: Uratowano czêstochowskie tramwaje 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

Uratowano czêstochowskie tramwaje

Na now± liniê tramwajow± i niskopod³ogowe tramwaje w Czêstochowie jest 128 mln z³ od Unii Europejskiej. Z ich wykorzystanie nie powinno byæ problemów. Konieczne decyzje radni miejscy ju¿ podjêli. Zadowoleni s± z nich jednak tylko zwi±zkowcy MPK w Czêstochowie.

- Ka¿da decyzja by³aby z³a. By³y prezydent zostawi³ komisarzowi Kurpiosowi nie lada orzech do zgryzienia. - komentowa³ po sesji Zdzis³aw Wolski z Klubu Lewicy.

Do Czêstochowy, tu¿ przed referendum, które odwo³a³o Tadeusza Wronê ze stanowiska, do Czêstochowy dotar³a dobra wiadomo¶æ: miasto dosta³o 128 mln z³ na komunikacjê publiczn±. Wybudowana ma byæ nawa linia na B³eszno oraz zakupione siedem nowoczesnych tramwajów. by³y prezydent przygotowa³ projekty dwóch uchwa³, ju¿ po referendum. Bez nich wykorzystanie pieniêdzy nie by³oby mo¿liwe

Pierwsza uchwa³± mówi³a o poszerzeniu zadañ dotychczasowego Zarz±du Dróg o sprawy zwi±zane z organizacj± transportu publicznego, czyli m.in. uk³adanie rozk³adów, zamawianie us³ug u przewo¼nika i kontrolowanie, czy siê z nich wywi±zuje. Do tej pory MPK samo organizowa³o miejski transport zbiorowy i kontrolowa³o jego funkcjonowanie. Miasto staraj±c siê o dotacje obieca³o, ¿e najpó¼niej do 2 grudnia podejmie decyzje o rozdzieleniu funkcji organizatora i przewo¼nika, i podpisze z MPK wieloletni± umowê, by zagwarantowaæ, ¿e spó³ka komunikacyjna sp³aci d³ugi zaci±gniête na zakup tramwajów. Wersja przygotowana przez Wronê podawa³a sumê ponad miliarda z³otych, które Czêstochowa zap³aci przewo¼nikowi do 2025 r. Z kolei w z³o¿onym projekcie z przysz³orocznego bud¿etu zabrak³o ponad 13 mln z³ na funkcjonowanie organizatora - Zarz±du Dróg i Transportu.

Nowo powo³any czêstochowski komisarz ju¿ 27 listopada zwo³a³ na 30 listopada sesjê nadzwyczajn± w tej sprawie. Zaproponowa³ kilka zmian w projektach. Zarz±d Dróg i Transportu funkcjonowa³by nie od nowego roku, ale od 1 kwietnia 2010. Kwota umowy z MPK spad³a do 713 mln z³ (pomniejszono j± o wp³ywy ze sprzeda¿y biletów).

- Przecie¿ nie mo¿emy podejmowaæ takich zobowi±zañ na 15 lat. I dlaczego mamy a¿ tyle p³aciæ przewo¼nikowi? Czy pieni±dze pójd± na superkorzystny pakiet socjalny dla pracowników MPK?. - pytali radni.

Zaproponowano podpisanie umowy na czas krótszy - do 2018 r., i na kwotê gwarantuj±c± jedynie komunikacjê tramwajow±. MPK konkurencji w Czêstochowie mieæ raczej nie bêdzie.

- Ale je¶li nie podpiszemy umowy do ¶rody, to ka¿da pó¼niejsza umowa bêdzie kontrolowana przez Komisjê Europejsk±. 3 grudnia w ¿ycie wchodzi unijna dyrektywa nakazuj±ca oddzielenie organizacji transportu od zadañ przewo¼nika. Je¶li nie zagwarantujemy spó³ce dochodu pozwalaj±cego sp³aciæ zobowi±zania zwi±zane z inwestycj±, mog± byæ k³opoty. - powiedzia³ Piotr Kurpios

Krzysztof Nabrdalik, prezes MPK, wskaza³, i¿ je¶li ten projekt padnie przez brak porozumienia z miastem, zagro¿ona mo¿e byæ tak¿e budowa nowej linii tramwajowej. Ma j± co prawda realizowaæ miejski wydzia³ inwestycji, ale obydwa projekty to razem sk³adany komplet.

- Nie mo¿na komisarzowi rzucaæ k³ód pod nogi od razu na wstêpie. - orzek³a w koñcu wiêkszo¶æ radnych. Obie uchwa³y przesz³y przy jednym g³osie przeciwnym i wstrzymuj±cych siê radnych lewicy.

- Umowa z pewno¶ci± bêdzie zmieniana. Dopiero Zarz±d Dróg i Transportu bêdzie móg³ dok³adnie wyliczyæ, ile naprawdê kosztuje miejska komunikacja. - zastrzeg³ Kurpios.

¼ród³o: Dorota Steinhagen, Gazeta Wyborcza Czêstochowa
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl