Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress
Ponad 20 minut krócej ni¿ dot±d zajmuje podró¿ kolej± miêdzy Warszaw± a Krakowem i Katowicami. W nowym, obowi±zuj±cym od niedzieli rozk³adzie jazdy, poci±gi intercity, ekspresowe i Tanich Linii Kolejowych pokonuj± te trasy w oko³o 2,5 godziny. Najszybszy z nich jedzie 2 godziny i 22 minuty.
"Zaczynamy prze³amywaæ negatywne trendy, usprawniaj±c i przyspieszaj±c bieg poci±gów na kluczowych dla kraju relacjach. Dwiema pierwszymi, co do których mo¿emy powiedzieæ, ¿e mamy sukces, s± po³±czenia z Warszawy do Katowic i do Krakowa" - powiedzia³ w poniedzia³ek prezes spó³ki PKP Polskie Linie Kolejowe Zbigniew Szafrañski.
Przedstawiciele kierownictwa kolei i resortu infrastruktury przyjechali w poniedzia³ek z Warszawy do Katowic miêdzynarodowym poci±giem "Sobieski" do Pragi w 2 godziny i 22 minuty. Podkre¶lali, ¿e poci±g przyjecha³ punktualnie, a jego trasa skalkulowana jest tak, ¿e ma nawet "rezerwê czasow±".
Prezes zapowiedzia³, ¿e latem przysz³ego roku, kiedy na niektórych odcinkach tras z Warszawy do Katowic i Krakowa wznowione zostan± pozosta³e jeszcze do wykonania prace, czasowo poci±gi znów mog± je¼dziæ nieco d³u¿ej. Zapewni³ jednak, ¿e czas przejazdu nie wyd³u¿y siê wówczas wiêcej ni¿ o 10-15 minut, zamiast 40-50 minut, jak bywa³o w przesz³o¶ci.
W ostatnich latach na modernizacjê infrastruktury trasy z Warszawy do Krakowa wydano ponad 190 mln z³, m.in. wyremontowano ponad 20 obiektów in¿ynieryjnych, tyle samo przejazdów i rozjazdów, a tak¿e ok. 80 km torów. Dziêki temu prêdko¶æ poci±gów, wynosz±ca na niektórych odcinkach poza Centraln± Magistral± Kolejow± od 50 do 80 km na godzinê, zwiêkszono do 110 km na godzinê.
Na trasie do Katowic (g³ównie miêdzy Zawierciem, gdzie koñczy siê Centralna Magistrala Kolejowa, a Katowicami) w ostatnich trzech latach inwestowano rocznie po ok. 17 mln z³, ponadto ok. 72 mln z³ kosztowa³a modernizacja linii od Zawiercia po Zwardoñ.
Na obydwu trasach pozosta³y jeszcze do wykonania prace, które maj± zakoñczyæ siê w ci±gu najbli¿szych dwóch, maksymalnie trzech lat. W przysz³ym roku na odcinku Tunel - Kraków G³ówny (obecnie poci±g zwalnia tam nawet do 40 km na godzinê) planowane s± prace za ponad 30 mln z³. Roboty bêd± kontynuowane tak¿e miêdzy Katowicami a D±brow± Górnicz±.
"Za oko³o dwa lata, po zakoñczeniu wszystkich robót, zak³adamy dalsze skrócenie podró¿y z Warszawy do Krakowa i Katowic do ok. 2 godzin 20 minut. Zamierzamy krok po kroku skracaæ czasy przejazdu, nie tylko na tych trasach. To bêdzie bardzo d³uga i powolna droga, ale wa¿ne, ¿e j± zaczêli¶my" - uwa¿a Szafrañski.
Jego zdaniem, na doprowadzenie polskiej infrastruktury kolejowej do ¶redniego europejskiego poziomu potrzeba co najmniej 15 lat.
Wiceminister infrastruktury, Juliusz Engelhardt przypomnia³, ¿e w najbli¿szych latach na modernizacjê infrastruktury kolejowej przeznaczone bêd± olbrzymie, choæ - jak mówi³ - i tak ma³e w stosunku do potrzeb ¶rodki unijne.
Do 2015 r. ¶rodki bezpo¶rednio z UE na ten cel to ok. 4,8 mld euro, a ³±czne nak³ady to 7,1 mld euro, czyli ok. 30 mld z³. Dodatkowe ¶rodki to ok. 400 mln euro na nowy tabor, a tak¿e pieni±dze z Regionalnych Programów Operacyjnych na projekty infrastrukturalne na tzw. liniach miejscowego znaczenia.
W planach jest m.in. podniesienie prêdko¶ci Centralnej Magistrali Kolejowej ze 160 do 200 km na godzinê, przy zachowaniu dotychczasowego systemu zasilania pr±dem sta³ym. Oznacza to nie tylko przebudowê niektórych wiaduktów (czê¶æ ju¿ wykonano), ale tak¿e np. wprowadzenie elektronicznego systemu kontroluj±cego pracê maszynisty, zamiast wy³±cznie systemu semaforów.
Dalsza modernizacja CMK bêdzie prowadzona tak¿e z my¶l± o tym, by w latach 2014-2020 mog³a ona staæ siê czê¶ci± systemu kolei du¿ych prêdko¶ci (300 km na godzinê), obejmuj±cego trasy z Warszawy do £odzi oraz w kierunku Wroc³awia i Poznania.
Jak mówi³ prezes Szafrañski, w³±czenie CMK do systemu kolei du¿ych prêdko¶ci bêdzie oznacza³o stworzenie swoistego "szkieletu" szybkiej kolei miêdzy Warszaw±, Wroc³awiem, Krakowem, Katowicami, Poznaniem i £odzi±. Uzupe³nieniem bêd± po³±czenia liniami konwencjonalnymi w kierunku Bia³egostoku, Szczecina, Jeleniej Góry, Rzeszowa, Przemy¶la.
Jak informowano wcze¶niej, kolej du¿ych prêdko¶ci poprowadzi z Warszawy przez £ód¼ do Poznania i Wroc³awia. Trasa ma mieæ 450 km. Kolejne 50 km ma liczyæ ³±cznik do linii kolejowej Warszawa - Kraków. Wed³ug planów PKP Polskie Linie Kolejowe, budowa ma potrwaæ do 2014 do 2020 r.
¼ród³o wnp.pl
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plfunlifepok.htw.pl