Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress
Sk±d w tym metrze taki t³ok? I dlaczego jest takie wolne?
Zamiast 15 minut nierzadko trzeba jechaæ dwa razy d³u¿ej, i to w coraz wiêkszym t³oku. Metro przestaje byæ niezawodnym ¶rodkiem transportu.
Najwiêksze problemy s± w drodze z ¯oliborza w stronê centrum. - Ze stacji Stare Bielany do ¦wiêtokrzyskiej zwykle jecha³em 14 minut. Teraz zdarza siê, ¿e poci±g wlecze siê nawet pó³ godziny. Ma d³ugie postoje w tunelach i na stacjach. Przy wej¶ciu dziej± siê dantejskie sceny, bo ludzie nie mieszcz± siê w wagonach - narzeka Szymon Chojnowski, który codziennie korzysta z metra.
Stacja odpoczynkowa
Wczoraj byli¶my w metrze w porannym szczycie. Godz. 7.54, na stacjê Plac Wilsona wje¿d¿a poci±g i stoi a¿ trzy minuty. W koñcu ruszamy do Dworca Gdañskiego, ale tu czeka nas nastêpna dwuminutowa przerwa. Do poci±gu wchodzi tyle osób, ¿e wielu rezygnuje na razie z jazdy i czeka na kolejny sk³ad. Na tej stacji - przylgn±³ ju¿ do niej przydomek "odpoczynkowa" - kolejne sk³ady co chwilê maj± dwu- trzyminutowe przestoje. W efekcie zamiast za³o¿onego odstêpu 2 min 50 s przerwa miêdzy poci±gami dochodzi do piêciu minut.
Po chwili zaczynaj± siê wiêksze problemy. Poci±g, który przyje¿d¿a na Dworzec Gdañski o godz. 8.21, w ogóle nie mo¿e ruszyæ. Przez ponad 10 minut maszynista walczy z zablokowanymi hamulcami. Roz³adowanie t³oku trwa kilkana¶cie minut.
Nie da siê wysi±¶æ
Wed³ug rzecznika Metra Warszawskiego Krzysztofa Malawki kolejka odnotowuje teraz rekordy frekwencji. Ostatni zosta³ pobity w czwartek. Tego dnia metro przewioz³o 535 tys. osób. Rzecznik przyznaje, ¿e w porannym szczycie dochodzi do opó¼nieñ. - Przestoje wynikaj± przede wszystkim ze zbyt wolnej wymiany pasa¿erów na stacjach. Niektórzy blokuj± sprawne wyj¶cie z poci±gów. Gdy poci±g stoi d³u¿ej na jednej stacji, automatycznie w kolejce musz± czekaæ kolejne sk³ady - mówi Krzysztof Malawko.
Dodaje, ¿e Metro od pewnego czasu zastanawia siê, jak rozwi±zaæ problem sprawniejszej wymiany pasa¿erów na stacjach.
Zarz±d Transportu Miejskiego przypomina, ¿e od po³owy pa¼dziernika ok. godz. 7.40 na tory z bocznicy na pl. Wilsona w stronê Kabat wyje¿d¿a dodatkowy - 32. sk³ad, który ma roz³adowaæ t³ok w szczycie. - Wiêcej poci±gów na razie nie zmie¶ci siê w tunelach. Chyba ¿e Metro zwiêkszy prêdko¶æ poci±gów - mówi rzecznik ZTM Igor Krajnow.
A mo¿e szybciej?
Metro ju¿ od wielu lat planuje poprawiæ system sterowania ruchem, które nie tylko pozwoli poci±gom przyspieszyæ z 60 do 80 km na godz., ale te¿ poprawiæ czêstotliwo¶æ kursów do 90 sekund. - Byæ mo¿e bêdzie to mo¿liwe w po³owie przysz³ego roku, ale to i tak nie ograniczy problemu powolnej wymiany pasa¿erów i zwi±zanych z tym przestojów - twierdzi Malawko. O wiele d³u¿ej poczekamy te¿ na kolejne poci±gi dla Metra. Spó³ka chce je kupiæ ³±cznie z taborem na centralny odcinek drugiej linii. Przetarg ma byæ og³oszony w pierwszej po³owie 2010 r.
Wed³ug naszych czytelników problemem s± te¿ czêstsze awarie, m.in. takie jak wczorajsza na Dworcu Gdañskim. To tak¿e mocno dezorganizuje ruch. W dodatku pasa¿erowie nie s± informowani, co siê dzieje i jak d³ugo mog± spodziewaæ siê k³opotów. Wed³ug Krzysztofa Malawki statystyki nie potwierdzaj±, by usterki wystêpowa³y czê¶ciej ni¿ dotychczas. Choæ przyznaje, ¿e kiedy kilka miesiêcy temu przyjecha³y nowe sk³ady z Rosji, na pocz±tku mia³y wiêcej awarii. Przedstawiciele Metra przyrzekaj± za to, ¿e maszyni¶ci dostan± szczegó³owe instrukcje, jakie informacje przekazywaæ w razie nadzwyczajnych sytuacji.
¬ród³o: Gazeta Wyborcza Sto³eczna
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plfunlifepok.htw.pl