Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress
PKP Przewozy Regionalne chc± konkurowaæ z innymi przewo¼nikami. Od przysz³ego tygodnia obni¿aj± ceny biletów na odcinku Zielona Góra - Nowa Sól. Wci±¿ nie wiadomo jednak, czy znajd± siê pieni±dze na nowy rozk³ad jazdy. Na jego dofinansowanie kolej potrzebuje 28 mln z³.
Po obni¿ce za podró¿ na trasie Zielona Góra - Nowa Sól zap³acimy 4,5 z³ (za bilet szkolny 2,8 z³), to o dwa z³ote mniej ni¿ obecnie. Kolejarze chc± w ten sposób sprawiæ, aby czê¶æ pasa¿erów przesiad³a siê z autobusów do poci±gów. Nieprzypadkowo wybrany zosta³ odcinek, na którym od lat mieszkañcy województwa lubuskiego podró¿uj± z najwiêksz± czêstotliwo¶ci±. Samych po³±czeñ autobusowych jest na tym odcinku prawie dwie¶cie (PKS ma ich 144, a bus 52). PKP ma do zaoferowania 16 po³±czeñ, ale jak przekonuje, pod wzglêdem czasu przejazdu wszystkie s± bezkonkurencyjne w stosunku do PKS czy busów. Poci±g z Zielonej Góry do Nowej Soli jedzie o 20 min krócej ni¿ autobus. 16 listopada do tego szybkiego transportu PKP dorzuci dodatkowo tañsze od konkurencji bilety, od PKS o 1 z³, a od busów o 50 gr. - Zale¿y nam nie tylko na pasa¿erach. Bliskie s± nam tak¿e sprawy ekologiczne, dlatego chcieliby¶my, ¿eby autobusów i busów by³o mniej, a kolej jako najbardziej ekologiczny ¶rodek transportu, zaspokaja³a potrzeby mieszkañców ziemi lubuskiej - mówi Grzegorz Dwojak, dyrektor Lubuskiego Zak³adu Przewozów Regionalnych w Zielonej Górze. Podobne zmiany w cenach biletów czeka tak¿e kilkana¶cie po³±czeñ w ca³ym kraju.
Nieznane s± natomiast losy nowego rozk³adu jazdy, który PKP planuje wprowadziæ 14 grudnia. W ramach umowy, jak± zielonogórski oddzia³ PKP podpisa³ z samorz±dem woj. lubuskiego, co roku na dofinansowanie po³±czeñ kolejarze dostawali 20,1 mln z³. - Dotacja nie zmieni³a siê od trzech lat, a w tym czasie wzros³y koszty. Wiêcej p³acimy za dostêp do linii kolejowej, paliwo, czê¶ci, naprawy, poza tym wzros³y pensje. Dlatego w tym roku przygotowali¶my trochê dro¿sz± ofertê - t³umaczy Dwojak. Zwiêkszenie potrzeb finansowych PKP spowodowa³ tak¿e nowy projekt rozk³adu jazdy, w którym zaplanowano zwiêkszenie liczby po³±czeñ. Wed³ug obliczeñ, na pokrycie deficytu potrzeba dodatkowo 8 mln z³. Je¿eli pieni±dze siê nie znajd±, kolejarze bêd± musieli zlikwidowaæ czê¶æ po³±czeñ.
Wszystkich uspokaja marsza³ek Marcin Jab³oñski, który zapewnia, ¿e wci±¿ trwaj± negocjacje z PKP i ¿adnych po³±czeñ nie trzeba bêdzie wykre¶laæ. - To s± trudne, ale mo¿liwe do pozytywnego rozstrzygniêcia rozmowy. Wydaje nam siê, ¿e warto¶æ o jak± mo¿emy zwiêkszyæ tê umowê, mie¶ciæ siê bêdzie w ramach naszego bud¿etu. Podobne rozmowy tocz± siê co roku i z tego co wiem PKP ma zwyczaj ubiegaæ siê o du¿o wiêksze ¶rodki ni¿ potrzebuje, tak wiêc w interesie mieszkañców regionu postaramy siê zap³aciæ za ich us³ugê tylko tyle, ile trzeba - mówi Jab³oñski.
Innym rozwi±zaniem dla o¶mio milionowego deficytu, jest przejêcie kolei regionalnych przez samorz±dy. 10 listopada w tej sprawie z marsza³kami województw spotka³ siê premier. Do podpisania umowy ma doj¶æ w poniedzia³ek. Dziêki temu do Urzêdu Marsza³kowskiego z bud¿etu Ministerstwa Infrastruktury trafi 7 mln z³.
¬ród³o: Gazeta Wyborcza Zielona Góra
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plfunlifepok.htw.pl