: Zamieszanie tramwajowe w Szczecinie 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

Szczecin: Nowe tramwaje w tym roku nie przyjad±

Nie ma szans, by w 2010 roku w Szczecinie zaczê³y w koñcu kursowaæ niskopod³ogowe tramwaje. Co gorsza - Szczecin byæ mo¿e bêdzie musia³ kupiæ nie te pojazdy, które by chcia³. Takie s± efekty pi±tkowego wyroku s±du.

- Zaczynamy niemal od zera - przyzna³ po wyj¶ciu z s±dowej sali Krystian Wawrzyniak, prezes spó³ki Tramwaje Szczeciñskie. - Na dodatek znale¼li¶my siê w prawnym klinczu.

Kwadrans wcze¶niej by³a jeszcze nadzieja, ¿e druga ju¿ próba rozstrzygniêcia przetargu na dostawê sze¶ciu niskopod³ogowych tramwajów wartych oko³o 50 mln z³ w koñcu dobrnie do fina³u, czyli podpisania umowy z bydgosk± Pes±. To tê firmê wybra³a w swojej procedurze przetargowej spó³ka Tramwaje Szczeciñskie. Konkurenci zaprotestowali. Firma Solaris z³o¿y³a jednak odwo³anie po okre¶lonym w przepisach terminie, wiêc na polu bitwy pozosta³a tylko poznañska Fabryka Pojazdów Szynowych. Tramwaje Szczeciñskie w ogóle nie rozpatrzy³y oferty tego producenta, dowodz±c, ¿e nie przedstawi³ wiarygodnych gwarancji finansowych pozwalaj±cych zrealizowaæ kontrakt. FPS zaskar¿y³a tê decyzjê do Krajowej Izby Odwo³awczej (eksperci przy Urzêdzie Zamówieñ Publicznych). KIO stanê³a po stronie FPS. Tramwaje Szczeciñskie zaskar¿y³y tê decyzjê do s±du. Ten wczoraj podtrzyma³ orzeczenie KIO.

- Zamawiaj±cy nie móg³ wykluczyæ z przetargu podmiotu, który spe³ni³ postawione w nim warunki - mówi³ przewodnicz±cy sk³adu orzekaj±cego sêdzia Piotr Sa³amaj.

Zdaniem s±du FPS spe³ni³o warunek, jakim by³o wykazanie przez spó³kê zdolno¶ci kredytowej na 25 mln z³. Bo firma mia³a deklaracjê z BRE Banku, ¿e dostanie kredyt, je¶li zdobêdzie szczeciñski kontrakt. Co innego - dowodzi³ s±d - gdyby TS ¿±da³y od oferentów wykazania linii kredytowej (czyli udowodnienia, ¿e bank gotów jest przyznaæ firmie pieni±dze bez wzglêdu na kontrakty). Takiego warunku jednak nie by³o. S±d nie dopatrzy³ siê te¿ w dokumentach z³o¿onych przez FPS ¿adnych braków ani uchybieñ.

Zdecyduje cena

Wyrok s±du jest prawomocny. Oznacza to, ¿e komisja przetargowa Tramwajów Szczeciñskich musi postawiæ obok siebie ofertê FPS i Pesy. Ta pierwsza jest korzystniejsza. Poznaniacy chc± za sze¶æ tramwajów 41,5 mln z³ brutto, a Pesa 55,2 z³. Cena to najwa¿niejsze kryterium szczeciñskiego przetargu. Ma wp³yw na 70 proc. ogólnej punktacji. Pozosta³e 30 procent to termin dostarczenia wozów. Im krótszy, tym punktów wiêcej. W praktyce nie ma znaczenia, bo wszyscy (tak¿e Solaris, który odpad³ wcze¶niej) zaoferowali ten sam czas - 240 dni (osiem miesiêcy). Tu zaczynaj± siê jednak schody. Oferty, które z³o¿y³y firmy, maj± zgodnie z prawem o zamówieniach publicznych co¶, co mo¿na okre¶liæ jako "termin wa¿no¶ci". Up³ywa on z koñcem stycznia. Wed³ug Krystiana Wawrzyniaka to za ma³o czasu, by móc poprawnie oceniæ obie oferty. Wprawdzie Pesa by³a ju¿ prze¶wietlona, ale oferta FPS - wcale. Komisja musi wiêc sprawdziæ, czy poznaniacy oferuj± taki tramwaj, jaki sobie ¿yczymy. O skali szczegó³owo¶ci ¶wiadczy przyk³ad odrzuconego wcze¶niej Solarisa, w którego poje¼dzie dopatrzono siê minimalnie wiêkszego k±ta nachylenia pod³ogi.

- Sytuacjê musimy skonsultowaæ z naszymi prawnikami - mówi Wawrzyniak.

Nawet je¶li komisja upora siê z tym do koñca stycznia, nie oznacza to koñca przetargu. Przegrany bêdzie móg³ jej ka¿d± decyzjê zaskar¿yæ do Krajowej Izby Odwo³awczej, a potem do s±du. W najlepszym razie wyd³u¿y to procedurê o pó³ roku. ¯aden producent nie zdo³a do koñca 2010 r. dostarczyæ nawet jednego pojazdu.

Czemu nie FPS?

Spó³ka Tramwaje Szczeciñskie broni siê przed FPS z dwóch powodów. Po pierwsze, przysz³o¶æ fabryki, nale¿±cej do balansuj±cej na krawêdzi upadku grupy Cegielski, jest niepewna. Po drugie firma wyprodukowa³a do tej pory tylko jeden i tylko czê¶ciowo niskopod³ogowy tramwaj puma. Pojazd, które dzier¿awi poznañski MPK, wiecznie siê psuje, a FPS nie potrafi siê z tym uporaæ.

Tramwaje Szczeciñskie maj± w perspektywie og³oszenie przetargu na 24 kolejne niskopod³ogowe tramwaje (zakup ma byæ wsparty eurofunduszami, ale na razie nie ma pieniêdzy na wk³ad w³asny). Prezes Wawrzyniak przyzna³, ¿e bior±c pod uwagê obecne do¶wiadczenia, nowy przetarg bêdzie og³oszony "w innym trybie".
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl