: Prezes PKP PLK Zbigniew Szafrañski 

Seungri — strony, Obrazki i wiele więcej na WordPress

Prezes do emerytury

Szafrañski to pierwszy prezes spó³ki PKP Polskie Linie Kolejowe, który nie prowadzi propagandy sukcesu.

– Stan techniczny infrastruktury pogarsza siê od kilkunastu lat, wiele linii kolejowych wrêcz zagro¿one jest w najbli¿szych latach zamkniêciem z powodu ¶mierci technicznej – stwierdzi³ Zbigniew Szafrañski tu¿ po powo³aniu na stanowisko prezesa spó³ki PKP Polskie Linie Kolejowe. – Pora na opracowanie i wdro¿enie systemowych rozwi±zañ dla infrastruktury kolejowej, aby sta³a siê ona bod¼cem do rozwoju transportu kolejowego, a nie jego hamulcem.

Zbigniew Szafrañski zosta³ powo³any na prezesa zarz±du PKP PLK 9 stycznia 2009 r. – zast±pi³ na tym stanowisku Krzysztofa Celiñskiego, który jeszcze niedawno wydawa³ siê niezatapialny: choæ powo³any za czasów Prawa i Sprawiedliwo¶ci, cieszy³ siê publicznie deklarowanym zaufaniem Juliusza Engelhardta, wiceministra infrastruktury ds. kolei w obecnym rz±dzie. Celiñski po odwo³aniu z PKP PLK miêkko wyl±dowa³ w zarz±dzie PKP Intercity.

Plan ministrów

Powo³anie Szafrañskiego na szefa spó³ki PKP Polskie Linie Kolejowe to element szerszej koncepcji ministra infrastruktury. Obecnego – Cezarego Grabarczyka, ale w du¿ym stopniu równie¿ by³ego – Krzysztofa Opawskiego. Opawski, który kierowa³ resortem infrastruktury w latach 2004-2005 (w rz±dzie Marka Belki), a obecnie jest przewodnicz±cym rady nadzorczej PKP S.A., cieszy siê du¿ym uznaniem obecnej koalicji rz±dz±cej. Jednym z g³ównych zadañ postawionych przez ministra infrastruktury przed Zbigniewem Szafrañskim jest doprowadzenie do wydzielenia spó³ki PKP Polskie Linie Kolejowe z Grupy PKP. Chodzi o przerwanie powi±zañ z PKP, tak by zarz±dca infrastruktury kolejowej znajdowa³ siê w identycznej pozycji wobec wszystkich przewo¼ników kolejowych. – Wbrew pozorom kwestia ta nie mo¿e byæ rozwi±zana natychmiast jedn± decyzj± i wi±¿e siê miêdzy innymi z zagadnieniem uregulowania statusu gruntów pod liniami kolejowymi, bêd±cych aktualnie na maj±tku PKP S.A. – zaznacza Szafrañski.

Wstêpnie minister Grabarczyk zak³ada³, ¿e Polskie Linie Kolejowe uniezale¿ni± siê od PKP z pocz±tkiem 2010 r. Realizacjê tej koncepcji utrudnia jednak szef Grupy PKP Andrzej Wach, który – po przekazaniu spó³ki PKP Przewozy Regionalne samorz±dom wojewódzkim – u¶wiadomi³ sobie, ¿e jego imperium topnieje w oczach.

Wach kontra Szafrañski

Wach – próbuj±c opó¼niæ wyj¶cie PKP PLK z Grupy PKP – utrudnia zdanie swojemu wieloletniemu przyjacielowi. Andrzej Wach i Zbigniew Szafrañski przez wiele lat byli bardzo bliskimi wspó³pracownikami. Razem przekszta³cali Dyrekcjê Elektroenergetyki Kolejowej w spó³kê PKP Energetyka, nastêpnie zasiedli w jej zarz±dzie – Wach jako prezes, a Szafrañski jako cz³onek zarz±du ds. technicznych.

Gdy w 2004 r. Wach awansowa³ na szefa Grupy PKP, zabra³ ze sob± Szafrañskiego, któremu w zarz±dzie PKP S.A. powierzy³ funkcjê cz³onka zarz±du ds. strategii i rozwoju. W 2005 r. Szafrañski przeszed³ na wówczas specjalnie dla niego stworzone stanowisko wiceprezesa spó³ki PKP Polskie Linie Kolejowe. Wtedy mówi³o siê, ¿e stanowisko to mia³o byæ dla Szafrañskiego odskoczni± do fotela szefa PKP PLK. Jak widaæ, Zbigniewowi Szafrañskiemu ostatecznie dopiero po czterech latach uda³o siê stan±æ na czele spó³ki zarz±dzaj±cej infrastruktur± kolejow±.

Ostatnio – do stycznia 2009 r. – Szafrañski by³ pe³nomocnikiem zarz±du PKP S.A. ds. miêdzynarodowych i równocze¶nie przewodnicz±cym rady nadzorczej PKP PLK. Nowy prezes co dwa lata Zbigniew Szafrañski, przesiadaj±c siê z fotela szefa rady nadzorczej PKP PLK na fotel szefa tej spó³ki, postawi³ warunek, ¿e chce dostaæ du¿± swobodê w doborze sk³adu zarz±du. – Zarz±d musi stanowiæ „team”, zgrany zespó³ ludzi, którzy po pierwsze s± kompetentni i posiadaj± odpowiedni± wiedzê, a po drugie reprezentuj± jednolite, uzgodnione stanowisko – stwierdzi³ Szafrañski w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”.

Team Zbigniewa Szafrañskiego stanowi±: Marek Pawlik – wiceprezes zarz±du ds. strategii i rozwoju, Krzysztof Groblewski – cz³onek zarz±du ds. utrzymania infrastruktury, Bogdan Szafrañski – cz³onek zarz±du ds. finansowych i ekonomicznych oraz Zbigniew Zarychta – cz³onek zarz±du ds. sprzeda¿y. Wci±¿ jeszcze nie zakoñczy³o siê postêpowanie kwalifikacyjne na stanowiska cz³onków zarz±du ds. inwestycji oraz ds. projektów unijnych.

Zbigniew Szafrañski jest ju¿ czwartym prezesem w niespe³na o¶mioletniej historii spó³ki PKP Polskie Linii Kolejowe. Jest jednak pierwszym szefem, który zamiast prowadziæ propagandê sukcesu, zdecydowa³ siê otwarcie mówiæ o problemach, jakie dotykaj± infrastrukturê kolejow±. Na „dzieñ dobry” Szafrañski zakomunikowa³ swoim podw³adnym: – Du¿o podró¿ujê poci±gami i to nie tylko po g³ównych liniach. Kiedy obserwujê, w jakich nieraz warunkach przewozimy naszych pasa¿erów, jestem przekonany, ¿e mog³oby ich byæ znacznie wiêcej, gdyby nasza oferta jako kolei by³a lepsza.

Nie tylko modernizacje

Zbigniew Szafrañski znany jest ze zbierania biletów kolejowych, kolekcjonowania rozk³adów jazdy poci±gów i w³a¶nie zami³owania do podró¿y poci±gami. I nie wszystkim siê to podoba. Gdy jako wiceprezes zarz±du lub szef rady nadzorczej PKP PLK odwiedza³ zak³ady linii kolejowych, czêsto ich dyrektorzy nalegali, aby w teren nie jechaæ – tak jak to sobie ¿yczy³ Szafrañski – poci±giem, ale samochodem s³u¿bowym. Szefowie jednostek terenowych obawiali siê, ¿e podczas podró¿y poci±giem nie bêdzie da³o siê ukryæ wszystkich ograniczeñ prêdko¶ci, zdewastowanych nastawni czy ¼le utrzymanych peronów.

Szafrañski – w odró¿nieniu od poprzednich prezesów PKP PLK – szansê na poprawê sytuacji widzi nie tylko w rozdmuchanych i ci±gn±cych siê latami projektach modernizacyjnych, ale równie¿ w sprawnym utrzymaniu i bie¿±cych naprawach linii kolejowych. – Potrzebne s± nam „historie sukcesu”. Niekoniecznie musi to byæ zakoñczenie ogromnej inwestycji, ale choæby przywrócenie czasów jazdy z lat ubieg³ych w wyniku rewitalizacji linii czy usuniêcia ograniczeñ eksploatacyjnych – uwa¿a Zbigniew Szafrañski, który mimo to jest jednak entuzjast± budowy w Polsce kolei du¿ych prêdko¶ci. To on jest wspó³autorem koncepcji budowy linii polskiego TGV z Warszawy do Poznania i Wroc³awia. Ostatnio w rozmowie z dwutygodnikiem „Wolna Droga” Szafrañski wyzna³: – Moim marzeniem jest przed odej¶ciem na emeryturê przejechaæ siê rozk³adowym poci±giem kolei du¿ych prêdko¶ci. Na emeryturê odejdê w 2022 r., wiêc jest to termin ca³kiem realny.

¼ród³o: "Z Biegiem Szyn"
http://www.kolej.net.pl/zbs/zbs40.pdf
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl