³aby szybsza ni¿ autobusem przez Marki.
Rozszerzenie wspólnego biletu o kolejne miejscowo¶ci mo¿e jednak pokrzy¿owaæ spór o dop³aty z kasy samorz±dów. Urzêdnicy twierdz±, ¿e sprawê znacznie u³atwi³oby uchwalenie tzw. ustawy metropolitalnej, o której by³o g³o¶no kilka miesiêcy temu. Mia³a przyspieszyæ rozwój aglomeracji. Przez spór w koalicji PO-PSL sprawê na razie od³o¿ono na pó³kê.
¬ród³o:Gazeta Wyborcza Sto³eczna
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plfunlifepok.htw.pl