Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress
Chyba nie ma takiego ogólnego dotycz±cego tej reaktywacji to niniejszym rozpoczynam
I na pocz±tek bardzo dobra wiadomo¶æ:
Cytat:
Podró¿ Flirtem z pomarañczowym biletem
Tomasz G³ogowski
2008-11-19, ostatnia aktualizacja 2008-11-19 20:41
http://miasta.gazeta.pl/katowice/1,35019,5967573,Podroz_Flirtem_z_pomaranczowym_biletem.html?skad=rssCzy pomarañczowy bilet, który ma obowi±zywaæ w nowych poci±gach Flirt, autobusach i trolejbusach tyskiego MZK, zrewolucjonizuje komunikacjê w naszym regionie? Oby tak siê sta³o, bo to pierwszy krok do wprowadzenia ¦l±skiej Karty Us³ug Publicznych, czyli wspólnego biletu w ca³ej aglomeracji.
Wygl±da na to, ¿e w³adzom Tychów uda siê co¶, czego do tej pory nie dokona³ KZK GOP ani ¿adne inne miasto w naszym regionie. Od 14 grudnia na trasê miêdzy Tychami Miasto a Katowicami wyjad± nowe poci±gi Flirt. W ten sposób powstanie Szybka Kolej Regionalna, która mo¿e dokonaæ prawdziwej rewolucji w komunikacji. Okazuje siê, ¿e pasa¿erowie SKR nie bêd± ju¿ musieli kupowaæ dwóch ró¿nych biletów na autobus i poci±g. Bêd± korzystaæ ze wspólnego biletu. Na dofinansowanie tego przedsiêwziêcia zgodzi³y siê ju¿ Tychy i urz±d marsza³kowski. Obie strony nie chc± zdradzaæ szczegó³ów finansowych.
Wiadomo, ¿e bilet, którego druk w³a¶nie siê rozpocz±³, bêdzie mia³ pomarañczowy kolor (tzw. pomarañczowa taryfa). Nazwê, która z za³o¿enia mia³a byæ atrakcyjna marketingowo, wymy¶lono ju¿ ponad rok temu. - To energetyczny kolor, który budzi przyjemne skojarzenia. Mamy nadziejê, ¿e tak samo bêdzie z nowym po³±czeniem - mówi Henryk Borczyk, wiceprezydent Tychów.
Pomarañczowy bilet bêdzie mo¿na kupiæ wszêdzie tam, gdzie kupuje siê dzi¶ bilety tyskiego MZK: w kioskach, specjalnych punktach sprzeda¿y czy u kierowców. Wspólny bilet ma byæ rozprowadzany zarówno w Tychach, jak i w kioskach znajduj±cych siê w pobli¿u katowickiego dworca PKP. Niewykluczone, ¿e bêdzie go mo¿na równie¿ kupiæ w kasach dworca kolejowego, ale ostateczna decyzja jeszcze nie zapad³a. - Wyst±pili¶my o zgodê do zarz±du PKP Przewozów Regionalnych w Warszawie i czekamy na odpowied¼. Moim zdaniem nie bêdzie z tym problemów - mówi Jaros³aw Ko³odziejczyk, zastêpca dyrektora ¦l±skiego Zak³adu Przewozów Regionalnych w Katowicach.
Zwyk³y bilet na Szybk± Kolej Regionaln± ma kosztowaæ 3 z³, a ulgowy 1,5 z³ (bilet miesiêczny bêdzie mo¿na kupiæ za 95 z³). Za tê cenê tyszanie bêd± mogli dojechaæ autobusem albo trolejbusem do stacji Tychy Miasto albo Tychy Zachodnie i stamt±d - korzystaj±c z tego samego biletu - pojechaæ poci±giem do Katowic i Sosnowca. Obie stacje od lat s± nieczynne i zd±¿y³y ju¿ zarosn±æ traw±. Kolej, przygotowuj±c siê do uruchomienia SKR, w³a¶nie przeprowadza tam remont, który - jak nas zapewniono - zakoñczy siê przed 14 grudnia.
Szybka Kolej Regionalna ma u³atwiæ ¿ycie przede wszystkim mieszkañcom tyskich osiedli, którzy bêd± chcieli w 25 min dostaæ siê do stolicy województwa.
W ramach Szybkiej Kolei Regionalnej dziennie kursowaæ ma 78 poci±gów, w¶ród których bêd± nowoczesne Flirty. Poci±gi maj± byæ szybsze i tañsze od autobusów. Dzi¶ za przejazd do Katowic autobusem trzeba zap³aciæ 2,9 z³, a autobusem pospiesznym 4,2 z³. - Bêdzie to pierwsze od lat przedsiêwziêcie, w którym naprawdê uda siê zintegrowaæ komunikacjê publiczn±. Zarówno pod wzglêdem wspólnego biletu, jak i dostosowania kursów autobusów do godzin odjazdów poci±gów. Mam nadziejê, ¿e tym tropem rusz± pozosta³e miasta w regionie - mówi Piotr Spyra, cz³onek zarz±du województwa ¶l±skiego.
Pomarañczowy bilet to nic innego jak powrót do idei ATP - biletu, który z powodzeniem funkcjonowa³ w aglomeracji przez trzy lata, do stycznia 2004 r. Potem znikn±³ z kolejowych kas z powodu sporów o pieni±dze. Ówczesne w³adze województwa t³umaczy³y pokrêtnie, ¿e ATP by³ jedynie... reklam± PKP Przewozów Regionalnych.
Niewykluczone, ¿e - je¿eli uda siê eksperyment z pomarañczowym biletem w Tychach - w przysz³ym roku og³oszony zostanie w koñcu przetarg na ¦l±sk± Kartê Us³ug Publicznych dla ca³ej aglomeracji. Jej najwa¿niejszym elementem, oprócz karty wstêpu do kina, biblioteki czy teatru, ma byæ wspólny bilet na autobusy, tramwaje i poci±gi.
¬ród³o: Gazeta Wyborcza Katowice
Do tego dorzucê link do rozk³adu na bahn.de:
Po³±czenia z Katowic (tylko czê¶æ... resztê sobie nale¿y wyklikaæ)Rozk³ad jazdy z Tychy MiastoDo tego zdjêcia z dzia³añ porz±dkowych wykonywanych na stacji Tychy Miasto:
http://transportwtychach.cba.pl/tychym.htmlZobaczymy jak to bêdzie. Mam nadziejê, ze sie uda.
[ Dodano: 20-11-2008, 14:03 ]
Cytat:
Wspólny bilet dla aglomeracji bêdzie nie wcze¶niej ni¿ za pó³tora roku
Dziennik Zachodni
http://www.tychy.naszemiasto.pl/wydarzenia/924813.htmlTo zakrawa na cud: niektórzy z podró¿uj±cych po naszej aglomeracji doczekaj± siê wspólnego biletu auto-busowo-kolejowego. Od 14 grudnia korzystaæ bêd± mogli z niego pasa¿erowie w Tychach. Do Katowic dojad± tanio i bez wyczekiwania na przesiadki - kursowanie miejskich autobusów i trolejbusów zostanie zsynchronizowane z rozk³adem jazdy poci±gów.
Nowoczesne "Flirty" w godzinach szczytu je¼dziæ bêd± do stolicy województwa co 20 minut. Codziennie podró¿ni bêd± mieli do dyspozycji 39 po³±czeñ do stolicy regionu. W przypadku stacji Tychy Zachodnie i Tychy Miasto bêd± to pierwsze poci±gi, jakie pojawi± siê tam po wieloletniej przerwie.
Bilety kupiæ bêdzie mo¿na w punktach sprzeda¿y Miejskiego Zarz±du Komunikacji, na tyskich pocztach, a tak¿e w wybranych punktach niedaleko katowickiego dworca PKP. Jednorazowy, normalny bilet uprawniaj±cy do 30-minutowej jazdy komunikacj± miejsk± i przejazdu poci±giem osobowym na trasie Tychy Miasto - Katowice kosztowaæ bêdzie 3 z³ote. Za bilet miesiêczny trzeba bêdzie zap³aciæ 95 z³otych.
- Zachowane zostaj± wszystkie ulgi, obowi±zuj±ce do tej pory w komunikacji miejskiej - podkre¶la Aleksandra Cie¶lik, rzecznik tyskiego Urzêdu Miasta, który wspólnie z MZK, kolej± i Urzêdem Marsza³kowskim patronuje przedsiêwziêciu.
W pozosta³ych miastach regionu o podobnym rozwi±zaniu na razie mo¿na tylko pomarzyæ.
Anonsowana przez samorz±dowców zrzeszonych w Górno¶l±skim Zwi±zku Metropolitalnym i maj±ca spe³niaæ rolê m.in. wspólnego biletu Karta Us³ug Publicznych w najlepszym razie ujrzy ¶wiat³o dzienne dopiero za pó³tora roku.
Do tego czasu nie ma co liczyæ na ¿adne podobne, choæby tymczasowe rozwi±zanie. Komunalny Zwi±zek Komunikacyjny GOP i Urz±d Marsza³kowski przerzucaj± siê odpowiedzialno¶ci± za kulej±cy system transportu publicznego, a zdegustowani podró¿ni przesiadaj± siê do samochodów, by utkn±æ w korkach. Eksperci tymczasem nie pozostawiaj± w±tpliwo¶ci: bez wspólnego biletu i zintegrowanego systemu transportu mêka pasa¿erów bêdzie trwa³a. Ale urzêdnicy maj± czas...
Obecnie przejazd autobusem Katowic do centrum Tychów zajmuje wed³ug rozk³adu jazdy oko³o 40 minut. Poci±giem bêdzie o dziesiêæ minut krócej.
Pierwsze nowoczesne poci±gi, "Flirty", wjad± na odnawiane w³a¶nie stacje Tychy -Miasto i Tychy Zachodnie za trzy i pó³ tygodnia. Podró¿ni nie bêd± musieli wyczekiwaæ na przyjazd autobusów czy trolejbusów. Przesiadka ma siê odbywaæ z marszu i bez konieczno¶ci dwukrotnego kupowania biletu. Zacznie obowi±zywaæ jeden, wspólny bilet, który umo¿liwi p³ynny przejazd ró¿nymi ¶rodkami transportu.
- Koñczymy negocjacje zwi±zane z podzia³em wp³ywów z biletów, ale sama sprawa jest ju¿ przes±dzona - mówi Piotr Spyra, cz³onek zarz±du województwa ¶l±skiego.
W lokalnej skali spe³ni siê wiêc to, o czym samorz±dowcy wszelkich szczebli i organizatorzy transportu publicznego w regionie mówi± od lat. Jak do tej pory plany wprowadzenia wspólnego biletu na ró¿ne ¶rodki transportu miejskiego zi¶ci³y siê tylko raz. W latach 2001-2004 eksperyment z biletem ATP zakoñczy³ siê jednak w roku 2004.
Nadzieje na wielofunkcyjny bilet od¿y³y wraz z powstaniem Górno¶l±skiego Zwi±zku Metropolitalnego. Samorz±dowcy z 14 miast regionu postanowili dogadaæ siê w sprawie Karty Us³ug Publicznych, która mia³aby miêdzy innymi spe³niaæ rolê wspólnego biletu. Na razie jednak do ziszczenia siê tych zapowiedzi droga jest daleka.
Zapytany o los karty Krzysztof Krzemiñski, rzecznik Górno¶l±skiego Zwi±zku Metropolitalnego, odsy³a nas do KZK GOP, który - jak mówi - jest liderem projektu. Tam z kolei mo¿na us³yszeæ, i¿ karta w najlepszym razie pojawi siê dopiero za pó³tora roku.
- Na razie wy³onili¶my wykonawcê koncepcji - mówi Alodia Ostroch, rzeczniczka KZK GOP. Jak ocenia, do czasu zakoñczenia prac nad kart±, dobrym rozwi±zaniem by³oby reaktywowanie biletu ATP.
- On funkcjonowa³ jednak tylko dlatego, ¿e dotowano go z bud¿etu Urzêdu Marsza³kowskiego. Nieraz wnioskowali¶my do marsza³ka o powrót do wspó³finansowania wspólnego biletu. S±dzili¶my, ¿e przy okazji wprowadzenia go w Tychach równie¿ nam zaproponuje siê podobny krok. Do przywrócenia ATP starczy³aby po³owa tej kwoty, któr± marsza³ek przeznaczy³ na dogorywaj±ce po³±czenie kolejowe miêdzy Bytomiem a Gliwicami. Najwyra¼niej marsza³ek nie by³ jednak zainteresowany - mówi rzeczniczka KZK GOP.
Inaczej przedstawia tê kwestiê Piotr Spyra. Jak argumentuje, stworzenie wspólnego biletu w Tychach wynika³o z aktywno¶ci tamtejszego samorz±du, który zg³osi³ takie rozwi±zanie do kluczowych projektów Regionalnego Programu Operacyjnego.
- Gdyby KZK GOP zaproponowa³ podobny projekt do RPO to pewnie by¶my rozmawiali ze zwi±zkiem. Jeste¶my jak najbardziej zainteresowani transportem zintegrowanym, ale nie mo¿e siê on odbywaæ na takiej zasadzie, ¿e KZK GOP mówi nam: dajcie i zap³aæcie - mówi Spyra.
Jego zdaniem, ewentualne poszerzenie grona miast, w których móg³by obowi±zywaæ wspólny bilet na ró¿ne formy transportu, zale¿y wy³±cznie od aktywno¶ci samorz±dowców.
- Liczê, ¿e w ci±gu dwóch, trzech lat w³adze Katowic i Sosnowca przy³±cz± siê do tego pomys³u. Spe³ni³yby siê wówczas plany Szybkiej Kolei Regionalnej, ³±cz±cej Tychy z Sosnowcem. Na razie trzeba jednak zobaczyæ, jak takie rozwi±zanie bêdzie siê sprawdzaæ w mniejszej skali - podpowiada Piotr Spyra.
W Tychach tymczasem zaanga¿owani w projekt samorz±dowcy s± przekonani o s³uszno¶ci swojej decyzji. Nie zra¿a ich nawet perspektywa odej¶cia czê¶ci doje¿d¿aj±cych do Katowic pasa¿erów od miejskiego przewo¼nika na rzecz kolei.
- MZK nie jest nastawiony na zysk. On ma dzia³aæ na rzecz mieszkañców i na ten cel otrzymuje dotacje z gminy. Poza tym mieszkañcy musz± jako¶ dojechaæ do dworców, wiêc i bêd± korzystaæ z naszej komunikacji - ocenia Aleksandra Cie¶lik, rzeczniczka tyskiego Urzêdu Miasta.
Pierwszy poci±g z Katowic do Tychów bêdzie odje¿d¿aæ o godzinie 3.49, ostatni o pól godziny przed pó³noc±. W drug± stronê pierwszy sk³ad wyjedzie z Tychów o godz. 4.28, ostatni piêæ minut po pó³nocy.
Mo¿e kolejnymi miastami bêdzie Miko³ów i £aziska po skoñczonym remoncie torów.Te miasta te¿ s± w MZK Tychy. Mog³iby spróbowaæ powalczyæ w sprawie zintegrowanego dojazdu do Katowic.
[ Dodano: 20-11-2008, 14:05 ]
Chocia¿ tam jest troszkê mniejsza liczba kursów
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plfunlifepok.htw.pl